Renault Captur E-Tech – facelift mu prospel
Renault Captur, ako vstupná brána do sveta crossoverov značky Renault, sa konečne dočkal faceliftu po 4 rokoch. Aj keď svojimi proporciami a interiérom vychádza z menšieho Clia, exteriér preberá dizajn z väčšieho Scenicu.
Nová generácia či len facelift?
Na prvý pohľad by ste povedali, že ide o nový model. Aktuálne portfólio francúzskej automobilky kombinuje dva typy dizajnových jazykov. Prvý zdieľajú najväčšie modely značky – Austral a Espace. Mestské crossovery Captur, Symbioz či elektrický Scenic kombinujúce druhý dizajnový jazyk vyzerajú z prednej časti takmer rovnako. Rozlišujú ich najmä veľkostné proporcie a druhy pohonov.
Captur vyzerá naozaj bravúrne. Najvýraznejšou zmenou je úplne nová predná maska. Plne LED-kové svetlomety sú natiahnuté vertikálne až po spodnú časť nárazníka vo veľmi peknom grafickom vyhotovení. Ide o parabolické LED predné svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel, ktoré mimochodom fungujú veľmi dobre. Tak isto chválim šírku svetelného lúča v stretávacom režime, ktorý dostatočne osvetľuje krajnicu.
Z bočného profilu vynikajú 19-palcové disky kolies v dvojfarebnom vyhotovení a spolu s perleťovou šedou metalízou a čiernou strechou dodávajú vozidlu ten pravý šmrnc. Facelift zadnú časť takmer obišiel. Spoznáte ho vďaka priesvitnému krytu zadných svetiel.
Detaily
Nedávno nám prešlo redakčným testom aj faceliftované Clio, z ktorého Captur preberá interiér. Avšak až na pár podstatných zmien. Prvou je panel klimatizácie, ktorý je presunutý do displeja infotainmentu a nahrádza nami obľúbené otočné ovládače. Na druhú stranu funguje veľmi fajn, takže počas celého testu sme prednastavenú teplotu nemuseli meniť.
Druhou podstatnou zmenou je vynovený softvér, ktorý v Cliu žiaľ chýbal. Vďaka nemu umožňuje plne digitálny prístrojový panel pred vodičom viacero zobrazení, dokonca aj zobrazenie mapy. Displej infotainmentu je výrazne rýchlejší, ešte krajšie spracovaný a disponuje vstavanou Google navigáciou, vďaka ktorej je orientácia v neznámom prostredí jednoduchšia. Mimoriadne nás potešilo práve použitie nového softvéru, pretože v Cliu sme to vnímali ako podstatný nedostatok.
Plne elektrické a vyhrievané sedadlá majú dostatočné bočné vedenie, avšak sedacia časť je mierne užšia a na dlhých trasách som pociťoval diskomfort. Veľmi praktickým riešením, bola možnosť posúvania zadných sedadiel v rozsahu 16 cm. Pri úplnom posunutí lavice dopredu vznikol batožinový priestor s objemom solídnych 440 litrov. Keď však na zadných sedadlách cestujú vyššie osoby a posunú si sedadlá úplne dozadu, objem batožinového priestoru sa zásadne zmenší, a to na 326 litrov (pri benzínovom Capture by boli tieto čísla 536 a 422 litrov, avšak tu sme obmedzovaní kvôli uloženiu batérie).
Známa technika
Možno ste čakali, že Captur preberie novú hybridnú technológiu od väčšieho brata – modelu Austral. Pod kapotou pracuje časom overený 1.6-litrový atmosférický štvorvalec o výkone 69 kW (94 konských síl). Náhradou za turbo je elektromotor o výkone 36 kW (49 konských síl) a štartér generátor s výkonom 15 kW (20 konských síl). Ich kombinovaný výkon je na úrovni 105 kW (143 konských síl).
Nakoľko verzia E-tech nemá klasickú spojku, radenie prevodových stupňov je na špecifickej úrovni. Do hry sa zapája multimódová prevodovka, ktorá má 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektromotor. Pri rekuperácii systém ukladá nahromadenú elektrickú energiu do 1,2 kWh batérie, z ktorej následne vie čerpať niekoľko kilometrov na čistú elektrinu.
Počas týždňa nás prekvapili ranné mrazy, preto veľkou výhodou hybridného ústrojenstva oproti benzínový agregátom je fakt, že hybrid dokáže ihneď po rannom štarte kúriť, čo sme mimoriadne ocenili.
Jazda
Úsporný mestský crossover. Presne tak by sme definovali nový Captur E-Tech. V meste oceníte vynikajúci výhľad z vozidla, sedíte dostatočne vysoko a vyslovene máte z každej strany prehľad. Do mesta sa ideálne hodí aj hybrid. Každý rozbeh rieši elektromotor (keďže prevodovka nemá spojku) a až pri vyššej záťaži alebo pri vybitom akumulátore sa pridáva spaľovací motor. Pri ľahkej nohe je systém plynulý a aj dostatočne odhlučnený. Na dynamiku sa nemôžeme sťažovať, veď predsa prvotne zatiahne elektromotor s 205 Nm krútiaceho momentu a do toho sa pridá spaľovací motor, ktorý umocní pocit zrýchlenia.
Pri vyššej záťaži alebo diaľničných tempách vedel hybrid sem-tam zaváhať. Prevodovka zbytočne podradzovala na nižší prevodový stupeň pri ustálenom stlačení plynového pedála, vďaka čomu sa motor dostával do maximálnych otáčok pri konštantnej rýchlosti. Celkovo však hybrid fungoval presvedčivo a hlavne úsporne.
Na 19-palcových diskoch kolies vyzerá Captur naozaj dobre. V meste a na túto veľkostnú kategóriu sú 19-tky hraničné z hľadiska komfortu. Na rozbitých cestách Renault pôsobil tuhším dojmom a výraznejšie prenášal nerovnosti do karosérie. Preto by sme volili o palec menšie obutie.
Spotreba Renault Captur
Okresné cesty s ľahkou nohou zvládne za 4,5 l 100 km. Tvrdé mestské podmienky s hustou premávkou do 6 l / 100 km a na diaľnici treba počítať necelých 7 l / 100 km. Inak v prázdnej premávke v meste nemá problém atakovať 4-litrovú hranicu.
Záver a cena
Facelift mu jednoznačne prospel. Určite oceníte výborný výhľad z vozidla, nízke prevádzkové náklady a rozhodne atraktívny dizajn. Toto je Renault Captur E-Tech. Základná cenovka s benzínovým trojvalcom štartuje na 18 300 €. Ak máte záujem o hybrid, ten stojí od 25 900 € a nami testovaná výbava Esprit Alpine s hybridným ústrojenstvom stojí 28 700 €.
Technická špecifikácia
Renault Captur E-tech | Nissan Juke Hybrid | Kia Niro Hybrid | |
Motor/palivo | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598 / 4 | 1 598 / 4 | 1 580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 105 / 143 | 105 / 143 | 95 / 129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 144 (ICE) + 205 (EV) | 148 + 205 | 134 + 170 |
Prevodovka | automatická multimódová | automatická multimódová | DCT 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,0 – 5,1 / 5,6 | 5,0 – 5,2 | 4,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 445 | 1 406 | 1 399 |
Objem batožinového priestoru (L) | 440 | 354 | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 166 | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 10,1 | 11,3 |
Cena verzie od (€) | 25 900 | 26 290 | 29 990 |
Foto: Ivan Rovňák