FIAT 600e La Prima – nerozlučná dvojka
Naše letné testy tentokrát obohatila štýlová, plne elektrická novinka Fiat 600e v príplatkovej výbave La Prima. To, či sa jedná iba o dizajnový módny doplnok alebo plnohodnotné auto na každý deň, si povieme v nasledovnom článku.
Štýlový exteriér plný ozdôb
„Šesťstovku“ si na našich cestách mnohí pamätáme ešte z mladíckych čias. Nová 600-vka, či s hybridným benzínovo-elektrickým, alebo čisto elektrickým pohonom (vtedy s príponou „e“ na konci, pozn. red.), je však na trhu iba od minulého leta. Dizajn exteriéru je, ako inak, ladený do obla a je plný rôznych štýlových ozdôb a emblémov. Že sa jedná o model 600 nám karoséria pripomína z každého uhla pohľadu a zadný nárazník je navyše dozdobený aj talianskou trikolórou. Netreba sa však nechať pomýliť, auto je síce navrhnuté Talianmi, ale vyrobené je v poľskom závode Tychy.
Markantným detailom prednej masky je zaslepená horná mriežka chladiča vo farbe karosérie, na nej nápis 600 namiesto emblému FIAT a najmä výrazné „prižmúrené viečka“ na full LED svetlometoch, ktoré žnú úspech najmä u nežnejšieho pohlavia. Stred zadných „céčkových“ svetiel tentokrát namiesto plastovej krytky vo farbe karosérie, na ktorú sme boli zvyknutí u modelu 500, nahrádza lesklý čierny plast s chrómovými ozdobami, a svetlomety sú preto dizajnovo prepracované do posledného detailu.
Nami testovaný model bol lakovaný do základnej, k výbave La Prima prislúchajúcej farby „Sun of Italy“. Okrem tejto krikľavo oranžovej metalickej farby sú ku tejto výbave dostupné ešte tri príplatkové metalické farby a to modrá „Sea of Italy“, piesková „Earth of Italy“ a azúrová „Sky of Italy“. Ich rezkosť dopĺňajú zatmavené zadné okná. Pri základnej výbave (Red) sú na výber iba tri nemetalické farby a to červená, biela a čierna. Elektrické šesťstovky v tejto základnej výbave sú obuté iba do plechových 16-palcových diskov s „puklicami“, zatiaľ čo pri výbave La Prima sa už bavíme o serióznych 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin.
Dizajnový interiér
Nebude žiadnym prekvapením, že aj interiér Fiatu 600e je zameraný na taliansky štýl a zmysel pre módu, no zďaleka nie na úkor úžitkovosti, o čom si povieme v ďalšej kapitole. Ako prvé si v interiéri všimneme prístrojovú dosku s absenciou ostrých línií so vstavanými vodorovnými výduchmi automatickej jednozónovej klimatizácie. Pre výbavu La Prima je charakteristická farebná kombinácia čierna/slonovina s belasým prešívaním. Samotná svetlá farba prístrojovky a poťahov sedadiel z ekokože síce pôsobí veľmi živo a povzbudzujúco, no sedáky javili prvé známky znečistenia už po niekoľkých tisícoch kilometrov veku vozidla, a budú si preto vyžadovať častejšiu pozornosť a údržbu. Podobne ako tomu bolo zvonku, ani vnútri vozidla nie je núdza o nápisy FIAT alebo ozrejmenie, o ktorý model sa jedná.
Na stredovej konzole medzi tlačidlovým voličom prevodov a tlačidlami parkovacej brzdy a jazdných režimov si nemožno nevšimnúť zaujímavo riešený odkladací priestor prekrytý sklápateľnou priehradkou pripomínajúcou obal na tablet. Táto trochu polarizuje svet, nakoľko jednému sa páči tak ako je, druhý ju pootvorí preložením cez seba a tretí ju rovno celú vyklipuje preč.
Fiat 600e aj napriek prepracovanému dizajnu interiéru patrí medzi cenovo dostupnejšie vozidlá, a táto dostupnosť sa musela na niečom odzrkadliť. V interiéri sa šetrilo na dverových obkladoch, ktoré sú z tvrdého plastu a menej „vyšperkované“ ako palubná doska, a mne osobne v interiéri chýbali aj rukoväte na strešnom obklade, a dámam pravdepodobne budú chýbať kozmetické lampičky v obidvoch slnečných clonách.
