Nový Aston Martin Vantage Roadster
- Dlho očakávaný nový Aston Martin Vantage Roadster je najvýkonnejší športový automobil s predným motorom a pohonom zadných kolies vo svojej otvorenej verzii.
- Vychádza z technických inovácií modelu Vantage Coupé 2024, vrátane špičkovej technológie Active Vehicle Dynamics, elektronického zadného diferenciálu (E-diff) a adaptívnych tlmičov Bilstein DTX s individuálnym nastavením.
- Špičkové jazdné výkony vďaka ľahkej konštrukcii a motoru 4.0 V8 Twin-Turbo s výkonom 665 k a krútiacim momentom 800 Nm.
- Minimálny nárast hmotnosti iba 60 kg vrátane strechy a všetkých výstuží karosérie.
- Najrýchlejšia skladacia elektrická strecha na trhu, ktorá sa otvorí alebo zavrie za iba 6,8 sekundy pri rýchlosti až 50 km/h.
- Maximálna rýchlosť 325 km/h, rovnaká ako pri modeli Vantage Coupé, a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy.
- Dodávky začnú v druhom štvrťroku 2025.
Aston Martin s hrdosťou predstavuje nový model Vantage Roadster, ktorý dopĺňa svetovo uznávané Vantage Coupé. Model Vantage predstavený v roku 2024 posunul hranice luxusu a dynamiky na úplne novú úroveň. Teraz prichádza Vantage Roadster, aby jazdný zážitok obohatil o jedinečný pocit slobody pri jazde s otvorenou strechou.
Pohon zabezpečuje motor 4.0 V8 Twin-Turbo s výkonom 665 k a krútiacim momentom 800 Nm, ktorý prináša rovnaký dychberúci výkon, dynamiku a vizuálnu atraktivitu ako verzia Coupé. Vďaka otvorenej karosérii však zaručuje ešte intenzívnejší zážitok z jazdy. Vantage Roadster pridáva do už tak nezabudnuteľného jazdného zážitku novú úroveň emócií a ďalej rozširuje fenomenálnu príťažlivosť tohto tradične poňatého, no stále moderného britského športového vozidla.
Nový Vantage Roadster bol navrhnutý tak, aby ponúkol štýl, pocit slobody a dobrodružstva, ktoré sú synonymom pre kabriolety, ale bez tradičných obmedzení ich konštrukcie. Je rovnako atraktívny ako verzia s pevnou strechou, s minimálnym nárastom hmotnosti a s najrýchlejšou plne automatickou strechou na trhu. Model Vantage Roadster je tak kabrioletom bez kompromisov a dôstojným členom radu Vantage.
Novinka pokračuje v tradícii otvorených vozidiel Aston Martin Vantage, ktorá siaha 75 rokov dozadu. Názov Vantage sa prvýkrát objavil v roku 1950 ako vylepšený motor pre model DB2. Tento balík, dostupný pre kupé („saloon“) aj kabriolet („drophead coupé“), zahŕňal väčšie karburátory a vyšší kompresný pomer, čím zvýšil výkon 2,6-litrového dvojvačkového motora zo 105 k na pôsobivých 125 k. V tomto roku Aston Martin oslavuje 20. výročie predstavenia modelu V8 Vantage z roku 2005 – prvého úplne nového Aston Martinu postaveného v Gaydone, ktorý niesol toto meno, a zároveň prvého modelu Vantage ako samostatného vozidla, nie odvodeného variantu. Verzia Roadster prišla o rok neskôr.
Konštrukcia
Kľúčom k tomu, aby si Vantage Roadster zachoval dynamické vlastnosti modelu Vantage Coupe, je skutočnosť, že oba vozidlá boli navrhnuté a vyvíjané paralelne, nie postupne. Vďaka tomu je Roadster plnohodnotným modelom sám o sebe, čo vývojovému tímu umožnilo implementovať prvky a vlastnosti, ktoré nevedú k žiadnym kompromisom v oblasti výkonu, jazdného komfortu a ovládateľnosti alebo k nadmernému nárastu hmotnosti.
Oproti predchádzajúcemu modelu Vantage Roadster zaznamenal 4,0-litrový motor V8 Twin-Turbo, špeciálne upravený pre použitie vo vozidlách Aston Martin, bezprecedentný nárast výkonu o 155 k a krútiaceho momentu o 115 Nm, a to vďaka väčším turbodúchadlám, upravenému tvaru vačkových hriadeľov a optimalizovanému kompresnému pomeru. Maximálny výkon 665 k a ohromujúci krútiaci moment 800 Nm sa prenášajú cez osemstupňovú automatickú prevodovku s možnosťou radenia pádlami na volante a cez elektronicky riadený samosvorný diferenciál výhradne na zadné kolesá. Toto riešenie sľubuje modelu Vantage Roadster fenomenálne jazdné výkony (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximálna rýchlosť 325 km/h). Vďaka skladacej streche si navyše cestujúci môžu ešte viac vychutnať nezameniteľný burácajúci zvuk motora V8, vychádzajúci z dramaticky sklonenej kapoty a koncoviek výfuku.
