POROVNANIE: BMW X5 M50d vs. 40i [veľký užívateľský test]
Priatelia, po dvoch úspešných porovnaniach (Sedan vs. Touring a X1 vs. X2) vám prinášame tretie, pre zákazníka asi najdôležitejšie, porovnanie motorizácií. V nasledujúcich riadkoch si priblížime výhody naftového a benzínového agregátu. Pomôžu nám v tom vozidlá BMW X5 40i a X5 M50d z aktuálnej ponuky RIJA BAVARIA Nitra.
Exteriér – X5 v novom šate
V prvom rade si však popíšme vzhľad novej generácie BMW X5. Nová generácia ponúka vynovené laserové svetlomety s vynikajúcim dosvitom až 800 m, oproti predošlej generácie je dosvit navýšený o 200 m. Zväčšila sa aj predná maska, tzv. aktívne ladvinky. Novému šatu sa nevyhla ani silueta vozidla spolu zo zadnými svetlometmi, ktoré majú 3D tvar.
Nám sa do rúk dostalo BMW X5 40i ako zástupca benzínových agregátov v bielom Mineral White lakovaní. Vozidlo je naviac obohatené o M Performance balík s exteriérovými prvkami z uhlíkových vlákien. Balík sa týka spätných zrkadiel, prvkov v prednom a zadnom nárazníku a aerodynamických prvkov v prednej ale i zadnej časti vozidla.
Zástupcu naftových motorov predstavuje najsilnejší variant v ponuke M50d. Bohužiaľ pre neustále sa sprísňujúce emisné normy ho už ale nie je možné objednať v žiadnom modely výrobcu. Lakovanie tohto kúsku je vo farbe TanzanitBlue. BMW M50d má takisto farebne odlíšené M Performance prvky. Tentokrát sú sfarbené do zlato-bronzovej farby, ktorá jednoznačne odlišuje vozidlá v ketegórii M Performance. Oproti X5 40i absentuje carbonové aerodynamické prvky v prednej a v zadnej časti. BMW M50d je však obohatené o emblémy M.
Interiér – športový či klasický?
Inováciou prešiel i interiér novej generácie BMW X5. Vzhľadom je takmer totožný s tým v BMW X6. Obe vozidlá poskytujú vyhrievané a odvetrávané sedadlá. Funkciu ohrevu a chladenia nápojov netreba bližšie predstavovať, takisto ako geniálne ovládanie infotainmentu gestami. Vodič má v BMW X5 k dispozíciu dvojicu 12,3-palcových displejov, jeden slúži ako prístrojový štít a druhý zastrešuje rozhranie skvelého infotainmentu BMW. Head-up displej je samozrejmosťou a prekvapením nie je ani jeho kvalita spracovania.
BMW X5 poskytuje skvelý a výhľad z vozidla a posed za volantom, ktorý je umocnený vo variante M50d novými športovými sedadlami M Performance s masážnou funkciou. Skvelý komfort však poskytujú aj komfortné sedadlá v X5 40i. Pochváliť musíme i M vyhrievaný volant a príjemné ambientné osvetlenie spolu s celkovým spracovaním interiéru.
Rozdiely sú najmä vo farebnom prevedení. BMW X5 40i prináša hnedé prevedenie Coffee. Naopak M50d prichádza s interiérom Individual Merino Black, ktorý sa nám osobne páčil viac. BMW X5 M50d oproti BMW X5 40i ponúka naviac displeje multimédií na zadných sedadlách a panoramatické strešné okno s ambientným osvetlením.
Agregát – benzín vs. diesel
Úvodné informácie máme za sebou a dostávame sa k najpodstatnejšej veci a dôvodu čítania tohto článku, motoru. BMW X5 40i predstavuje základný benzínový agregát v ponuke BMW. Jedná sa o 6- valcovú jednotku s objemom 3,0 litra. Výkonom sa motorizácia 40i zastavuje na hodnote 250 kW teda 340 konských síl. Krútiaci moment predstavuje hodnotu 447 Nm. Prenos výkonu na nápravy zabezpečuje 8-stupňová automatická prevodovka a skvelý pohon xDrive s preferenciou zadnej nápravy.
BMW X5 M50d naopak predstavuje opačné spektrum ponuky mníchovskej automobilky. Jedná sa totiž o to najlepšie, čo ste si mohli zvoliť do modelov X za predpokladu, že preferujete naftu. Takisto sa jedná o 3-litrový šesťvalec. Výkon M50d však vrástol na 294 kW teda rovných 400 konských síl a 760 Nm. Prenos výkonu na nápravy zabezpečuje športová 8-stupňová prevodovka a pohon xDrive so športovým diferenciálom na zadnej náprave.
