TEST: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | facelift s trojicou motorov
Obľúbencami dnešnej doby sú jednoznačne vozidlá kategórie SUV. Dôležitým aspektom sú však aj prudko rastúce ceny pohonných hmôt. Mitsubishi spojilo štýlové s užitočným, a to konkrétne model Eclipse Cross, ktorého poháňa dvojica elektromotorov a na dnešnú dobu objemný spaľovací štvorvalec.
Dizajn
Typickým prvkom prednej masky je chrómový výrez oddeľujúci svetlomety. Ten stále ostáva aj po facelifte, no zmeny nastali vo vylepšenej svetelnej technike. Oproti predchodcovi sú detaily na maske užšie, konkrétne LED pás denného svietenia a smerových svetiel, no podľa môjho názoru to pôsobí modernejšie. V zadnej časti je hlavnou zmenou veko batožinového priestoru, ktoré už po novom nie je delené na dve časti, ale inžinieri z Mitsubishi zapracovali na umiestnení svetlometov do rohov karosérie. Dôležitým poznatkom je farba, ktorá v rôznorodom mestskom prostredí nepôsobí nijak výnimočne, no v prírode sa mu to hodí ako päsť na oko. Povedal by som, že červená metalíza pôsobí sýtou višňovou farbou, čo nesmierne lahodí oku.
Interiér
Dobrý vizuálny dojem z vozidla dotvára aj interiér, na ktorom Japonci nesmierne zapracovali. Kvalita spracovania na moje prekvapenie bola solídna, použitie materiálov tak isto. Hneď na začiatku musím vyzdvihnúť lakťové opierky, v ktorých je konečne dostatočná vrstva mäkčeného materiálu pre pohodlie lakťov. Konkurencia na to postupne zabúda. Priamo pred vodičom sa nachádza dvojica analógových ukazovateľov s centrálnym farebným displejom. Sú prehľadné, avšak prepínače displeja by som ocenil, keby boli na volante, v tomto prípade boli umiestnené pri výduchu klimatizácie. Displej infotainmentu je na prvý pohľad veľmi jednoduchý, zobrazenie TomTom navigácie či Apple CarPlay je graficky pekne zvládnuté.
Panel klimatizácie hodnotím veľmi pozitívne, pretože neprešiel na dotykovú formu ale našťastie má klasické otočné a hardvérové ovládače. Oceniť musím aj dvojdielnu panoramatickú strechu, kde pre každú časť funguje samostatné ovládanie roletky. Už tak presvetlenému interiéru prispieva biela koža, avšak s ťažšou údržbou.
➡️NEPREHLIADNITE: Toto BMW dokáže meniť farbu❗️
Trojica motorov
Pod červenou kapotou sa ukrýva plnotučný až 2,4-litrový benzínový atmosférický štvorvalec s utlmeným výkonom 72 kW / 98 koní, ktorý slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie, no v prípade potreby je schopný sa pripojiť ku prednej náprave. Vpredu sa ešte nachádza elektromotor o výkone 60 kW / 82 koní a vzadu silnejší 70 kW / 95-koňový elektromotor. Povedali by ste si, že súčtom sa dostávame k naozaj slušným výkonovým parametrom, avšak systémový výkon je naladený na spoľahlivých 138 kW / 188 koní.
Jazda
S Mitsubishi Eclipse Cross sa jazdí skvelo. Určite začnem pohonným ústrojenstvom, pretože striedanie elektromotorov a spaľovacieho motora je nepostrehnuteľné. Tak perfektne odhlučnený motorový priestor som už dávno nezažil, a to aj napriek prevodovke CVT, ktorá pri prudšom pridaní držala motor v otáčkach. Niekedy som mal pocit, že vonkajší hluk motora je viac počuť cez dvere ako skrz palubnú dosku. Samotný hybridný režim, kedy Mitsubishi kombinuje prácu benzínového motora a elektromotora je zhruba 65 – 75 % v prospech elektromotora. Zaujímavosťou je, že motor si dokáže sám dobíjať batérie, mne osobne sa pri diaľničných 80 km podarilo dobiť 18 km elektrického dojazdu, čo je veľmi slušný údaj, no na druhú stranu sa to odzrkadlí na spotrebe. O tom však neskôr.