Vantage Roadster je postavený na mimoriadne pevnej a ľahkej hliníkovej konštrukcii s karosériou z kompozitných panelov a ideálnym rozložením hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou v pomere 49:51. Zavesenie kolies je odvodené z konceptov používaných v pretekárskych vozidlách, pričom obsahuje lichobežníkovú prednú nápravu a viacprvkovú zadnú nápravu, vinuté pružiny a adaptívne tlmiče Bilstein DTX s individuálnym naladením. Spolu s priamo napojeným stĺpikom riadenia zaručujú presné ovládanie, vyvážené jazdné vlastnosti, istotu a predovšetkým jedinečný zážitok z jazdy typický pre špičkové športové vozidlá.
Brzdové kotúče s priemerom 410 mm vpredu (karbón-keramické) a šesťpiestikové strmene zabezpečujú, že Vantage Roadster dokáže spomaliť ešte rýchlejšie, ako zrýchliť – a to opakovane. Optimálnu trakciu zabezpečujú pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5, vyvinuté na mieru v spolupráci s Michelinom a naladené odborníkmi Aston Martin. Dezén pneumatík je prispôsobený špecifickým požiadavkám modelu Vantage, pričom poskytuje nielen prvotriednu priľnavosť na suchu aj na mokru, ale aj vynikajúcu odozvu riadenia a predvídateľné jazdné vlastnosti na hranici priľnavosti.
Celá táto technika je podporená sofistikovanou elektronickou architektúrou so senzormi pracujúcimi v šiestich osiach, ktoré dokážu vytvoriť podrobný obraz o správaní vozidla. Vďaka tomu dokáže stabilizačný systém ESP presne optimalizovať nastavenie podľa podmienok na ceste a štýlu jazdy vodiča. Vantage Roadster navyše preberá inovatívny systém Advanced Traction Control z modelu Vantage Coupe, ktorý umožňuje nastaviť jednu z ôsmich úrovní kontroly trakcie. Výchozia úroveň päť je optimalizovaná pre najrýchlejšie prejazdy zákrutami, pričom nižšie čísla zvyšujú úroveň zásahu systému – čo ocenia vodiči najmä v nepriaznivých podmienkach. Naopak, pre tých, ktorí chcú zdokonaliť svoje schopnosti na okruhu, je možné kontrolu trakcie úplne vypnúť a zažiť vozidlo bez akýchkoľvek elektronických zásahov.
Od samotného začiatku vývoja modelu Vantage Roadster bolo prioritou zachovať hlavné prednosti kupé – vynikajúce jazdné vlastnosti a radosť z jazdy – bez akýchkoľvek kompromisov. K tomu bolo nevyhnutné minimalizovať hmotnosť oproti kupé a zároveň zabezpečiť extrémnu tuhosť karosérie aj bez pevnej strechy. Preto bola zadná časť vozidla prepracovaná na dosiahnutie tuhosti porovnateľnej s kupé a na kľúčových miestach boli pridané vystužujúce panely s optimalizovanou hmotnosťou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Aston Martin Valhalla – nový hybridný superšport s výkonom až 1079 koní a motorom uprostred
Kompaktná strecha sa skladá do tvaru písmena „Z“, vďaka čomu je ľahšia aj rýchlejšia než tradičné skladacie strechy v tvare „K“. Navyše, vďaka tejto konštrukcii nie je potrebný dodatočný kryt, čo ďalej znižuje hmotnosť a ťažisko vozidla. Strecha modelu Vantage Roadster sa dá otvoriť alebo zatvoriť pri rýchlosti do 50 km/h, pričom celý proces trvá iba 6,8 sekundy – ide o najrýchlejší plne automatický skladací strešný mechanizmus na trhu. Túto operáciu možno vykonať aj na diaľku pomocou kľúča, ak je vodič vo vzdialenosti do dvoch metrov od vozidla.
Napriek extrémnej rýchlosti ovládania strechy a jej nízkej hmotnosti neboli urobené žiadne kompromisy v oblasti komfortu. Strecha obsahuje osem izolačných vrstiev, vďaka čomu je hladina hluku v kabíne porovnateľná s kupé Vantage.
Celkovo vzrástla hmotnosť modelu Vantage Roadster oproti kupé iba o 60 kg, čo je v tejto kategórii vozidiel výnimočný úspech. Dokonca aj ochranná konštrukcia proti prevráteniu bola optimalizovaná pre maximálnu pevnosť a minimálnu hmotnosť. Hliníková ochranná štruktúra ROPS (Roll-Over and Protection System) kombinuje liate a lisované komponenty, čím dosahuje robustnosť, nízku hmotnosť a kompaktné rozmery.
