Nové BMW M5 G90 [2024]
Model BMW M5 vstupuje do novej éry. Legendárny vysokovýkonný sedan so 40-ročnou históriou vstupuje do svojej siedmej modelovej generácie. Výkonný model od divízie BMW M GmbH teraz prvýkrát dostal elektrifikovaný pohon. Pre tento model špecifická verzia systému M HYBRID dáva novému modelu BMW M5 maximálny výkon 535 kW (727 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 000 Nm. Kombinácia vysokootáčkového motora V8 s technológiou M TwinPower Turbo a elektromotora, plus prenos sily s osemstupňovou prevodovkou M Steptronic a pohonom všetkých kolies M xDrive umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy.
Premiéra na Goodwood Festivale
Svetová premiéra nového modelu BMW M5 sa uskutoční na podujatí Goodwood Festival of Speed v Anglicku v júli 2024, pričom výroba v závode spoločnosti BMW Group v Dingolfingu sa začne v ten istý mesiac. Celosvetové uvedenie nového modelu BMW M5 na trh sa začne v novembri 2024 a zároveň ho bude sprevádzať predstavenie nového modelu BMW M5 Touring. Najdôležitejšie predajné regióny vysokovýkonného sedanu predstavujú Severná Amerika a Európa. USA sú s určitým odstupom najväčším samostatným trhom, za ktorým nasledujú Veľká Británia, Nemecko, Južná Kórea, Čína, Japonsko a Kanada.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia BMW X5 M Competition – rodinná a priestranná raketa popiera fyzikálne zákony
Systém pohonu M HYBRID
Pohon M HYBRID v novom modeli BMW M5 vytvára 4,4-litrový motor V8 s klasickým vysokootáčkovým charakterom spolu s elektromotorom zabudovaným do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Jeho výkonové charakteristiky prešli úpravami špeciálne pre model BMW M5. Spaľovací motor využíva špičkovú technológiu M TwinPower Turbo, priečne uložené výfukové potrubie a upravené odlučovanie oleja. Vyvinie maximálny výkon 430 kW (585 k) v rozpätí od 5 600 do 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 750 Nm od 1 800 od 5 400 ot./min. Elektromotor dosahuje maximálny výkon 145 kW (197 k) a nominálny krútiaci moment 280 Nm, no stupeň predradenia umožňuje zvýšiť efektívny krútiaci moment na vstupe do prevodovky na 450 Nm.
Rýchlejšia odozva
Kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora sa drží rovnakého princípu ako systém pohonu vo vytrvalostnom pretekárskom stroji BMW M Hybrid V8. Schopnosť elektromotora generovať výkon okamžite a inteligentne riadená súhra spaľovacieho motora a elektromotora zaisťujú, že systém M HYBRID bez meškania reaguje na každý pohyb akcelerátora. Lineárny prenos výkonu, typický pre modely z divízie BMW M, sa tu prezentuje obzvlášť presvedčivo.
Okrem dvoch turbodúchadiel typu twin-scroll a vstrekovania High Precision Injection pracujúceho s maximálnym tlakom 350 barov obsahuje najnovšia verzia technológie M TwinPower Turbo aj plne variabilné časovanie ventilov VALVETRONIC a variabilné časovanie vačkového hriadeľa Double-VANOS.
➡️ NEPREHLIADNITE: Modernizované BMW M3 a M3 Touring [2024]
Zrýchlenie a maximálka
Osemvalcový motor dosahuje maximálne 7 200 otáčok za minútu, pretože nový model BMW M5 dopraje svojmu vodičovi pocit neúnavného nárastu výkonu až do horných oblastí zaťaženia a otáčok. Vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, rýchlosť 200 km/h sa objaví za 10,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h, no voľba balíka M Driver’s Package posúva obmedzovač až na hodnotu 305 km/h.
Výkon vs. hmotnosť v porovnaní s predošlou generáciou
Treba na druhú stránku povedať, že nová generácia M5 je výkonnostne slabšia ako predošlá generácia, čo sa týka pomeru výkonu na 1 tonu. Nové BMW M5 dosahuje hmotnosť až na úrovni 2435 kg DIN a s výkonom 727 koní a 1 000 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. V prepočte sa teda bavíme o pomere 299 koní na 1 tonu.
