ROZHOVOR: Dame a jeho stádo amerických koní
Po dlhšom čase vám opäť prinášam ďalší rozhovor. Tentokrát som sa porozprával s Damem z DMS o jeho amerických hračkách a taktiež prezradil, aký zaujímavý môže byť každodenný život s Dodge RAM. Takže sa pohodlne usaďte, ideme na to.
Ahoj Adam. Na začiatok sa ťa hneď spýtam, čo ťa viedlo ku kúpe Mustangu, a prečo padla voľba práve na Mustang?
O kúpe tohto nového Mustangu som začal rozmýšlať, keď som zistil že, model 2020 má dosť vychytané niektoré veci, hlavne nový magnetický podvozok, 10 stupňovú prevodovku, digitálny tachometer, teda že má miesto budíkov už celý displej a dosť ma potešili aj výfuky s nastavitelným režimom hluku alebo ako to nazvať, V8 má podla mňa najkrajší zvuk zo všetkých motorov, ale keď naštartuješ o 2 ráno tak susedia to tak nevidia asi hahaha.
Tu urobili vychytávku, že si vieš nastaviť časy kedy má pri štarte zatvoriť klapku a nemá až tak hučať, aj keď aj tak oproti iným autám to je stále extrémne hlučné. Posledná vec čo ma velmi potešila, čo som zistil vlastne až keď som už bol aj tak rozhodnutý, že od roku 2020 má už aj aplikáciu, cez ktorú vie človek štartovať aj odomykať/zamykať auto mobilom cez internet na dialku. To je brutálna vec, lebo v lete dojdeš do vychladeného a v zime do vyhriateho auta keď si naštartuješ pár minút predtým a nemusíš mať nejaké aftermarket webasto atď.
Sledujem občas recenzie a videá, lebo autá ma celkovo bavia a vo všetkých porovnaniach a testoch amerických muscle cars vyhrával Mustang a viac ludí ho označilo, že to je prvý Mustang s dobrým podvozkom, čo môžem potvrdiť lebo mám ešte aj ročník 2007 a ten je síce podla mňa velmi pekné auto, možno zvonku aj krajšie ako tieto moderné, ale okrem volantu, pedálov a klímy nemá nič. Hlavne jazdné vlastnosti sú tak trošku pre samovrahov.
Bola to jasná voľba, že chceš práve Mustang alebo si zvažoval aj niečo iné? Kúpil by si si ho znova?
Ja som velmi chcel Dodge Challenger, ale pozrel som práve vela tých testov a v porovnaní s týmto Mustangom velmi zaostáva technicky. Má aj zastaralejšiu prevodovku a na 2020 model je to nevyspelé auto. Ďalšia pre mňa velmi podstatná vec je interiér. Challenger sa mi viac páči zvonku, je to stále také retro klasické americké auto, ale ten interiér je podla mňa vyslovene škaredý a u mňa je to dosť dôležité pri aute keďže podstatne viac času trávim vnútri ako pozeraním na auto haha. V testoch aj čo sa týka ovládatelnosti a jazdných vlastností výrazne lepšie vychádzal tento Mustang.
Ako hodnotíš jazdné vlastnosti a každodenné využitie? Máš prípadne autá nejak upravené?
Jazdím ho na striedačku s druhým autom, ale to vyslovene len podla toho kam idem alebo aké je počasie. Na tomto Mustangu sa dá jazdiť už aj v zime, ale asi len v meste, nešiel by som s tým na hory alebo tak. Aj keď videl som už Mustang aj v decembri v Zakopanom, ale to podla mňa nie je úplne dobrý nápad.
Ja žiadne auto nikdy nemám tak ako vyjde zo showroomu, vždy mi tam niečo vadí, tento Mustang je “55 edition” čo je výročná edícia 55 rokov od prvého modelu Mustangu a na tejto edícii dávali miesto chrómových znakov vpredu a na bokoch čierne. Neviem z akého dôvodu pri čiernom aute ale nie. Na čiernom nechali chrómové a prišlo mi ovela krajšie keby je všetko čierne, tak som bol vo Forde a objednal som všetko čierne, vymenili sme to a je to podla mňa ovela krajšie. Dal som aj tmavšie fólie na okná a zatmavil niektoré odrazky, ktoré bili moc do očí. Motoricky som nič neupravoval, tých 450 koní je podla mňa aj viac než dosť na toto auto a na zadný náhon.
➡️ NEPREHLIADNITE: ROZHOVOR: Peťo a jeho 488 Spider
Na RAM-e som menil kolesá paradoxne za menšie disky. Boli tam sériové 22-palcové elektróny, ktoré som vymenil za 20-palcové, širšie a viac offroad pneu, ktoré aj dvihli auto ešte o pár cm, lebo sú s velkými pneumatikami vačšie, masívnejšie a ovela lepšie to vyzerá podla mňa. Rozmýšlam stále nad zdvihnutím. Auto má vzduchový podvozok a konečne začali robiť aj lift kit na tento typ podvozku, ale odradilo ma v poslednej dobe to, že som už 3x skoro chytil strechu keď som vchádzal do garáže a to som si pritom znížil podvozok na najnižší mód. Bolo by to brutálne ešte o 5-6 palcov zdvihnuté a vošli by tam potom 35 palcové kolesá, teraz mám 32, možno to časom dám.