Na čom sa ale naopak nešetrilo, sú displeje a infotainment. Vodičov 7-palcový farebný displej ponúka prehľadné informácie o jazde a aktuálnej situácii okolo vozidla. Stredový 10,25″ Full HD displej (v štandarde) ponúka nádhernú grafiku, intuitívne rozhranie, kvalitnú dávku konektivity a v neposlednom rade široké možnosti individualizácie ako napríklad farebnosti displejov a ambientného podsvietenia, nastavení zvuku, vozidla alebo usporiadania apiek, a to všetko aj v profiloch pre viacerých používateľov.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Fiat 500e La Prima
Komfortná výbava, ktorá predčí očakávania
Aj keď Fiat 600e môže na prvý pohľad pôsobiť ako skromné auto, v rámci výbavy ponúka všetko potrebné ba aj ešte niečo naviac. Prvým prekvapením bolo elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s nastavením bedrovej opierky a dokonca aj s jednoduchou masážnou funkciou. Škoda len, že ju nedopriali aj spolujazdcovi, ktorý si musí vystačiť so sedadlom nastaviteľným iba manuálne.
Ďalšou z komfortných funkcií, ktoré stoja za zmienku, je audio. V základnej výbave (Red) pozostáva iba zo 4 reproduktorov, pri výbave La Prima však už zo šiestich. Po drobných korekciách a spolu s bezkonkurenčne odhlučneným interiérom hrajú uspokojivo. Palec hore si zaslúži aj automatická jednozónová klimatizácia s klasickým, tlačidlovým nastavením v strede prístrojovej dosky, a naozaj príjemným, neagresívnym výkonom s takmer okamžitým nástupom.
Poďme si zajazdiť
Fiat 600e si svojho majiteľa získa niekoľkými vlastnosťami. V prvom rade už spomenutým perfektným odhlučnením, ktoré naozaj závisí už len od obutých pneumatík. V druhom rade je to jeho kompaktnosť. Hoci 600e vyzerá ako mohutný mestský crossover, v skutočnosti na dĺžku meria iba 4,17 metra. V kombinácii s 360° kamerovým asistentom s predpokladom trajektórie a upozornením na možnú kolíziu na základe natočenia volantu (nielen pri cúvaní), dopĺňaním obrazu z pamäte pri cúvaní a citlivým dávkovaním plynu pri parkovaní to z neho robí perfektného partnera do mesta alebo „úzkych talianskych uličiek“.
To, že mesto je jeho obľúbený rajón, potvrdzuje aj mäkký podvozok a ešte mäkšie riadenie, ktoré je síce komfortné, no na druhej strane poskytuje len minimálnu spätnú väzbu napríklad na priľnavosť vozovky. Pochvalu si odo mňa zaslúži rekuperačný režim, ktorý má iba dva stupne, a to D, kedy po ubratí plynu auto brzdí iba jemne tak, ako by brzdil spaľovací motor, a režim B, kedy rekuperuje maximálne (a dostatočne intenzívne). Žiadne ďalšie stupne rekuperácie naozaj netreba.
Papierové hodnoty výkonu elektromotora 115 kW (156 k) a prevádzkovej hmotnosti vyše 1,5 tony naznačujú, že 600e nebude žiaden pretekár. Spolu s faktom, že ASR takmer nie je možné vypnúť (aktivuje sa naspäť pri prvom prehrabnutí) je dávkovanie plynu pri kickdowne z nuly na sto postupné, a prísne kontrolované elektronikou. Za ideálnych podmienok elektrická šesťstovka vyštartuje z 0 km/h na 100 km/h za 9 sekúnd, čo je identická hodnota s jej menším (a o trochu menej výkonným) súrodencom Fiat 500e. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 150 km/h, hoci tempomat je možné nastaviť na 180 km/h, čo je trochu úsmevné.
Kombinovaná spotreba počas nášho testu nepresiahla úroveň 16,5 kWh/100 km, čo predstavuje minimálny teoretický dojazd 309 km. Pri jazde s ľahšou nohou, prípadne s použitím asistentov ECO (plochejšia krivka akcelerátora a úsporný mód klimatizácie) sme však dosiahli spotrebu pod 13 kWh/100 km, a dojazd nám po plnom dobití skočil na príjemných 400 km.
Ako je to s každodennosťou?
