Seat Ateca Reference Family 1.0 TSI: mestský crossover pre nenáročných
Po zimnej odmlke sme sa naplno vrátili do testovacích koľají a prichádzame s testom celkom obľúbeného, zľudoveného modelu Seat Ateca v ekonomickej motorizácii 1.0 TSI a v základnej výbave Reference Family. Čítajte ďalej a dozviete sa, čím nás napríklad oslovil motor, ale aj to, za čo by sme odporučili radšej si priplatiť.
Skromný účelný dizajn
Ateca v nami testovanej najlacnejšej výbave a v bielej farbe so 16” zliatinovými diskami nemá ambíciu lákať pohľady okolia a pôsobí skôr dojmom užitočnosti, ako taký každodenný pracovný nástroj. Toho dôkazom sú nelakované plastové lemy vôkol auta, minimum chrómových prvkov a vzadu absencia akéhokoľvek (hoci aj náznaku) koncovky výfuku. Seat však neupustil od niektorých, pre svoju značku špecifických ostro ladených tvarov a suverénny dizajn vidieť aj z diaľky.
Prvý dojem po nasadnutí
Po kľúčovom odomknutí vozidla sa posadíme do priestranného interiéru s dostatkom odkladacieho priestoru. V obkladoch dverí a prístrojovej doske dominuje plast, ktorý možno svojou farebnosťou neočarí, ale je kvalitný. Sedadlá sú svojím vypracovaním skôr skromnejšieho charakteru, ale vo farebnej dvojkombinácii „čierna satén“ a „šedá nasa“ pekne ladia k čiernym koberčekom a markantnému sivému 3D nápisu Ateca.
Prístrojová doska poteší dvomi kvalitnými matnými farebnými displejmi s plne postačujúcou kvalitou grafiky. Stredový displej je dokonca priestrannejší, ako by sa očakávalo od tejto cenovej triedy a veľkosťou je priam ideálny – ani primalý, ani priveľký. Highlightom interiéru je kožou potiahnutý športovo ladený ergonomický volant s funkciou výhrevu za príplatok.
Po bezkľúčovom naštartovaní pomocou tlačidla sa neudeje takmer nič. Spod kapoty možno len poťažmo pozorovať beh skromného jednolitrového zážihového motora. Motor je výborne odhlučnený a na trojvalec má dosť kultivovaný chod.
Agregát je sprevodovaný šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorej kulisa radí presne tak, ako sme u vozidiel koncernu Volkswagen zvyknutí. Motor si s karosériou Atecy vážiacou 1 370 kg hravo poradí aj napriek nízkej kubatúre a pri tom všetkom, ako už bolo naznačené, veľmi potichu. Z toho dôvodu som sa počas jazdy musel spoliehať na otáčkomer a veľmi som si pochvaľoval možnosť troch rôznych grafík a to len stlačením tlačidla na volante. Výnimočnou stránkou motora je jeho silný ťah odspodu a s takmer okamžitým nástupom, akoby sa chcel hrať na svojich dieselových súrodencov. Avšak podobne ako u nich, aj trojvalec 1.0 TSI neobľubuje vysoké otáčky a akcelerácia pri nich už vädne.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Renault Captur TCe 100
Základná dávka komfortu
Ateca bola počas testu obutá na pneumatikách rozmeru 215/60 R16, ktoré zabezpečujú dobrú priľnavosť pri veľmi tichom chode. Podvozok bol ladený viac na komfort ako do športovej tuhosti, čo sa pre mestský crossover bez ambície naháňať sa hodí. Hoci celkový hluk pri jazde v Atece je veľmi nízky, nedá mi nespomenúť časté hlboké, dunivé rázy pri prejazde nerovnosťami, a to nielen pri výmoľoch, ale aj pri bežnom prepružovaní. Ako veľmi pozitívny aspekt podvozku považujem až neuveriteľne malý polomer otáčania, čo môže pri častých potulkách mestskými uličkami uľahčiť život. Papierová hodnota polomeru otáčania je 5,4 metra, no subjektívne mi to pripadalo ešte omnoho menej.
Sedadlá v nami testovanej výbave sú nastaviteľné manuálne aj s možnosťou úpravy opory bedier. Tvarom a ergonómiou sú však sedadlá iba priemerné a pri dlhšej trase treba počítať s prestávkami na kávičku a „narovnanie chrbta“.
