Lamborghini Huracán STO – závodný špeciál na bežné cesty
Vrcholná verzia modelu Huracán chce byť zábavná na ceste a zároveň rýchla na okruhu. Ako sa inžinierom z Lamborghini podarilo zostrojiť takýto unikát?
Aerodynamika je moje druhé meno
Vrchol modelu Huracán dosahuje precízne hodnoty pri aerodynamike a pri zníženej hmotnosti na minimum. Na prvý pohľad zaujme masívne zadné krídlo, ktoré je manuálne nastaviteľné. Predná kapota, nárazník či blatník pozostávajú z jediného komponentu „confago“. Otvory v prednej kapote zvyšujú prúdenie vzduchu cez centrálny chladič, tým pádom zlepšujú chladenie motora a zároveň zlepšujú prítlak. Confago obsahuje aj splitter, ktorého úlohou je nasmerovať prúdenie vzduchu v maximálnej možnej miere.
Ďalší otvor v podobe žraločej plutve sa nachádza na streche a taktiež smeruje prúdenie vzduchu smerom k zadnej časti a zvyšuje účinnosť krídla. Výsledkom všetkých aerodynamických prvkov sa Huracán STO zaslúžil o najvyššiu úroveň prítlaku vo svojej triede a o najlepšie aerodynamické vyváženie pre automobil so zadným pohonom. Celková účinnosť prúdenia vzduchu je zlepšená o 37 % oproti modelu Huracán Performante a dosahuje zvýšenie prítlaku o famóznych 53 %.
Prilepený k zemi
Aby STO dokázalo posúvať limity ďalej, k vylepšeniu sa dostala aj hmotnosť. Viac ako 75 % panelov karosérie je z uhlíkových vlákien. Na čelnom skle dokázali inžinieri ušetriť 20 % hmotnosti oproti modelu Huracán Performante a disky z horčíku patria medzi ďalšie špecifikum. Výsledkom týchto údajov je hmotnosť 1 339 kg, čo je o 43 kg menej než neskutočne ľahký model Performante. Podvozok samozrejme stuhol, rozchod kolies sa rozšíril a o precízny prejazd zákrut sa stará natáčacia zadná náprava. Na brzdný účinok slúžia keramické brzdy Brembo, ktoré nesú poznatky z legendárnej F1. Ak to pretavíme do čísel, tak brzdná dráha zo 100 km/h je len 30 m a z 200 km/h zabrzdí na 110 m.
Atmosféra a zadný pohon?
Pohonnou jednotkou je famózna 5,2-litrová V10-tka ako v prípade Performante. V tomto prípade je vyladená na 470 kW / 640 koní a 565 Nm. Kompletnú hnaciu silu prenáša len na zadnú nápravu pomocou sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Vzhľadom na silný motor a nízku hmotnosť dokáže STO zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 3 sekundy a z 0 na 200 km/h pod 9 sekúnd. Maximálna rýchlosť je “len“ 310 km/h, a to vďaka silnému prítlaku, ktorý auto nepustí akcelerovať do vyšších hodnôt.
Farebný kokpit
Interiér kombinuje viaceré farby s Alcantarou. Avšak dôležitejším highlightom sú 3 jazdné režimy STO, Trofeo a Pioggia.
- STO je určený na bežnú jazdu a poskytuje dokonalú zábavu v zákrutách
- Trofeo je prispôsobené suchej vozovke a snaží sa maximalizovať tempo na závodnej trati.
- Pioggia je špeciálny režim na mokrý asfalt a je kalibrovaný tak, aby minimalizoval stratu priľnavosti o vozovku
Zdroj: www.media.lamborghini.com