TEST: BMW i4 M50 – elektrické BMW z divízie M
Pozeráte sa na BMW i4 M50 xDrive, ide o ultra rýchly elektrický model, ktorého sa ujala divízia M. V čom je elektrická M50-ka schopná tromfnúť spaľováky?
Lámač krkov
BMW i4 M50 poháňajú dva elektromotory s celkovým výkonom 544 koní a 795 Nm a pri zošliapnutí akcelarátora zažijete čosi, čo vám nedá ani M3-ka. Táto i4-ka je tak rýchla, že doslova láme krky. Reakcia motorov je okamžitá a práve v tom má elektrika oproti spaľovákom navrch. Z 0 na 100 km/h vás doslova katapultuje za 3,9 sekundy, čo je identická hodnota ako M3 Competition so zadným náhonom. My sme dokonca namerali 3,65 sekundy. To sú už tak extrémne hodnoty, že môjmu spolujazdcovi pri zrýchlení vypadol telefón z rúk.
Čistá stopa či pretáčavý šmyk?
Čo sa týka jazdy BMW i4 m50 je vyladené na jazdu v čistej stope. Má brutálnu trakciu a aby ste našli limit tohto auta musíte poriadne tlačiť na pílu. Pri výjazde sa nemusíte báť stlačiť pedál na podlahu, lebo M50 vie briliatne preniesť výkon na kolesá a vy zo zákruty vystrelíte tak, že len málokto udrží s vami tempo. Áno, i4 M50 vie ísť aj bokom a ponecháva si typické BMW gény. Avšak dostať do šmyku sa mi ju podarilo len pri naozaj hrubom zaobchádzaní alebo na šmyklavom povrchu, jednoducho s M4 to ide bokom oveľa jednoduchšie.
Tuhosť karosérie a M adaptívny podvozok zaručujú športovú jazdu a zodpovedajú brutálnemu výkonu. BMW i4 M50 (2,3 tony) má o vyše pól tony vyššiu hmotnosť ako M4, vy to však cítite len minimálne a v BMW sa im hmotnosť podarilo dobre zamaskovať. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 225 km/h, čo môže nemeckých zákazníkov bez rýchlostného limitu trochu odradiť, no nám na Slovensku by mala stačiť.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC – prvý elektrický model v luxusnej triede
Dojazd je veľmi slušný
Na jedno nabitie prejdete podľa výrobcu max. 510 km WLTP, takže pri kľudnej jazde (22 kWh) prejdete v reálnych podmienkach približne 400 km. Pri kombinovanej športovej jazde som dosiahol spotrebu 29 kWh, čo je zhruba 300 km dojazd. Dojazd je veľmi slušný a nemusíte nonstop pozerať koľko máte zrovna nabité. Z 0 na 80% ho nabijete za 30 minút na rýchlonabíjačke a podporuje na dnešné pomery veľmi dobrú rýchlosť nabíjania až 210 kW. Slušnému dojazdu pomáhajú 4 rôzne stupne rekuperácie vrátane adaptívnej, ktorá automaticky dobrzďuje na základe odstupu pred vami idúceho vozidla. Táto adaptívna rekuperácia výrazne zvyšuje komfort jazdy, lebo v podstate nemusíte stláčať brzdový pedál.
Načo meniť niečo čo je dobré?
BMW i4 M50 sa oproti bežnému Gran Coupé líši len v drobnostiach ako napr. pozmenený predný nárazník, zaslepené ľadvinky a rozmerný difúzor. Ponecháva sa teda klasický dizajn a vydal sa inou cestou ako iX. Laserové svetlá majú tmavý podklad a viac tým vyniknú, zapustené kľučky v dverách znižujú aerodynamický šum a taktiež sa obdivujem dizajn vonkajších spätných zrkadiel prebraté z divízie M. Tak ako každé Gran Coupé i4 má bezrámové okná dverí, ktoré tvoria pekný dizajnový prvok.
Interiér s novým jednotným zakriveným displejovým panelom
Interiér pôsobí hodnotne a usporiadane aj vďaka novej prístrojovke. Najväčším highlightom v interiéri je zakrivený panel pozostavajúci z dvoch displejov s kvalitným rozlíšením a peknou modernou grafikou. Zmizli tu fyzické tlačidlá a klimatizácia sa po novom ovláda pomocou displeju. Je to klasický trend aj u iných automobiliek a popravde som si na nové ovládanie rýchlo zvykol. Aj napriek klesajúcej streche od B-stĺpika smerom k batožinovému priestoru poskytuje BMW i4 M50 dostatočný priestor aj pre zadných pasažierov s výškou približne 180 cm. Zaujímavosťou je, že futuristický zvuk, ktorý počujete v interiéri pri zrýchlovaní a pri brzdení navrhol známy skladateľ hudby Hans Zimmer, aby prebudil emócie vodiča. Je to niečo iné a určite lepšie ako by malo byť v kabíne úplne ticho.
Záver
BMW i4 M50 ponúka extrémny a okamžite dostupný výkon, má športovo elegantný dizajn a praktickosť 4 dverového Gran Coupé. Cena verzie M50 začína od 70 000 eur, cena konkrétneho kúsku sa vyšplhala na 84 085 eur.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Audi RS3 [2022] – zelené peklo
Technické údaje a konkurencia
BMW i4 M50 | Tesla Model 3 Perfomance | Polestar 2 | |
Motor | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 22 | 40 |
Max. prijateľný výkon nabíjania (kW) | 210 | 250 | 150 |
Dojazd výrobca/test | 510/ 400 | 547 | 482 |
Výkon motora (kW/k) | 400/ 544 | 377 / 513 | 350 / 476 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 795 | 660 | 680 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 19-24/27 | 16,5 | 19,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2211 | 1 931 | 2198 |
Objem batožinového priestoru (L) | 543 | 649 | 405 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 261 | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,9 | 3,3 | 4,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 69 900 / 84 085 | 67 445 / | 68 350/ |
Foto: Samuel Zaťko