Porovnanie spotreby
Mnohých asi zaujímajú práve rozdiely v spotrebách vozidiel. Hodnoty sme zhrnuli v nasledujúcej tabuľke.
BMW X5 40i | BMW X5 M50d | ||
Mesto/okresky | 8,1 l/100km | Mesto/okresky | 6,2 l/100km |
Diaľnica | 13,2 l/100km | Diaľnica | 10,8 l/100km |
Komb. výrobca | 10,7 l/100km | Komb. výrobca | 8,5 l/100km |
Komb. test | 12,4 l/100km | Komb. test | 9,8 l/100km |
Výsledky testu ukazujú, že silnejší dieselový agregát dokáže byť stále úspornejší. Ak však plánujete jazdiť prevažne v meste a krátke trasy, určite siahnite po benzínovej motorizácii, ktorá sa zahreje oveľa rýchlejšie a chlad motora sa neprejaví na spotrebe, tak ako u dieselového variantu. Ak však budete s BMW X5 jazdiť dlhšie trasy a zavítate sem tam na chatu v horách, diesel je tá správna voľba. S M50d viete jazdiť s prehľadom za 9 l/100 km a v teréne sa môžete spoľahnúť na vysoký krútiaci moment.
Zhrnuté a podčiarknuté, dôležitým faktorom je prostredie v ktorom jazdíte. Od neho sa totiž odvíja voľba správneho paliva. Rada X5 je vozidlo typu SAV, teda jeho prirodzeným prostredím je sneh, ľahký terén a dlhé trasy za zážitkami, preto sa nám viac pozdáva voľba motorizácie M50d.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: BMW X6 30d xDrive
Dynamika a jazda
Tu sa motorizácia 40i ukázala ako prekvapenie dňa. Zatiaľ čo pri zrýchlení z miesta má navrch prevedenie X5 M50d so zrýchlením za 5,2 sekundy oproti 5,5 sekundám v prípade X5 40i, pri pružnom zrýchlení zo 100 km/h nás prekvapil výkon BMW X5 40i. Vďaka o čosi menšej hmotnosti a väčšiemu spektru otáčok malo BMW X5 40i navrch. Hmotnosť by nepredstavovala až taký problém pre BMW X5 M50d, kde však strácala najviac boli preradenia.
Ďalšiu odlišnosť predstavuje zvukový prejav športovej výfukovej sústavy oboch variantov. BMW X5 40i disponuje krásnym športovo-benzínovým prejavom 6-valca. Naopak BMW X50d má charakteristický mohutný a svalnatý prejav naftových agregátov.
Vozidlá boli aj pocitovo iné na riadení. BMW X5 40i bolo na riadení o čosi komfortnejšie než tuhší športový protivník M50d. Naopak vzduchový podvozok s nastaviteľnou výškou oboch vozidiel je príjemne komfortný na dlhých cestách a príjemne tuhý v zákrutách a športovom režime. Treba však spomenúť mierne náklony karosérie oboch variantov pri prejazdoch zákrutami.
Cenová relácia BMW X5
Záverečným a najpodstatnejším rozdiel predstavuje cena testovaných vozidiel. Naftové agregáty sú z pravidla o čosi drahšie. Celková investícia sa však môže prejaviť práve na štýle jazdy a cene PHM.
Benzínové BMW X5 40i štartuje na cene 70 500 eur (BMW X5 40d začína na cene 76 400 eur). Nami testovaná konfigurácia sa s príplatkami vyšplhala na 107 767 eur. Mimoriadna ponuka RIJA BAVARIA Nitra na 40i je 87 400 eur. BMW X5 M50d začína na cene 93 700 eur, naša špecifikácia predstavovala 129 504 eur. Mimoriadna ponuka na tento model u predajcu RIJA BAVARIA Nitra je 106 900 eur.
Technická špecifikácia
X5 40i | X5 M50d | |
Motor/palivo | 40i /benzín | M50d /nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2998/6 | 2998/6 |
Výkon motora (kW/k) | 250/340 | 294/400 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 447 | 760 |
Prevodovka | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 10,7/12,4 | 8,5/9,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2135 | 2350 |
Objem batožinového priestoru (L) | 650 | 650 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 243 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,5 | 5,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 70 500/107 767 | 93 700/129 504 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Matúš Toráč