Navštívili sme Lamborghini múzeum – Taliansky Roadtrip
Lamborghini láme rekordy v predajnosti. Počas nášho talianskeho roadtripu sme samozrejme nemohli vynechať návštevu v Sant´Agata Bolognese – mestečko kde sídli Lamborghini. V článku nájdete tie najzaujímavejšie kúsky, aké kedy Lamborghini vyrobilo. Koľko áut dokážu za deň vyrobiť a aký model sa momentálne predáva najlepšie?
Od výrobcu traktorov až po superšporty
Predtým ako zakladateľ Feruccio Lamborghini začal vyrábať superšportové vozidlá, sa venoval výrobe traktorom. Práve zisk z predaja Lamborghini traktorov mu zabezpečili financie na vybudovanie novej fabriky pre superšportové vozidlá.
Miura 1966-1975
Pred vstupom do múzea bolo zaparkované legendárne Lamborghini Miura. Iba zopár áut dokázalo zmeniť automobilový svet ako Miura. Centrálne umiestnený V12 motor s maximálnou rýchlosťou 280 km/h vytvára najrýchlejšie sériovo vyrabané auto sveta. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,7 sekundy. Vďaka nezameniteľnému dizajnu a legendárnym „mihalniciam“ sa predalo 475 kusov. Neskôr nasledovali deriváty so zvýšeným výkonom verzia S a SV.
LM002 1986-1993
Predchodca Urusu, LM002, taktiež nazývaný „Rambo-Lambo“ váži až 2,7 tony a poháňa ho 5,2 litrová V12-ka z Lamborghini Countach. Z 0 na 100 km/h zrýchli iba za 7,8 sekundy a maximálnu rýchlosť dosahuje až 210 km/h. Na takmer 3 tonový „tank“ a tú dobu je to veľmi slušné číslo. Vyrobených ich bolo 328 kusov.
Diablo GT 1999-2000
Lamborghini Diablo GT bolo predstavené v roku 1999 a titulované ako najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo sveta (maximálka 338 km/h). Z GT-čka vyžarovala surová sila a vzbudzovalo veľké emócie. Poháňa ho 6-litrový 12-valec s výkonom 575 koní. Vyrobených bolo iba 83 kusov. Taktiež je to prvé homologizované cestné auto s karosériou vyrobenou z uhlíkových vlákien.
Reventón 2007
Pri predstavení Lamborghini Reventón sa naň automobilový nadšenci nevedeli vynadívať. Jeho dizajn je inšpirovaný bojovou stíhačkou F22 Raptor. Na svete je ich iba 20 kusov.
Sesto Elemento 2010
Lamborghini Sesto Elemento váži menej ako 1 tonu (999 kg) a to vrátane 10-valcového motora a pohonu obidvoch náprav. Tým demonštruje aké ľahké vozidlo sa dá vôbec vyrobiť a utvrdzuje svetové líderstvo v technológii polymérov vystužených uhlíkovnými vláknami. Uhlíkové vlákna vidieť takmer všade, karoséria, interiér a dokonca aj časti odpruženia. Z 0 na 100 km/h zaberie iba 2,5 sekundy a čo sa týka handlingu ponúka vodičovi to najlepšie. Názov Sesto Elemento pochádza z Mendelovej periodickej tabulky, v ktorej šiesty element zobrazuje uhlík.
Veneno 2014
Lamborghini Veneno je taktiež špeciálna málosériovka s počtom 3 kusy a 9 kusov vo verzii Roadster. Veneno je vyrobené na počesť 50-teho výročia automobilky a predstavuje najvýnimočnejší Lamborghini superšport všetkých čias. Dizajn je navrhnutý tak, aby zabezpečoval optimálnu aerodynamiku a prítlak. Výsledkom je vozidlo, ktoré jazdí ako závodný špeciál pri čom je plne homoligizované do premávky. Tak ako každé Lamborghini je pomenované podľa býka, Veneno bol považovaný za najrýchlejšieho a najagresívnejšieho býka.
Centenario 2016
Lamborghini Centenario s obrovským difúzorom a výkonom 770 koní dosahuje maximálnu rýchlosť až 350 km/h. Vyrobených je 20 kusov Coupé a o rok neskôr 20 kusov verzie Roadster. Centenario bolo vyrobené na počesť stého výročia zakladateľa Ferruccio Lamborghini. Centenario patrí k najexkluzívnejším vozidlám na svete.
4 typy spracovania uhlíkových vlákien
Na prvom a tretom obrázku je vidieť Lamborghini patentovaný spôsob spracovania uhlíkových vlákien. Pozornosť som venoval hlavne tretiemu spôsobu spracovania. Jedná sa o kovaný karbón (Forged Composites), ktorý má okrem estetickej výhody, veľmi krátky proces výroby a to iba 3 minúty.
Ako vyzerá výrobná linka?
Za 1 deň sa vyrobí 4,5 Aventadorov, 10 Huracánov a 22 Urusov. Záujímavosťou je, že závodná divízia Squadra Corse vyrába na tej istej montážnej linke a v takte ako bežný Huracán. Tu si môžte pozrieť video ako to tam presne vyzerá.
Text: Martin Matušek
Foto: Samuel Zaťko, Lamborghini Press, Topspeed.com
1 Response
[…] legendárne Bugatti EB110 na ktorom pracoval dizajnér Marcello Gandini, ktorý predtým navrhoval Lamborghini Countach a […]