BMW M135 xDrive – vymetač okresiek
Je nové BMW M135 xDrive stále pravým BMW? BMW M135 xDrive sa od svojho súrodenca M240i xDrive výrazne odlišuje pohonom. Kým väčšina modelov BMW zostáva verná zadnému náhonu, BMW M135 xDrive využíva predokolkovú koncepciu a v ponuke sa už nenachádza 6-valec. Táto zmena zásadne ovplyvňuje tradičnú radosť z jazdy. V recenzii sa pozrieme na to, ako podvozok a pohon xDrive fungujú v rôznych podmienkach, kde sa cítia ako doma a kde už nie. Okrem toho porovnáme BMW M135 s tvrdou konkurenciou, akou je napríklad Audi S3, ktoré síce taktiež vychádza z predokolkového základu, no s jedným zásadným rozdielom.
Jazdné vlastnosti – predokolka vs. zadokolka
Staršia generácia BMW 1 F20 vo verzii M140i so šesťvalcovým motorom a zadným náhonom bola známa svojou schopnosťou ľahko prejsť do pretáčavého šmyku. Súčasná generácia však prešla na predný náhon, čo rozdelilo ľudí na dva tábory. Prvá skupina tento krok víta, pretože predný náhon je považovaný za bezpečnejší – pretáčavý šmyk je pre mnohých vodičov náročnejší a rizikovejší ako nedotáčavosť. Na druhej strane stoja puristi, ktorí sú z tejto zmeny sklamaní. Ak preferujete dynamický a zábavný charakter zadného náhonu, ste nútení siahnuť po trojdverovom, menej praktickom BMW M240i xDrive alebo drahšej trojke.
Veď to je xDrive, nie predokolka
Áno, BMW M135 je vybavené pohonom xDrive, takže väčšina vodičov ani nevníma, že v skutočnosti ide o predný náhon s pripájaním zadnej nápravy. A práve preto nie je potrebné sa touto novou koncepciou zaťažovať, pretože ju pocítite iba na absolútnom limite vozidla, na ktorý ho zákazníci možno nikdy nedostanú. Počas bežne športovej jazdy ju totiž len tak ľahko nespozorujete. Avšak pre nadšencov, ktorí stále milujú jazdu v šmyku, môže byť tento systém nedostatočný. Pri dynamickej jazde totiž cítiť, že zadná náprava sa len pripája, namiesto toho, aby primárne poháňala vozidlo. Výsledkom je absencia klasického pretáčavého charakteru, ktorý ponúkajú modely xDrive uprednosťujúce zadný pohon.
➡️ NEPREHLIADNITE: Audi S3 po facelifte – konečne pretáčavá a lepšie daily ako RS3?
Hoci na snehu je možné dosiahnuť pretáčavý šmyk, vyžaduje si to oveľa agresívnejší štýl jazdy – prudké točenie volantu, silnejšie pridanie plynu alebo prácu s hmotnosťou vozidla. Na suchej ani mokrej vozovke nedokážete len tak odlepiť zadnú časť vozidla plynom. Ak však pred zákrutou správne využijete hmotnosť auta a vyvoláte jeho rozhodenie, vozidlo vás pustí do šmyku, ktorý potom dokážete pod plynom relatívne dobre kontrolovať.
Pozrite si video na našom Instagrame – je to síce zábavné, no ide o náročný manéver, ktorý zvládne len pár skúsených športových vodičov. Osobne som pretáčavosť dosiahol buď technikou Scandinavian Flick, alebo prudkým uvoľnením akcelerátora v zákrute. Vtedy sa zadná časť BMW M135 xDrive ochotne začala kĺzať, čo bol naozaj zážitok.
Chýba torque splitter?
Možno sa pýtate, prečo konkurenti ako VW Golf R, Audi S3 či Cupra Formentor VZ 333 dokážu jazdiť pretáčavým šmykom aj napriek podobnej koncepcii pohonu. Odpoveď je jednoduchá – disponujú tzv. torque splitrom na zadnej náprave, ktorý presúva krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso, čím umožňuje výrazne pretáčavé správanie. Tento prvok v BMW M135 xDrive citeľne chýba.
➡️ NEPREHLIADNITE: Boli sme driftovať na zavlažovanom okruhu na Audi RS3
Veľmi ostrý hothatch
Ak však odhliadneme od absencie pretáčavosti pod plynom, ide o mimoriadne rýchly a precízny hothatch. Podvozok je tuhý a športovo naladený, pričom v zákrutách nevykazuje takmer žiadne náklony. Je konštruovaný tak, že by bez problémov zvládol aj vyšší výkon. Adaptívny M podvozok sa automaticky prispôsobuje podmienkam, no auto zostáva pomerne tuhé, čo je na našich cestách cítiť. Napriek tomu posádka nepociťuje tvrdé rázy. Riadenie by mohlo byť ešte strmšie, ale treba si pripomenúť, že nejde o čistokrvné M-ko, ale M-Performance model, takže je to v poriadku. Ak hľadáte bezpečné a športové auto, no obávate sa zadného náhonu, BMW M135 xDrive je ideálnou voľbou.
