Nové Audi Q5 bude dostupné aj s benzínovým 6-valcom
Ingolstadt/San José Chiapa, 2. septembra 2024 – Audi Q5 SUV patrí v Nemecku a Európe už vyše 15 rokov k najobľúbenejším SUV v segmente B. Teraz Audi predstavuje najnovšiu generáciu bestsellera: Q5 je ešte modernejšie a dynamickejšie. Je prvým SUV na báze Premium Platform Combustion (PPC) a budú ho poháňať efektívne benzínové a dieselové motory, ktoré sú vďaka technológii MHEV plus ešte úspornejšie. Audi Q5 presvedčí moderným infotainmentom a koncepciou ovládania, individualizovateľnými digitálnymi svetelnými grafikami a modernými asistenčnými systémami. Športové Audi SQ5 dopĺňa modelový rad už pri jeho premiére. V budúcnosti ho ďalej rozšíria modely s pohonom plug-in hybrid.
Obnovenie svojho portfólia SUV so spaľovacími motormi a čiastočne elektrifikovanými pohonmi
Audi novým Q5 prináša tretiu generáciu úspešného modelu. Prvá generácia SUV strednej veľkosti bola predstavená v roku 2008 – a odvtedy dominuje v segmente premium SUV strednej triedy. Audi Q5 SUV je po novom modelovom rade Audi A5 druhým modelovým radom v portfóliu značky Audi skonštruovaným na báze technickej platformy PPC (Premium Platform Combustion). Táto platforma umožňuje Audi vyrábať modely s veľkými predajnými objemami a vysokou technickou náročnosťou v rozličných segmentoch. Flexibilita PPC pritom pomáha dodať budúcim modelom Audi jedinečný charakter.
Audi vyrába modelový rad Q5 už osem rokov v Mexiku a aj nové Q5 sa bude vyrábať v závode San José Chiapa. Dôležitým faktorom je blízkosť k veľmi veľkému severoamerickému trhu. Audi týmto modelom odštartovalo obnovenie svojho portfólia SUV so spaľovacími motormi a čiastočne elektrifikovanými pohonmi.
Praktickejšie ako kedykoľvek predtým
Q5 SUV má ako zvlášť praktickú funkciu kompletne nastaviteľné zadné sedadlo. Dá sa posúvať v pozdĺžnom smere a aj sklon operadla sa dá nastavovať – čím sa dá v prípade potreby buď zväčšiť objem batožinového priestoru alebo priestor na nohy cestujúcich vzadu. Pri sklopenom zadnom sedadle sa objem batožinového priestoru zväčší – podľa verzie – až na 1473 litrov. Kryt batožinového priestoru sa dá uložiť do špeciálnej priehradky pod podlahou. Vďaka tomu je k dispozícii ešte viac miesta na batožinu a súčasne bezpečné miesto na uloženie krytu.
K ďalším praktickým prvkom patrí oproti predchodcovi zväčšená odkladacia schránka pod stredovou lakťovou opierkou vpredu a množstvo drobných odkladacích priestorov na slnečné okuliare, kľúče a ďalšie drobné predmety každodennej potreby, ako aj chladená bezdrôtová nabíjačka smartfónu s výkonom 15 wattov v prednej lakťovej opierke a po dva konektory USB-C vpredu i vzadu. Na želanie môžu zásuvky USB vpredu poskytovať nabíjací výkon až do 60 wattov, zadné dokonca až do 100 wattov. Vďaka tomu sa dajú bezpečne počas jazdy napájať elektrickou energiou aj väčšie zariadenia ako napríklad laptopy.
Interiér
Ústredným prvkom interiéru je digitálne pódium, ktoré sa týči pred vodičom a spolujazdcom vo forme displejov Audi MMI. Jasne orientované displeje sú plynulo a presne integrované do kokpitu. Štíhly, voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI z OLED má zakrivený tvar a skladá sa z digitálneho združeného prístroja Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 30,2 cm (11,9 palca) a dotykového displeja MMI touch s uhlopriečkou 36,8 cm (14,5 palca).
Na želanie je k dispozícii displej MMI pre spolujazdca s uhlopriečkou 27,7 cm (10,9 palca). Čisto navrhnutý interiér Audi Q5 SUV je pôsobivý aj v tme. Kontúrové svetlá na prístrojovej doske a dverách zvýrazňujú šírku kabíny, nepriame osvetlenie pod panoramatickým displejom Audi MMI a na stredovej konzole vytvára v tme vizuálny efekt objektov vznášajúcich sa v priestore.
Optimálne ozvučenie kabíny zabezpečuje voliteľný Bang & Olufsen Premium Sound System, ktorého srdcom je vysoko efektívny multikanálový digitálny zosilňovač s celkovým výkonom 685 W, napájajúci sústavu 16 reproduktorov. Reproduktory v predných stĺpikoch karosérie a stredové reproduktory vytvárajú fascinujúce trojrozmerné (3D) priestorové ozvučenie. K nemu významnou mierou prispieva technológia „Symphoria“ vyvinutá inštitútom Fraunhofer.
Špeciálny algoritmus dopĺňa stereofónny signál doplnkovými informáciami ako sú šírka, hĺbka a výška priestoru. To vytvára prirodzený pocit trojrozmerného ozvučenia ako v koncertnej sále. Oproti nižšiemu ozvučovaciemu systému Audi Soundsystem je Bang & Olufsen Premium Sound System vybavený funkciou aktívnej kompenzácie hluku Vehicle Noise Compensation (VNC), ktorá eliminuje rušivé zvuky v kabíne.