V neposlednom rade bolo prepracované aj pruženie, aby zohľadňovalo zmenu hmotnosti a jej rozloženia. Aj keď sú tieto zmeny minimálne, prekalibrovaný softvér pre zadné tlmiče a nová konfigurácia uchytenia prevodovky len potvrdzujú, akú dôslednosť inžinieri Aston Martin venovali tomu, aby sa jazdné vlastnosti kupé preniesli do roadstera bez kompromisov.
Dizajn
Pre model Vantage Roadster bolo kľúčové, aby si zachoval všetku pôsobivosť a eleganciu svojho sesterského modelu Vantage Coupe, vrátane jeho nezameniteľných línií, bez ohľadu na to, či je strecha natiahnutá alebo skrytá. Výsledok je natoľko pôsobivý, že so strechou hore vyzerá Vantage Roadster, akoby bol od začiatku navrhnutý len v tejto podobe. Dramaticky sklonené čelné sklo sa plynule spája s vysokým pontónom karosérie a vytvára proporčne dokonalý profil čistokrvného športového vozidla.
Strecha sa ľahko skladá za sedadlá bez potreby objemného a ťažkého krytu. Veko batožinového priestoru sa mierne skláňa a na svojom konci vrcholí dramatickým výstupkom v podobe výrazného zadného spojlera. Rovnako ako pri kupé, aj tu zostali rozšírené blatníky a zväčšený otvor s charakteristickou mriežkou chladiča Aston Martin. Ide o dokonalý príklad spojenia krásy s funkčnosťou – rozmerná predná časť zvyšuje prietok vzduchu výkonným motorom o takmer 30 %.
Aby vozidlo mohlo slúžiť aj ako veľkolepé plátno pre športové majstrovské dielo, do palety lakov pribudli tri nové farby: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent Sapphire a Bronze Flare. Strechu modelu Vantage Roadster je možné objednať v čiernej, červenej, modrej alebo čierno-striebornej farbe. Na ďalšie zvýraznenie športového charakteru je v ponuke 21 doplnkových odtieňov. K dispozícii sú štyri typy 21-palcových kolies v rôznych povrchových úpravách a pre brzdové strmene sa ponúka sedem farebných variantov.
Rovnako ako pri všetkých modeloch Aston Martin, aj Vantage Roadster ponúka široké možnosti personalizácie prostredníctvom služby Q by Aston Martin. Vďaka odbornosti dizajnérov a remeselníkov z tímu Q si zákazníci môžu objednať plne prispôsobené vozidlo – od malých individuálnych detailov až po kompletne na mieru navrhnuté a vyrobené komponenty pre skutočne unikátny automobil.
Technológia a interiér
Aston Martin Vantage Roadster je, rovnako ako jeho kupé verzia, vybavený najnovšou generáciou palubného systému Aston Martin. Infotainment systém, ktorý bol vyvinutý od základov priamo automobilkou, debutoval v modeli DB12. Tento systém integruje viacobrazovkový displej s online konektivitou a je postavený na 10,25-palcovom dotykovom displeji Pure Black s kapacitným ovládaním jedným aj viacerými prstami. Viaceré kľúčové funkcie však ovládajú fyzické spínače, vrátane tlačidiel pre prevodovku, pohon, kúrenie a ventiláciu. K dispozícii sú aj ovládače pre podvozok, ESP, výfukový systém, aktívne bezpečnostné systémy a kontrolu vzdialenosti pri parkovaní – vďaka tomu môžu vodiči ovládať najpoužívanejšie funkcie intuitívne a bez odpútania pozornosti od cesty.
K dispozícii je aj mobilná aplikácia Aston Martin pre smartfóny s iOS a Androidom, ktorá umožňuje interakciu, ovládanie a spätnú väzbu o vozidle Vantage.
Model Vantage Roadster je štandardne vybavený 390-wattovým audiosystémom Aston Martin s 11 reproduktormi. Tento systém, vyvinutý s využitím pokročilého hardvéru, ponúka technológiu QuantumLogic® na dosiahnutie priestorového zvuku. Pre najnáročnejších hudobných nadšencov je k dispozícii voliteľný audiosystém Bowers & Wilkins, vyvinutý v spolupráci s ikonickou audio značkou. Tento špičkový hi-fi systém bol akusticky prispôsobený interiéru modelu Vantage Roadster a využíva technológie z oceňovaných reproduktorov Bowers & Wilkins.
Dostupnosť a modelová rada
Dodávky modelu Vantage Roadster začnú v 2. štvrťroku 2025. Tento nový model sa pridá k svojmu kupé súrodencovi a ďalším modelom značky Aston Martin, vrátane DB12, DB12 Volante, vrcholného kupé Vanquish, DBX707 – SUV s výkonom supersportu – a pripravovaného modelu Valhalla. Tým vznikne bezpochyby najobsiahlejšia, najvýkonnejšia a najžiadanejšia produktová línia v 112-ročnej histórii značky Aston Martin.