Motor a výkon
Pod kapotou pracuje 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 300 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. BMW M135 xDrive je pocitovo veľmi rýchle auto a výkonný deficit som na okresných cestách nepociťoval. Motor pekne pracuje s automatickou prevodovkou, ktorej nemám čo vytknúť.
Spotreba podľa normy WLTP je 7,6 l/100 km, no v ECO režime sa nám podarilo dosiahnuť aj 7,2 l/100 km, čo je na 300 koňové športové auto veľmi slušná spotreba oproti 6-valcovému BMW M240i xDrive, ktoré má o 0,5 l vyššiu spotrebu na 100 km (8,1 l na 100 km podľa WLTP). Výkonné M Compound brzdy poskytujú skvelý brzdný výkon, čo sme ocenili aj pri teste modelu BMW X1 M135i xDrive.
Prémiový interiér
Interiér pôsobí súčasne luxusne aj športovo. Zaujmú premyslené detaily, ako napríklad vyšitá trikolóra, prepracované ambientné osvetlenie či elegantne riešené výduchy klimatizácie. V porovnaní s konkurenciou je jasne cítiť vyššiu úroveň prémiovosti. Športový volant a ergonomicky tvarované sedadlá ešte viac zdôrazňujú dynamický charakter vozidla.
➡️ NEPREHLIADNITE: Vstup do sveta AMG – CLA 35 4MATIC kupé
Dynamicky tvarovaný exteriér
Verzia M Performance sa od bežnej varianty odlišuje agresívnym dizajnom, ktorý zahŕňa štvoritý výfuk, športové krídlo, výraznú masku chladiča a charakteristické spätné zrkadlá M. Aj napriek až štyrom koncovkám je zvuk z výfukov pomerne tlmený. Osobne by som preto zvážil úpravu výfukového systému. V odtieni Thundernight Metallic nádherne vyniknú elegantné čierne doplnky, ktoré dodávajú vozidlu ešte dynamickejší vzhľad.
Záver: Oplatí sa BMW M135 xDrive?
Áno, ale s výhradami. Nová M135 xDrive stále ponúka radosť z jazdy, no treba sa na ňu pozerať ako na samostatný model a neporovnávať ju so staršou generáciou s inou filozofiou pohonu a 6-valcom. Ide o mimoriadne schopný hothatch s precíznym podvozkom a výborným riadením.
Cena začína na 53 670 €, testovaný model stál 64 412 €.
Technické údaje a konkurencia
Pri pohľade na technické údaje je rozhodovanie náročné. Nech si však vyberiete ktorýkoľvek z týchto troch modelov, určite nespravíte chybu. Z jazdeckého hľadiska sa však výrazne odlišujú.
Audi S3 ponúka komfortnejší, no stále športový podvozok, čo ho robí ideálnou voľbou na naše cesty. Audi S3 rovnako ako Golf R je vybavené systémom Torque Splitter, ktorý umožňuje pretáčavý šmyk. Hoci len Golf R má k dispozícii režim Drift Mode, ak vyslovene neplánujete driftovať, oplatí sa zvážiť práve Audi S3 alebo BMW M135.
Treba však brať do úvahy, že BMW M135 má výrazne tuhšie nastavenie podvozka. Jeho športový charakter a jazdné vlastnosti sú najbližšie k najlepším športovým hot hatchom, ako sú Volkswagen Golf GTI Clubsport alebo Honda Civic Type R. BMW M135 vyniká prémiovým interiérom a dizajnom na vyššej úrovni, pričom ponúka aj najväčší batožinový priestor z trojice.
➡️ NEPREHLIADNITE: Honda Civic Type R – Porsche s predným náhonom?
Audi S3 | Golf R | BMW M135 xDrive | |
Palivo | Benzín | Benzín | Benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 245/333 | 245/333 | 221/300 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 420 | 420 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7-st. |
Spotreba podľa WLTP pri vybitej batérii | 8,1-8,7/9,0 | 8,1-8,9/- | 8,2-7,6/8,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 610 | 1 582 | 1 625 |
Objem batožinového priestoru (L) | 325 | 341 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,7 | 4,6 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 45 210/- | 52 090/- | 52 360/64 412 |