K tichej jazde a jej komfortu prispieva aj dobre naladený podvozok. Veľmi pekne eliminuje nerovnosti a je jednoznačné vhodný na každý typ adhézie vozovky.
Pohon S-AWC
To, čo dokáže tento pohon je obdivuhodné. Mali sme možnosť skúšať pohon na zamrznutom, čerstvom a aj kašovitom snehu. Tu sa ukázalo, že dobré obutie a výnimočný pohon toho spoločne naozaj zvládnu. Vďaka elektromotorom je dávkovanie plynu jemné, čo dokáže v najväčšej možnej miere eliminovať preklz kolies. Ak by už však k preklzu došlo, stačí zmeniť jazdný režim na príslušný typ cesty a máte vyhrané. Jediným kameňom úrazu bolo prekríženie náprav v kopci, kedy pohon nedokázal vyvinúť dostatočnú silu na zaťažené kolesá. Všetko vyrieši menší rozbeh, poprípade vypnutie trakčnej kontroly. Veľmi som bol nadšený s jazdou na nespevnených povrchoch, pretože štvorkolka pracovala príkladne bez najmenšieho zaváhania. Ak by som mu musel niečo vyčítať, tak to bola absencia asistenta pre zjazd z kopca.
Nabíjanie, dojazd a spotreba
Výnimočnosťou Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je podpora rýchleho dobíjanie ako jedného mála z plug-in hybridov. Okrem štandardného AC nabíjania disponuje aj CHAdeMO konektorom pre rýchle DC nabíjanie. Využíval som najmä DC nabíjanie, s ktorým sa nabije na 80 % do pól hodinky s výkonom nabíjanie 18,9 kW. Následne sa vypne a je nutné nabíjanie znova aktivovať, pokiaľ chcete dosiahnuť 100 %. Pri nabíjaní z domácej zásuvky netreba žiadna opätovná aktivácia, pomaly sa nabije na plnú kapacitu.
Dojazd sme testovali v mínusových teplotách pri nevyhriatom vozidle. Na čistú elektrickú energiu sa nám podarilo prejsť 38 km, čo na dané podmienky a vykurovanie kabíny je naozaj slušný údaj. Výrobca sľubuje 45 km, v meste dokonca 55 km, no v letnom počasí sa nebojím tvrdiť, že prvý zmienený údaj bude bezproblémový.
Pri vybitom akumulátore sa začína objemnejšej 2,4-ke zväčšovať apetít. Atmosférický benzín nemá problém atakovať 10-litrovú spotrebu na 100 km. Možno je to aj dobre, pretože pokiaľ vám záleží na cenovom hľadisku, Mitsubishi vás donúti nabíjať.
Zaujímavosť
Veľkým highlightom je zásuvka v batožinovom priestore s príkonom až 1500 W, vďaka ktorej si môžete ako v našom prípade uvariť kávu.
Cena
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je štýlový, ponúka tie najmodernejšie prvky ale hlavne, disponuje výnimočným pohonom, ktorý nestojí málo. Keďže iný pohon, ako plug-in hybrid nie je dostupný pre tento model, začína na cenovke 36 490 eur. Najvyššia výbava je dostupná od 45 390 eur, no a nami testovaný kúsok sa vyšplhal na 50 958,40 eur.
Technická špecifikácia
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Kia Sorento PHEV | Volkswagen Tiguan eHybrid | |
Motor/palivo | 2.4 MIVEC / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 1.4 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2360 / 4 | 1598 / 4 | 1395 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 138 / 188 | 195 / 265 | 180 / 245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 193 | 350 | 250 |
Prevodovka | 1-st. automatická | Automatická 6-st. | 6-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 2,0 / 5,5 | 7,6 / 7,4 | 1,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1975 | 1982 | 1867 |
Objem batožinového priestoru (L) | 359 | 693 | 476 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 162 | 193 | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,9 | 8,7 | 7,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 36 490 / 50 958 | 49 290 / 56 790 | 40 990 |
Foto: Samuel Zaťko