Svetelný dizajn
Audi novým modelom Q5 SUV nielen zvýrazňuje svoju rolu lídra v oblasti svetelného dizajnu ale ide ešte o jeden krok ďalej. Zadné svetlá majú trojrozmerné vyhotovenie, čím v kombinácii so svietiacim pásom po celej šírke dverí batožinového priestoru vizuálne atraktívnym spôsobom prepájajú fyzický a digitálny svet. Na zadnej časti karosérie markantné digitálne zadné svetlá s technológiou organických tekutých kryštálov OLED druhej generácie spolu s projekčným svetlom v zadnom spojleri – použitým po prvý raz v Európe – prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti. Svetlo v zadnom spojleri premieta svetelnú grafiku na hornú časť zadného okna a tým zväčšuje plochu brzdového svetla. Okrem toho je zapojené do svetelnej inscenácie funkcie Coming Home a Leaving Home.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi SQ5 – naftový šprintér v SUV-Coupé šate
Aktívna digitálna svetelná grafika naznačuje cestu do budúcnosti osvetľovacej technológie Audi. V predných svetlometoch aktívnu grafiku vytvára algoritmus pomocou 15 segmentov, ktoré sa plynulo rozsvecujú a zhasínajú. Jednotlivé segmenty sú pritom navzájom zladené tak, že sa intenzita svetla celkového obrazca nemení. Po prvý raz môžu digitálne OLED zadné svetlá 2.0 cielene komunikovať s bezprostredným okolím (Car-to-X).
Funkcia rozpoznávania priblíženia, zavedená po prvý raz v roku 2020, je v Q5 rozšírená o komunikačné svetlo, ktoré upozorňuje iných účastníkov premávky na nehody a nepojazdné vozidlá. Na to komunikačné svetlo v kritických dopravných situáciách prediktívne zobrazuje v digitálnych OLED zadných svetlách 2.0 okrem normálnej grafiky koncových svetiel špecifickú statickú grafiku s integrovanými výstražnými symbolmi.
Najmodernejšie spaľovacie motory s MHEV plus
Všetky modely radu Q5 sú od spustenia predaja vybavené vysoko efektívnou technológiou MHEV plus. Nový systém MHEV plus, využívajúci palubnú elektrickú sústavu vozidla s napätím 48 V, podporuje spaľovací motor generátorom TSG, čím prispieva k úspore paliva a zníženiu emisií CO2. V obmedzenom rámci je možná aj jazda iba s elektrickým pohonom, napríklad pri manévrovaní a parkovaní.
Nový generátor TSG podporuje spaľovací motor dodatočným krútiacim momentom do 230 Nm a výkonom do 18 kW (24 k). Okrem toho 48-voltový systém umožňuje použiť elektricky poháňaný kompresor klimatizácie. Jeho veľkou výhodou je, že klimatizácia pracuje na plný výkon aj pri vypnutom spaľovacom motore – napríklad pri dobiehaní („plachtení“) alebo zastavení na semafore – vďaka čomu zostáva nepretržite zachovaná nastavená teplota v kabíne.
Pri spomaľovaní generátor TSG rekuperuje energiu výkonom až do 25 kW a dobíja ňou batériu.
Tri motorizácie pri štarte predaja
V Európe sa Audi Q5 SUV začne predávať s troma motorizáciami, ďalšie pohonné agregáty budú nasledovať neskôr. Všetky verzie pri štarte predaja sú vybavené technológiou MHEV plus, ktorá môže krátkodobo poskytnúť spaľovaciemu motoru podporu elektromotorom dodatočným výkonom do 18 kW (24 k). Všetky modely sú štandardne vybavené 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic.
Základným motorom je benzínový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 340 Nm, ktorý poháňa predné kolesá. Na želanie je k dispozícii pohon všetkých kolies quattro.
Štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI pre Audi Q5 pochádza z generácie EA288 evo. Dosahuje výkon 150 kW (204 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 400 Nm. Tento motor sa kombinuje výlučne s pohonom všetkých kolies quattro.
Špičkovou verziou modelového radu je pri štarte predaja Audi SQ5 SUV. Poháňa ho benzínový motor V6 3.0 TFSI, ktorý dosahuje výkon 270 kW (367 k) a maximálny krútiaci moment 550 Nm.
Agilné jazdné vlastnosti a vysoký komfort
Nové Audi Q5 SUV má typické jazdné vlastnosti modelov Audi s neutrálnym charakterom v širokom rozsahu, vďaka svojmu optimalizovanému vyladeniu podvozka a riadenia poskytuje citeľne vyšší komfort oproti predchodcovi. Sériovo má nové Audi Q5 dynamicky vyladený podvozok odpružený oceľovými vinutými pružinami. Alternatívne je k dispozícii športový podvozok (sériovo pri SQ5). Podvozok s oceľovými pružinami v kombinácii s pasívnymi tlmičmi pruženia FSD (Frequency Selective Damping) a agilnejšou prednou nápravou dodáva Q5 ešte lepšie jazdné vlastnosti.
Tlmiče FSD majú redukovaný tlmiaci účinok pri vysokých frekvenciách kmitania podvozka – napríklad na dlažbe – a pritom si zachovávajú vysoký tlmiaci účinok pri nízkych frekvenciách, ku ktorým dochádza pri zmene jazdného pruhu alebo jazde v zákrute. Pri voliteľnom vzduchovom podvozku majú tlmiče adaptívnu reguláciu. Oproti predchádzajúcej generácii poskytuje citeľne širšiu škálu nastavenia medzi komfortným a športovým režimom. Nové Audi Q5 má sériovo zdokonalené progresívne riadenie s variabilným prevodovým pomerom a účinkom posilňovača.
Uvedenie na trh
Nové Audi Q5 SUV a Audi SQ5 SUV sa začnú predávať na Slovensku a v mnohých ďalších európskych štátoch v prvom štvrťroku 2025. Objednávať sa dajú na Slovensku od septembra 2024.
Zdroj: Audi