Peugeot 508 SW Hybrid – najštýlovejšie kombi na trhu?
Peugeot 508 si predstavovať nijako špeciálne nemusíme. Na trhu už je nejaký ten piatok a práve preto prichádza jeho faceliftovaná verzia. My sme ju otestovali v plug-in hybridnej verzii s výkonom 225 konských síl.
Dokonalosť
Peugeot 508 predstavuje vrchol ponuky značky Peugeot, nie len z toho dizajnového hľadiska, ale aj z hľadiska komfortu. Už keď prišiel model 508 na trh, načrtol dizajnové smerovanie značky svojim už teraz typickým tvarovaním LED svetiel v tvare levích pazúrov. Po facelifte však jeden pazúr nahrádzajú rovno tri na každej strane. Okrem dizajnových zmien svetiel prichádza do základnej výbavy nielen plne LED-ková technika, ale aj matrixová funkcia, ktorá mimochodom funguje bravúrne.
Zmenou prešiel aj predný či zadný nárazník. Povedzme si úprimne, stále vyzerá nesmierne príťažlivo. Verziu SW by som ani nezaraďoval ku klasickým kombíkom, pretože so zvažujúcou sa strechou síce uberá z batožinového priestoru (530 litrov), no doháňa to výraznou dizajnovou príťažlivosťou shootingbrake. Nami testovaný kúsok balí viacero prvkov do čiernej farby, keďže ide o výbavu GT, no v sivej metalíze Titane by som ho jednoznačne bral.
Najmä softvérové zmeny
V interiéri sa na prvý pohľad moc zmien neudialo. Veď predsa, čo je dobré, netreba meniť. Posed za volantom je rozhodne prívetivejší ako v prípade menšieho brata – modelu 308. Nastavenie sedadla či volantu som si našiel ihneď a nemal som problém, že by mi veniec volantu prekrýval časť prístrojového panela tak, ako v prípade 308-čky. Najväčšou zmenou je softvérový upgrade v prípade infotainmentu. Ten je výrazne rýchlejší a poskytuje lepšiu odozvu. Rovnako zobrazuje zrkadlenie telefónu Apple CarPlay na celú šírku obrazovky, čo s o predfaceliftovej verzii povedať nedá.
➡️ NEPREHLIADNITE: Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TSI – priestranná štýlovka s nízkou spotrebou
Sedadlá vo výbave GT, ktoré kombinujú kožu Nappa sú nesmierne pohodlné. Na môj typ postavy mi sedadlá v prípade ostatných modelov značky nesedia a vždy som pociťoval mierny diskomfort. To sa však o tomto prípade povedať nedá. Majú výraznejšie bočné vedenie v chrbtovej a aj sedacej časti a zároveň veľmi príjemnú mäkkosť sedáku. Disponujú aj masážnou funkciou, vyhrievaním a plne elektrickým nastavením. Ani po 4-hodinovej jazde ma nezabolel chrbát, čo si nesmierne cením. Rovnako aj pri ostrejšej jazde vás príjemne podržia, takže z môjho pohľadu ide o ideálny kompromis.
Azda najväčšou slabinou 508-čky je práve priestor. V prvom rade sedadiel ste obklopení vysokým stredovým tunelom a rovnako aj vyššie položenou palubnou doskou. V prvom rade sedadiel to kvitujem, pretože ako vodič máte skvelý šoférsky posed. Vyslovene sedíte nízko a pekne vás všetko objíma. Na druhú stranu to priaznivé nie je v druhom rade sedadiel. S mojou výškou 180 cm ak si sadnem sám za seba, tak sa mi kolená dotýkajú predného sedadla. Rovnako aj na chodidlá je priestoru minimálne.
Celkové spracovanie a použitie materiálov hodnotím na výbornú. Dielensky je 508-čka výborne spracovaná a ani pri rozbitej vozovke som nezapočul akékoľvek vŕzganie.
Ak benzín, tak jedine plug-in hybrid
Ponuka motorov sa zúžila na prakticky dve verzie. Buď naftová 1.5 BlueHDi s výkonom 96 kW (130 k) alebo benzínová 1.6-tka, ktorej nepomáha len turbo, ale aj plug-in hybridná technológia. Tie sú na výber rovno tri. Základ plug-in hybridu tvorí systémový výkon 133 kW (180 k), následne 165 kW (225 k), ktoré poháňa výhradne predná náprava skrz 8-stupňovú automatickú prevodovku. Ak by vám ani 225 koní nestačilo, 508-čka má v rukáve žolíka. Tým je verzia PSE s výkonom 265 kW (360 k) a pohonom oboch náprav.
My sme otestovali 225-koňovú verziu s 12,4 kWh akumulátorom. Na 100 km/h zrýchli za 8 sekúnd s maximálnou rýchlosťou úctyhodných 250 km/h. Elektrický dojazd sľubuje na úrovni 55-71 km, no aká je realita?
Plavný Francúz
Poďme však postupne. Okrem dizajnu je za mňa najsilnejšou stránkou faceliftovanej 508-čky práve podvozok. Príplatkový systém adaptívneho podvozku by som si bezpochyby priplatil ako prvý. Na začiatku týždňa som využíval režim hybrid, najmä pri vybitej batérii, kedy bol podvozok štandardný a nijako výnimočný. Ak však zvolíte režim comfort, tak pochopíte, aké sú jeho prednosti. Vyslovene lahodný a mäkký podvozok, ktorý sa cez nerovnosti krásne preplavuje a udržiava pasažierov v maximálnom komforte. Aj na 19-palcových diskoch kolies zvláda filtrovať akékoľvek nerovnosti. Naladenie podvozka mi ihneď pripomenulo Citroën C5 X svojím lahodným odladením.
