PRVÉ DOJMY: Mercedes-Benz EQA 250 – trieda GLA na baterky
Tento týždeň sme mali možnosť zoznámiť sa na pár hodín s novou triedou Mercedes-Benz EQA. Neprinášame vám plnohodnotný test, ale zatiaľ len prvé dojmy z jazdy, ktorú sme s elektrickým SUV absolvovali.
GLA na baterky
Hneď na prvý pohľad je jasné, že nová trieda Mercedes-Benz EQA je postavená na rovnakej platforme ako trieda GLA. Ide v podstate o to isté auto, len s inými nárazníkmi a najmä s iným pohonným agregátom. Novú triedu EQA spoznáte hneď na prvý pohľad, a to nie len kvôli zeleným evidenčným číslam, ale aj určitým dizajnovým prvkom. Najvýraznejší z nich je elegantný LED pás cez celú prednú masku a rovnako prepojené LED pásikom nájdeme aj zadné svetlá. Príplatková horská sivá metalíza spolu s AMG 18“ kolesami vytvorili dokonalý pár. Síce nové EQA vyzerá mierne „nafúknuto“, no mne osobne sa to dizajnovo celkom páčilo a určite si nové elektrické SUV nájde svojich fanúšikov.
Elektrické srdce
Mercedes-Benz EQA je dostupný vo viacerých verziách, EQA 250 so spotrebou 15,7 kWh na 100 kilometrov a výkonom 140 kW. Dojazd podľa WLTP je 426 kilometrov. Ďalšou možnosťou je pohon všetkých štyroch kolies a 200 kW výkonom (zatiaľ nedostupné), prípadne verzia s dojazdom až 500 kilometrov podľa štandardu WLTP. My sme mali na jazdu zapožičaný model EQA 250, kde pod pomyslenou kapotou sa nachádzal plne elektrický asynchrónny motor uložený na prednej náprave s výkonom 140 kW (190 koní). Dostupný krútiaci moment 375 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,9 sekúnd a maximálna rýchlosť 163 kilometrov za hodinu. Kapacita batérie je 66,5 kWh.
Čo ten dojazd?
Keď som si auto preberal, mal som nabitú batériu na 89% a dojazd mi ukazovalo 384 kilometrov. Sadám do auta a vyrážam smer Záhorie, kde si otestujem diaľnicu, ale aj okresné cesty. Diaľničná jazda bola super. Dokonalé odhlučnený interiér spolu s elektromotorom dodajú posádke maximálny zvukový komfort. Schádzam z diaľnice a vyrážam na pekné okresky Záhoria. Počas jazdy som vyskúšal všetky jazdné režimy.
Režim COMFORT je zlatá stredná cesta, ideálny či už na dynamickejšiu jazdu, ale aj úspornú. Ak sa chcete „vyjašiť“ a naplno využiť krútiaci moment elektromotra, režim SPORT bude pre vás to pravé orechové. Okamžitá odozva na plyn, pískajúce pneumatiky vyčaria úsmev na tvári a nie len to. Bez problémov a bez strachu dokážete dynamicky a bezpečne predbiehať vozidlá. Režim ECO je pre „šetričov“. V tomto režime je odozva na plyn pomalšia a rovnako neposkytuje ani maximálny výkon. Režim ECO by som osobne zvolil skôr na diaľnici, kde si zapnete tempomat a užívate si diaľničné kilometre.
Okresky autu celkom sedeli, nečakajte však ostré prejazdy a presnú stopu, stabilita v zákrutách je však veľmi dobrá, aj napriek hmotnosti vyše 1,8 tony. Podvozok dobre filtruje nerovnosti aj na našich rozbitých cestách. No čo teda ten dojazd? Ako som písal na začiatku, počiatočný dojazd bol 384 km, ja som najazdil 151 km (mesto, diaľnica, okresky) a vozidlo som odovzdával s dojazdom 116 km. Ani spotreba neohúrila, 22,4 kWh/100 km je celkom dosť. Takže ak sa orientujete podľa WLTP noriem, tak myslite na to, že sú častokrát „pritiahnuté za vlasy“.
Ako rýchlo ho nabijem?
Mercedes-Benz EQA nabijete tak, ako väčšinu dostupných elektrovozidiel na trhu – buď cez rýchlonabíjačku, wallbox alebo cez domácu zástrčku. Pri použití klasickej nabíjačky so striedavým prúdom bude trvať nabíjanie z 10% na 100% necelých 6 hodín (5:45). Pokiaľ použijete 100 kW rýchlonabíjačku s jednosmerným prúdom, batériu z 10% na 80% nabijete už za 30 minút. Doma cez klasický 220V „šteker“ nabijete vozidlo za 29 hodín.
Cenovka
Aká je cena? Pripravte si minimálne 51 708 € s DPH, na tejto sume nová trieda EQA začína. Možno sa pýtate, je to prijateľná cena? Porovnajme si to napríklad s plug-in hybridnou verziou triedy GLA, ktorá začína na sume 48 000 € s DPH alebo klasickou triedou GLA, ktorá začína na sume 37 134 € s DPH. Po tomto krátkom porovnaní modelov si už vy sami musíte odpovedať na vyššie položenú otázku.
Ak by ste si chceli prečítať tlačovú správu Mercedes-Benz EQA, kliknite TU. My sa už tešíme na plnohodnotný test, kde vám prinesieme ešte podrobnejšie informácie. Nezabudnite sledovať náš web.
Technická špecifikácia
EQA 250 | |
Motor/palivo | elektrina |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | — |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 375 |
Prevodovka | Automatická 1-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 15,7 kWh/22,4 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1780 |
Objem batožinového priestoru (L) | 340 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 163 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 51 708 s DPH/60 438 s DPH |
Text: Anton Majerský
Foto: Anton Majerský