Predošlá generácia M5 F90 s výkonom 600 koní a 750 Nm má hmotnosť na úrovni 1895 kg DIN a z 0 na 100 km/h zrýchli iba za 3,4 sekundy, čo je dokonca o 0,1 sekundy rýchlejšie ako nová generácia. Staršie BMW M5 F90 má v prepočte vyšší výkon na 1 tonu a to na úrovni 317 koní na tonu. Aj napriek horšiemu zrýchleniu z 0 na 100 km/h je nová generácia o štipku rýchlejšia z 0 na 200 km/h, pričom sa čas zlepšil z 11,1 sekundy na 10,9 sekundy.
Elektrický dojazd 67 km
V čisto elektrickom režime jazdy dokáže nový model BMW M5 dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 140 km/h. Vysokonapäťová batéria umiestnená nízko v podlahe vozidla poskytuje kapacitu 18,6 kWh využiteľnej energie, čo podľa cyklu WLTP umožňuje bezkonkurenčný elektrický dojazd do vzdialenosti 67 – 69 kilometrov. Batéria pritom nijako nezasahuje do interiéru, ani do batožinového priestoru. Kombinovaná nabíjacia jednotka nového modelu BMW M5 umožňuje nabíjanie striedavým prúdom do výkonu 7,4 kW. To znamená, že vysokonapäťovú batériu v novom modeli BMW M5 možno nabiť z 0 na 100 percent za 3 hodiny a 15 minút.
Rôzne režimy M-Hybrid
Podľa želaní si vodič môže upraviť aj prevádzkový režim systému M HYBRID. Nové tlačidlo M Hybrid umožňuje vodičovi vybrať si medzi režimom HYBRID – pre inteligentne riadenú súhru medzi spaľovacím motorom a elektromotorom s cieľom maximalizovať účinnosť, alebo výkon v závislosti od jazdnej situácie a nastavením ELECTRIC, v ktorom sa spaľovací motor zapojí do hry kickdownom akcelerátora, alebo použitím páčok radenia. Režim eCONTROL slúži na efektívnu rekuperáciu brzdnej energie a udržiavanie nabitia batérie na konštantnej úrovni. A M Drive Professional pridáva do mixu režimy DYNAMIC a DYNAMIC PLUS, ktoré pripravia systém pohonu a systém chladenia na udržanie výkonu na konštantne vysokej úrovni, alebo generujú krátke dávky maximálneho výkonu počas aktívnej jazdy na okruhu.
M xDrive a možnosť 2WD
Silu generovanú spaľovacím motorom a elektromotorom prenáša na vozovku 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic a funkciou Launch Control, systém pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorého uprednostňovanie zadných kolies sa obzvlášť výrazne prejavuje v režime 4WD Sport. Vodič si však môže zvoliť aj režim 2WD. V tom prípade posiela pohon výkon výhradne na zadné kolesá s vypnutým stabilizačným systémom DSC (Dynamic Stability Control), čo osloví skúsených vodičov, ktorí uprednostňujú nefalšovaný a čistokrvný zážitok z výkonu. Táto ďalej vylepšená verzia pohonu M xDrive, podobne ako elektronicky riadený aktívny diferenciál M na zadnej náprave, prešli úpravami tak, aby sa naplno prispôsobili špeciálnym výkonnostným potrebám a vlastnostiam pohonu M HYBRID.
Podvozok a brzdy
Súčasť štandardnej výbavy tvorí aj adaptívne M odpruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a integrované aktívne riadenie, ktoré natáča zadné kolesá až do 1,5 stupňa na každú stranu.
Štandardné brzdy M Compound a voliteľné M Carbon keramické brzdy, ľahšie približne o 25 kilogramov, spolupracujú s integrovaným brzdovým systémom, ktorý dáva vodičovi možnosť nastavenia dvoch reakcií brzdového pedálu. Oba systémy využívajú šesťpiestikové brzdy s pevným strmeňom na prednej náprave a jednopiestikové brzdy s plávajúcim strmeňom vzadu. Štandardom sú perforované brzdové kotúče s priemerom 410 milimetrov vpredu a 398 milimetrov vzadu.
Zdroj: BMW Press Club