Nezľakne sa ani svižnejšej jazdy. Režim sport pritvrdí tlmiče a 508-čka je výrazne tvrdšia. Tým pádom aj eliminuje náklony karosérie a vďaka nízkemu ťažisku pôsobí v zákrutách veľmi presvedčivo. Najviac ma však bavila práve komfortná jazda a vyslovene som nevyhľadával dynamickejšiu jazdu, pretože charakterom má vlajková loď značky najbližšie k pohodliu.
Z noci robí deň
Plne LED-kovú technika s matrixovou funkciou, ktorá je v základe pre všetky faceliftované 508-čky musím taktiež spomenúť. Ak by som ju porovnal s konkurenčným VW Group, svetelný lúč nie je až taký výrazný, no to ako funguje tieňovanie je výborné. Ani raz mi protiidúce vozidlá nepreblikli v diaľkovom režime. Pri detekcii protiidúceho vozidla sa okamžite jednotlivé segmenty stlmia a po prejdení vozidla sa ihneď rozsvietia. Fungujú rýchlo, príkladne a hlavne dostatočne výrazne.
Výborným doplnkom k skvelým svetlám je aj systém nočného videnia, ktoré sa pomaly u konkurenčných značkách pomaly vytráca. Poznáme tie prípady, kedy v nočných hodinách sa popri ceste pohybujú neoznačení chodci či cyklisti. Na kamere nočného videnia sú už z diaľky rozpoznateľní, a tak sa viete predvídavo vyhnúť. Výnimkou nie je ani zver prebiehajúca cez cestu, kedy vám displej v sekunde zobrazí dianie pred vozidlom. Skvelé!
Chutí jej benzín?
Ak by jazdili s vybitou 508-čkou, spotreby sú aj napriek tomu dostatočne priaznivé. V čisto mestskej premávke si z nádrže odpije 8,5 l/100 km, na diaľnici ľahko nad 7 l/100 km a na okresných cestách bez problémov 6 l/100 km. Počas nášho testu sa spotreba ustálila na 5,4 l/100 km, ktorá kombinuje dlhé diaľničné presuny a zároveň aj mestské trasy na čisto elektrickú energiu.
Výkon 225 koní je dostačujúci aj pre model 508. Dokonca ho má viac než dosť. Aj pri diaľničných tempách má stále chuť akcelerovať a nestráca dych. Nebavíme sa tu však o športových prednostiach, skôr o dostatočne dynamickej akcelerácii pri akýchkoľvek podmienkach. Aj pri hybridnom režime Peugeot pekne strieda elektromotor so spaľovacím motorom tak, aby ste to ani nepostrehli. S 8-stupňovým automatom sa pekne dopĺňajú, prevodovka radí hladko a bez zaváhania. Celkovo je motor s prevodovkou odladený výborne.
Musím však spomenúť aj odhlučnenie. Či už odhlučnenie od motora, podvozka alebo aerodynamického šumu je na prémiovej úrovni aj napriek bezrámovým sklám.
Treba nabíjať?
Nabíjanie výrazne znižuje spotrebu, dokonca spaľovací motor ani nebudete musieť používať, ak máte kde nabíjať a denne spravíte okolo 40 kilometrov. To je presne údaj, na ktorý zvládne prejsť Peugeot na čisto elektrickú energiu. S ľahkou nohou sa viete priblížiť aj k 50 km hranici, čo je výrazne viac, ako najazdí bežný užívateľ denne podľa štatistík z EÚ.
Čo sa týka nabíjania, tak 12,4 kWh batériu nabijete za 1 hodinu a 45 minút prostredníctvom wallboxu, keďže vstavaná palubná nabíjačka dosahuje 7,4 kW. V prípade plug-in hybridu by som však wallbox ani neriešil, pretože z klasickej 220 V zásuvky sa zvládne nabiť do 6 hodín. A teda ak večer prídete domov a spustíte nabíjanie z 220 V zásuvky, ráno vás bude čakať s plne nabitým akumulátorom.
Záver a cena
Peugeot 508 SW je takmer dokonalý. Menší priestor v interiéri mu bezpochyby prepáčim, pretože dizajnom si ma nesmierne získal. Ak k tomu pridám aj komfortné naladenie podvozka, pohodlné sedadlá, nočné videnie, skvelé odhlučnenie a presvedčivé jazdné vlastnosti, ide o jasnú voľbu.
S naftovou 1.5-kou začína na 38 290 eur, plug-in hybrid s výkonom 180 koní stojí 46 790 eur a nami testovaná motorizácia štartuje na 48 790 eurách. Ak si doprajete verziu GT ako v našom prípade, cenovka prekročí 51 000 eur.
Technické údaje a konkurencia
Peugeot 508 SW Hybrid | VW Arteon Shooting Brake eHybrid | Škoda Superb Combi PHEV | |
Motor/palivo | 1.6 / benzín + elektro | 1.4 / benzín + elektro | 1.5 / benzín + elektro |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 395 /4 | 1 498/4 |
Systémový výkon (kW/k) | 165 / 225 | 160 / 218 | 150 / 204 |
Kapacita batérie (kWh) | 12,4 | 13 | 25,7 |
Nabíjanie (kW) | 7,4 | 3,6 | 50 |
Elektrický dojazd / test (km) | 55 – 71 / 45 | 61 | 100 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 846 | 1 837 | 1 853 |
Objem batožinového priestoru (L) | 530 | 455 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 222 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 | 7,8 | 8,1 |
Cena verzie od (€) | 48 790 | 45 990 | 45 460 |
Foto: Samuel Zaťko