➡️ NEPREHLIADNITE: Video – Magická jazda na 725 koňovom Aston Martine DBS Volante a vlog z The ICE 2023 – to najlepšie z klasických áut na zamrznutom jazere v St. Moritz
Technické údaje modelu Aston Martin Vantage Roadster
Karoséria
- Extrudovaná lepená hliníková konštrukcia karosérie s kompozitnými panelmi
Motor
-
4,0-litrový motor V8 Twin Turbo
-
Medzichladič stlačeného vzduchu
-
Motor uložený vpredu za nápravou, pohon zadných kolies
-
Maximálny výkon: 665 k / 489 kW / 6 000 ot./min
-
Maximálny krútiaci moment: 800 Nm / 2 750 – 6 000 ot./min
-
Maximálna rýchlosť: 325 km/h
-
Zrýchlenie 0–100 km/h: 3,6 s
-
Prevodovka: 8-stupňová automatická, umiestnená vzadu
-
Diferenciál: Elektronický zadný diferenciál s obmedzenou svornosťou
-
Hnací hriadeľ: Karbónový hnací hriadeľ
Riadenie
- Elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom
Podvozok
- Predná náprava: Dvojité lichobežníkové ramená, vinuté pružiny a stabilizátor
- Zadná náprava: Viacprvkové zavesenie, vinuté pružiny a stabilizátor
- Tlmenie: Adaptívne tlmenie (ADS) s technológiou Skyhook a inteligentnými adaptívnymi tlmičmi
Jazdné režimy
- Päť voliteľných jazdných režimov: Wet, Sport, Sport Plus, Track, Individual
(Prispôsobenie kalibrácie pohonného ústrojenstva, riadenia a podvozku)
Pokročilé asistenčné systémy (ADAS)
- Varovanie pred čelnou zrážkou
- Autonómne núdzové brzdenie
- Adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go
- Varovanie pred opustením jazdného pruhu
- Asistent udržiavania v jazdnom pruhu
- Automatické diaľkové svetlá
- Matrixové svetlomety
- Rozpoznávanie dopravných značiek
- Monitorovanie mŕtveho uhla
- Asistent bezpečného otvorenia dverí
- Asistent pred dopravnou kolíziou zozadu
- Detekcia únavy vodiča
- 360° 3D priestorový kamerový pohľad
Kolesá a pneumatiky
-
21″ kolesá
-
Letné pneumatiky: Michelin Pilot Sport S 5 AML (na zákazku pre Vantage)
-
Zimné pneumatiky: Michelin Pilot Alpin 5 AML (na zákazku pre Aston Martin)
-
Rozmery pneumatík:
- Predné: 275/35 ZR 21
- Zadné: 325/30 ZR 21
Brzdy a systémy podvozku
-
Oceľové brzdy:
- Predné: 400 mm x 36 mm, 6-piestikové strmene
- Zadné: 360 mm x 36 mm, 4-piestikové strmene
-
Karbon-keramický brzdový systém:
- Predné: 410 mm x 38 mm, karbón-keramický kotúč
- Zadné: 360 mm x 38 mm, karbón-keramický kotúč
-
Ďalšie systémy:
- Elektrická parkovacia brzda
- Dynamické riadenie stability (DSC)
- Protiblokovací brzdový systém (ABS)
- Elektronické rozdelenie brzdnej sily (EBD)
- Asistent núdzového brzdenia (EBA)
- Systém kontroly trakcie (TC)
- Urychľovač brzdného účinku (HBA)
- Riadenie krútiaceho momentu (PTC)
- Dynamické vektorovanie krútiaceho momentu (DTV)
Rozmery
-
Výška: 1 285 mm
-
Šírka (vrátane zrkadiel): 2 124 mm
-
Šírka (so sklopenými zrkadlami): 2 045 mm
-
Dĺžka: 4 495 mm
-
Rázvor: 2 705 mm
-
Svetlá výška: 94 mm
-
Predný previs: 925 mm
-
Zadný previs: 865 mm
-
Nájazdový uhol vpredu (s komponentmi podvozku): 10°
-
Nájazdový uhol vzadu: 14,6°
-
Objem batožinového priestoru: 200 litrov
-
Palivová nádrž: 78 litrov
-
Hmotnosť (suchá): 1 665 kg
-
Rozloženie hmotnosti (vpredu/vzadu): 49:51
-
Polomer otáčania: 12 m
Kombinovaná spotreba paliva a emisie (EU WLTP)
- Kombinovaná spotreba: 12,3 l/100 km
Zdroj: Aston Martin Prague