O hudobné vyžitie vo vozidle sa stará základný audiosystém so 4 dvojicami reproduktorov. Tento aj po korekciách zvuku poskytuje iba priemerný výkon a kvalitu reprodukcie, a priplatiť si by teda určite stálo za zváženie. Čo sa však multimediálnej pripojiteľnosti týka, Ateca podporuje všetky moderné rozhrania vrátane drôtového alebo bezdrôtového zrkadlenia mobilu, USB a podobne.
Jedným z parametrov, ktoré rád pri teste vozidiel subjektívne hodnotím, sú svetlomety. Full LED základné svetlomety ma príjemne prekvapili svojou intenzitou ako v režime stretávacích, tak aj v režime diaľkových svetiel. Absencia prisvecovania do zákruty alebo vyrezávania oproti idúcich vozidiel mi nijako neprekážala, no čo ma však priam šokovalo bol chýbajúci svetelný senzor, a Ateca ma pri zotmení ani len neupozornila, že treba rozsvietiť.
Úžitkovosť
Ateca v interiéri ponúka pomerne slušnú zásobu odkladacích priestorov, avšak nájdu sa aj miesta, ktoré sú akoby náročky neprístupné, napríklad priestor v oblasti vnútorného spätného zrkadla, ktorý pri iných koncernových modeloch slúži ako priehradka pre okuliare. Pod stredovou lakťovou opierkou sa nachádza tiež pomerne priestranný odkladací priestor, hoci bez možnosti výškového nastavenia opierky. Vo výbave Reference Family sa trochu šetrilo aj na osvetlení interiéru, ktoré je zabezpečené iba dvomi žiarovkovými lampičkami, a chýba tu ako ambientné podsvietenie dverových výplní, tak aj podsvietenie nôh. Nedostatok osvetlenia vnútri bolo obzvlášť cítiť v prípade vypnutých svetiel, kedy sa nezmyselne vyplo aj podsvietenie všetkých ovládacích prvkov a tlačidiel, a možno práve takto sa auto snaží motivovať vodiča, že už treba zažať.
Batožinový priestor ponúka slušných 510 litrov, menej by to bolo iba v prípade motorizácie s pohonom všetkých kolies. Po sklopení zadných sedadiel sa vytvorí schod a nemožno rátať s úplne rovnou podlahou, ale to je vec zvyku. Opierky zadných sedadiel sú sklopiteľné v pomere 1:2 a nemajú tunel na lyže.
Šetriť, či nešetriť?
Seat Ateca v najlacnejšej výbavovej konfigurácii Reference Family je auto vhodné pre bežné každodenné dochádzanie do práce alebo pre krátke trasy a nenáročnú posádku. V prípade voľby tohto modelu pre dlhšie trasy by sme určite odporučili zvážiť príplatkové sedadlá a lepší audiosystém. Otázna je aj samotná voľba motorizácie 1.0 TSI: motor síce s prehľadom postačuje na pohon Atecy a to všetko s pomerne kultúrnym chodom, avšak počas nášho testu sme sa so spotrebou benzínu len poťažmo dostali pod hranicu 7 litrov na 100 kilometrov.
Ak zvážime alternatívny, štvorvalcový motor 1.5 TSI s vypínaním valcov, ktorý je pre Atecu tiež dostupný, ten už dosahuje úplne iné parametre a papierová spotreba je len o zrnko vyššia (a z testu VW Tiguan vieme, že veľmi príjemná). Cenový skok v prípade voľby silnejšieho „benzínu“ by však predstavoval približne 5-tisíc eur, čo je temer štvrtina celkovej obstarávacej ceny.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI EVO
Technické údaje a konkurencia
SEAT Ateca Reference Family 1.0 TSI 110 6-G | RENAULT Capture quilibre TCe 90 | PEUGEOT 2008 1.2 PureTech 100k | |
Motor/palivo | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, s priamym vstrekom a medzichladičom, 12V | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, s nepriamym vstrekom a medzichladičom, 12V | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, 12V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 1 199/3 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 pri 5 000 ot./min | 67/90 pri 5 000 ot./min | 74/100 pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 pri 2 000 – 3 000 ot./min | 160 pri 3 750 ot./min | 205 pri 1 750 ot./min |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,9/5,9-6,8 (WLTP) | -/5,8 (WLTP) | -/5,4-5,6 (WLTP) |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 6-stupňová |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 362 | 1 306 | 1 324 |
Objem batožinového priestoru (l) | 510/? | 404/1275 | 434/1 467 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 168 | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,4 | 14,0 | 10,8 |
Cena verzie od/test (€) | 22 820/23 121 | 17 600/- | 21 390/- |
Foto: Matúš Kardos