Každopádne ten vzduchový podvozok je bomba, lebo si sám pracuje ako potrebuje. Keď prudšie pridáš plyn aj v meste tak sa zníži sám a akonáhle vyhodnotí, že ideš plynule a pomalšie tak sa dvihne naspäť. To auto miluje každý môj kamoš čo ho mal možnosť vyskúšať, dokonca aj tí čo si idú také vážnejšie autá, ktorým začína suma nad 100 000 € lebo kedysi tieto pickupy boli viac také redneck pracovné autá čo vnútri boli úplný hnoj, ale toto je už vážne limuzína krížená s traktorom čo má 400 koní. Bola to moja najlepšia kúpa.
Našiel si na Mustangu nejaké negatívum?
Jedna vec ma na Mustangu s*re vyslovene, nedá sa to vyriešiť už som sa na to pýtal všade. Keď vystúpiš z naštartovaného auta a zabuchneš dvere tak dvakrát krátko zatrúbi ak nenecháš klúč v aute. Asi aby si nezabudol, že máš naštartované auto, nedáva mi to zmysel, keďže ten motor hučí tak, že neni možné zabudnúť naštartované, je to čudné načo to inak môže slúžiť. Keďže je v dnešnej dobe už všetko bezklúčové, tak klúče mám nonstop vo vačku a vždy nato zabudnem a neznášam to trúbenie. Inak to auto milujem a nemám mu čo vytknúť.
Spomínal si, že máš ešte Ram a starší Mustang. Čo hovoríš na ne?
Áno áno, mám paradoxne ovela radšej môj RAM 1500 čo som kúpil nový v roku 2019, to je najlepšie auto aké som mal. Tam je tiež motor V8 ale 5,7 hemi a to obrovské auto, ktoré vyzerá že rozhýbať ho z 0 na 100 to trvá tak od Stupavy po Malacky to dáva za niečo okolo 6 sekúnd. Celkom divočina. A je to hlavne najpohodlnejšie, najpriestrannejšie auto.
Väčšinou mi niečo vždy po nejakej dobe začne vadiť alebo chýbať na aute a tu naozaj neviem čo by som po cca roku vytkol. Vyzerá super a tiež tam vychytali kopec vecí čo ma presvedčilo, lebo to má už interiér nabitý ako limuzína aj vzduchový podvozok a s týmto autom nie je problém ísť aj v zime kludne do Tatier, hocikam aj po polnej ceste a zas keď si ho v lete prepnem na čisto zadný náhon tak vie isť aj bokom do zákruty hahaha.
Mám ešte spomínaný mustang 2007, ale to je taká moja srdcovka, to auto nie je žiadny zázrak v podstate to naozaj okrem klímy a rádia nič nemá ale je to príjemné jazdenie ak máš rád americké autá a hlavne je to moje prvé auto ktoré som si kúpil cash a bolo také vysnívané, lebo som kedysi chodil každé ráno okolo jedného Mustangu pešo na autobus do roboty ešte keď som býval v Senci. Tak nejak mi pripomína to auto môj prvý úspech a tie pocity z toho. Už som ho párkrát chcel predať, ale potom mi to srdce nedovolilo a asi si ho nechám navždy aj keď je v garáži a ročne na ňom urobím vyslovene len pár sto kilometrov.
Daj v skratke nejakú zábavnú story, ktorá sa ti stala s autom.
Teraz v decembri som šiel do Čiech paradoxne pre ďalšie auto, ale to som kupoval do firmy pre ženu už, nie sebe to už by bolo moc 4 auta. Teda zatial hahahahah. No ale išiel som skoro ráno tak som nestíhal doma jesť a zastavil som až v Čechách v McDonalde čo je na dialnici, že len prejdem cez drive a pokračujem. U nás s RAM-om bežne vojdem do každého drajvu a nemám problém vytočiť aj celkom na prvý pohlad nemožné miesta ale tento drajv v Čechách je tak postavený, že by som im zbúral tú búdku kde sa platí za objednávku.
Bohužial som to zistil neskoro, a za mnou už boli autá tak vycúvať sa nedalo, musel som prejsť cez celkom nezmyselný obrubník a taký ostrý zjazd. Naštastie tam neboli rastliny alebo tie obrovské kamene ako vo vačšine Mekdonaldov. Všetci na mňa pozerali, že to neni moc reálne prejsť tie uhly, ale toto auto prejde asi všetko.
Na záver nám povedz svoje auto snov, o ktorom si hovoríš, že toto musím raz mať.
To boli v podstate tie čo mám teraz a nemám nejaký sen. Páči sa mi vela áut. Ja mám trošku úchylku na to, ale nikdy neviem čo ma osloví o pár rokov. Možno budem jazdiť na oslovi ja fakt neviem hahaha. Keď tak by som raz chcel ešte Mustang Fastback ročník 67 a nejakú peknú halu alebo garáž s dielňou kde by boli všetky tri Mustangy a ten osol pekne vedla seba.
Na záver by som sa chcel poďakovať Adamovi, že si našiel na nás čas, a že nám predstavil svôj vozový park.
Text: Samuel Zaťko
Foto: Adamvandame