90s SLOVAK ROADS #4: Bratislavské Ferrari (1996)
So značkami Ferrari a Lamborghini sa človeku ihneď vybavia ikonické tvary najznámejších modelov týchto značiek. Ak by sme sa niekoho spýtali na ich pôvod, väčšina by nám asi odpovedala bez zaváhania – Taliansko. Čo ak vám však niekto povie, že je majiteľom červeného Ferrari, ktoré bolo vyrobené v Bratislave? Možno by ste ho vysmiali a neveriacky nad ním krútili hlavou. Na to si však treba dávať pozor, pretože si z vás daný človek nemusí nutne uťahovať.
Záujem vysoký, ale peňazí nedostatok
Na prelome 80. a 90. rokov začal narastať záujem zámožnejších ľudí o športové automobily. Exkluzívne značky ako Ferrari, Maserati, či Porsche sa však za svoje výrobky nebáli vypýtať naozaj vysoké sumy, a preto sa mnohí, ktorým to ich finančná situácia nedovoľovala, alebo jednoducho odmietli do auta investovať toľké peniaze, radšej uchýlili k replike. Tá bola na prvý pohľad nerozoznateľná od originálu.
Bratislavská dielňa KF Styling-Tuning
Dva červené športiaky na fotkách boli naozaj vyrobené v bratislavskej dielni spoločnosti KF Styling-Tuning. Možno si teraz kladiete otázku, prečo by malo Ferrari alebo Lamborghini svoje dielne v Bratislave. Na to ale pozor. Autá sa síce (viacmenej) tvária ako známe talianske klasiky, no okrem zovňajšku s nimi nemajú nič spoločné. Ide o oficiálne licencované repliky talianskych superšportov.
V roku 1996 do firmy KF Styling-Tuning zavítali aj redaktori magazínu Stop a otestovali domáce produkty. Firmu, ktorá sa pôvodne orientovala na dovoz ojazdených áut z USA, založili dvaja spoločníci – Dick Kvetňanský a Ing. Vladimír Friedl, syn slovenského reprezentanta v motoršporte JUDr. Ivana Friedla.
KF Turborossa
Prvá replika vozidla Ferrari Testarossa niesla na dnešné pomery celkom úsmevný názov KF Turborossa. Nedajte sa zmýliť názvom, preplňovaný motor totiž v útrobách červeného športiaku nenájdete. Od originálu sa okrem pozmeneného zovňajšku odlišovala najmä počtom sedadiel, ktoré boli štyri, oproti pôvodným dvom. Turborossa bola postavená na podvozku Chevroletu Camaro a pod kapotou mala osemvalec s obsahom 5.7 l a výkonom 210 kW. Ten tak isto pochádzal z Camara. Čo je ešte zaujímavejšie, Turborossa mala už vtedy k dispozícii cúvaciu kameru.
KF 25th
Druhé vozidlo s názvom KF 25th bolo inšpirované vozidlom Lamborghini Countach Quattrovalvole Jubilée, ktoré bolo oslavou dvadsiateho priateho výročia vzniku automobilky Lamborghini. Stálo na podvozku od General Motors a vo svojich útrobách skrývalo rovnaký motor aký bol aj v Turborosse, lenže so zvýšeným objemom na 6 litrov.
V dobových materiáloch však o ďalšom živote týchto „fejkových talianskych športovcov” veľa informácií nie je. Jedna replika Ferrari je v súčasnosti registrovaná v Čechách, no ako bolo v tom čase zvykom, väčšina produkcie pravdepodobne po niekoľkých rokoch putovala do zahraničia.
Na záver
Radi by sme všetkých poprosili o pomoc pri získavaní dobových fotografií a automobilových materiálov z obdobia 90. rokov. Všetky dobové fotografie u nás nie veľmi rozšírených výnimočných alebo exotických vozidiel s príbehmi a spomienkami nám môžete zasielať na mailovú adresu 90sslovakroads@gmail.com .
Instagram: 90s SLOVAK ROADS, Facebook: 90s SLOVAK ROADS
Zdroj: magazín Stop, 16/96