BMW „Neue klasse“ – späť ku koreňom
Kedy sa BMW stalo BMW?
Bolo to v roku 1961.
Firma síce fungovala už skoro 50 rokov, ale priemyselné obmedzenia po II sv. vojne zabezpečili, že do 50-tych rokov išlo BMW na trh s „prázdnymi rukami“. Po motoroch do vojenských lietadiel vyrábala teraz firma hrnce a panvice. Prvý automobil po vojne bol luxusný model BMW 501 a potom Isetta.
Dva extrémy, ktoré firmu skoro položili, lebo trh si pýtal niečo iné…
Neue Klasse
…a dostal to na autosalóne vo Frankfurte v roku 1961, kde BMW predstavilo prvý model s pontónovou koncepciou karosérie a 4-valcom M10. 4-dverový sedan sa vyrábal s rôznymi verziami motora M10 až do roku 1972 a okrem toho, že vytiahol Bavorák z bahna, výrazne pomohol určiť identitu automobilov BMW ako športových vozidiel na každodenné jazdenie.
Viac objemov
Od 1962 vyrábalo BMW podobné sedany, s rovnakým M10 motorom, ktoré sa líšili hlavne objemom a podľa toho aj boli pomenované. Hovorím o 1500, 1600, 1800 a 2000. Asi je jasné ktoré malo aký objem.
Tak, toto bolo také krátke intro, ku konkrétnemu autu ktoré si určite zaslúži pár vlastných odstavcov.
BMW 1800 z roku 1965.
54 – ročný sedan, ktorý v 96-tom podstúpil rekonštrukciu. A nehovorím o rekonštrukcií do pôvodného stavu. Práve naopak. Stal sa z neho pretekársky špeciál podľa homologizácie FIA 1286 z roku 1964. Nech mi nikto nehovorí, že toto auto nemá dušu a poriadne srdce.
Motor je už spomínaný M10B18, a v pôvodne mával 90 až 105 koní. Tento konkrétny má však zopár zásadných úprav ktoré mu pridali pár koní naviac, lebo teraz ich má 165. Vstrekovanie paliva zaisťuje ešte karburátor, dvojitý Weber 45DCOE a palivovú zmes zapaľujú závodné sviečky. Výkonu značne pomáha aj ostrá vačka (300st) a na asfalt ho prenáša keramická spojka. A aby som nezabudol, celé auto váži asi len 1000kg a točí cez 8500 otáčok.
Podobnú špecifikáciu mala aj špeciálna pretekárska 200 kusová séria 1800TI/SA (turismo internazionale/sonderausstattung), ale tá mala iba 130 koní a nikdy nepretekala. A ešte by som s vrátil k tej duši, lebo čísla sú jedna vec, ale to čo má auto za sebou je niečo, čo mu dodáva jedinečnú hodnotu. Toto „béemvéčko“ nie je žiadna leštenka. Majiteľ, Peter Babinec, je toho názoru, že autá majú jazdiť, a okrem gumy na ceste zanechávať aj radosť na tvári. Od roku 1996 stále jazdí rôzne preteky, napríklad Histo Cup, majstrovstvá ČR alebo aj majstrovstvá Európy.