Fiat 600e prekvapí aj svojou všestrannosťou. Zvonku ponúka svetlú výšku príjemných 199 mm, čo zabezpečí jednoduchší prejazd alebo parkovanie nad obrubníkmi, a zvnútra zaujme množstvom odkladacích priestorov. Medzi najobjemnejšie patrí priehradka spolujazdca, spomínaná priehradka stredovej konzoly s portami USB-A, USB-C, zásuvkou 12 V a plôškou s bezdrôtovým dobíjaním mobilu. Pokiaľ si akurát nechcem nechať mobil dobíjať, alebo ho mám napriek tomu zapojený cez kábel, na odloženie mobilu poslúži aj drobná priehradka pod ovládačmi klimatizácie.
Za zmienku stojí aj odkladacia priehradka pod stredovou lakťovou opierkou, ktorá je nastaviteľná iba v prednom smere, a priehradka na 1,5 litrovú fľašu v oboch predných dverách. Batožinový priestor ponúka prijateľných 360 litrov s nastaviteľným/odnímateľným dnom, a po sklopení zadných sedadiel (delené v pomere 60/40) vieme dosiahnuť objem až 1 231 litrov. Čerešničkou na torte je otváranie kufra elektricky a bezdotykovo.
Celkovo môžem zhodnotiť, že Fiat 600e ponúka naozaj dostatok priestoru ako pre batožinu, tak aj pre cestujúcich. S mojou výškou 182 cm a pohodlným nastavením sedadla šoféra som si vedel pomerne komfortne sadnúť aj na miesto za šoférom, a dostatok miesta som mal aj nad hlavou. Treba však na druhú stranu tiež spomenúť, že výhľad z miesta šoféra vpred aj vzad je trochu obmedzený kvôli hrubým A-stĺpikom a malému zadnému oknu. Ale nie je to nič, na čo by sa nedalo zvyknúť.
Ako už bolo spomenuté, s modelom 600e môžeme rátať s dojazdom okolo 400 km. V praxi to ale samozrejme nefunguje tak, že auto najprv úplne vybijem a potom v strese hľadám nabíjačky, ale auto nabíjam priebežne, nakoľko nákupné strediská čoraz častejšie ponúkajú rýchlonabíjacie stanice. Fiatu postačí pokojne aj 20 minút nabíjania a „dočerpá“ niekoľko desiatok až stovák kilometrov dojazdu v závislosti od toho, ako vybitý bol (a teda aký nabíjací prúd dokáže prijať).
Za týždňový test dokážem zhodnotiť, že je viac-menej jedno, aký bol stav batérie pred nabíjaním, no za 40-50 minút mám vozidlo vždy dobité do plna. Maximálny dobíjací výkon som dosiahol 118 kW a počas dobíjania je možné sedieť vnútri a užívať si všetky komfortné spotrebiče vrátane klimatizácie. Príjemným prekvapením bola aj okamžitá možnosť rekuperácie aj pri 100 % dobitej batérii.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Opel Mokka-e
Zhrnutie
Áno, Fiat 600e je aj módny doplnok, ale aj poctivé auto na každý deň, a bude teda so svojím majiteľom tvoriť nerozlučný pár. Vhodný je obzvlášť pre mladých jednotlivcov alebo rodiny, ktoré si síce potrpia na nové a moderné technológie, ale môžu mať trochu hlbšie do vrecka. Fiat 600e sa im pri relatívne dostupnej cenovke odvďačí dobrou výbavou už v základe a všetkými potrebnými bezpečnostnými asistentami, dostatočnou dávkou priestoru a v neposlednom rade veľmi pohodlnou jazdou s výbornou spotrebou.
Technické údaje a konkurencia
FIAT 600e La Prima | Opel Mokka-e Ultimate | VW ID.3 Pure | |
Motor/palivo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo |
Výkon motora (kW/k) | 115/156 | 115/156 | 125/170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 260 | 310 |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
16,5/14,2-16,4 | 18,0/15,2-15,5 | 20,1/15,2 |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 374-434 | 407 | 388 |
Akumulátor (technológia/kapacita) | Li-Ion / 54 kWh (51 využiteľných) | Li-Ion / 54 kWh (50 využiteľných) | Li-Ion / 55 kWh (52 využiteľných) |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 100 | 100 | 145 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 520 | 1 632 | 1 822 |
Objem batožinového priestoru (l) | 360/1 231 | 310/1 060 | 385/1 267 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 150 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 | 9,0 | 8,2 |
Cena verzie od/test (€) | 35 490/39 990 | 37 890/- | 39 990/50 180 |
Foto: Samuel Zaťko