TEST: Škoda Fabia Ambition 1.0 TSI – voľba rozumu
Po dobre vybavenej Fabii sa nám do rúk dostala verzia v nižšej výbave, ktorá užívateľovi poskytuje naozaj mnoho. Naša verzia je vo výbave Ambition, teda nie úplný základ, ale zlatá stredná cesta s najslabším turbomotorom.
Dizajn
Na prvý pohľad je okamžite jasné, že nová Fabia vyzerá dobre. Vďaka väčším proporciám nie len, že pôsobí väčšia, ona väčšia aj je. Veď predsa proti predchodcovi jej dĺžka narástla o 111 mm a rázvor náprav vzrástol o 94 mm. Škoda je teraz aj o 48 mm širšia. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa premietlo aj do zväčšenia vnútorného priestoru. Objem najväčšieho batožinového priestoru v triede vzrástol o 50 litrov na 380 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel maximálny objem dosahuje 1 190 litrov.
Veľkou novinkou obľúbeného modelu z Čiech sú plne LED-kové predné aj zadné svetlomety. Síce predné parabolické svetlomety na prvý pohľad nevyzerajú ako LED-ky, keďže nemajú typický svetelný podpis (za príplatok) aj napriek tomu svietia veľmi dobre.
Interiér
Najskôr som mal voči interiéru Fabie predsudky, aj vďaka slabšej výbave. Po zasadnutí do kokpitu ten pocit zo mňa ihneď opadol. Dizajnovo naozaj bravúrne zvládnuté. Jednoducho členená palubná doska so samostatným panelom klimatizácie, ktorý má hardvérové otočné ovládače, ale pár funkcii (napr. tempo ventilátora klimatizácie) je možných ovládať výhradne prostredníctvom displeja infotainmentu. Po pravde ani raz som nemenil silu fúkania, pretože v automatickom režime mi to absolútne vyhovovalo. Keď už sme pri infotainmente, graficky je veľmi pekne zvládnutý a intuitívny. Oproti predchádzajúcemu softvéru je výrazne plynulejší a hlavne rýchlejší.
Priamo pred vodičom sa nachádzajú analógové budíky v strede s palubným počítačom. VW Group toto riešenie zvláda na výbornú a príplatok za digitálne budíky nepovažujem za potrebný. Na budíky sa pozerám skrz dvojramenný volant s doslova nádherným dizajnovým prevedením, ideálnou hrúbkou venca volantu a taktiež priamočiarym a intuitívnym ovládaním.
Jedinou výhradou je lesklo lakovaný dizajnový prvok na palubnej doske s názvom „FABIA“. Mne osobne sa od toho odrážali svetelné lúče do čelného skla a následne do očí. Stále platí základné pravidlo, menej je niekedy viac.
Ambition
Od výbavy Ambition, ktorá štartuje na 14 060 eur dostanete celú plejádu asistenčných systémov, či už udržiavanie v pruhoch, núdzové brzdenie, tempomat či rozpoznanie únavy. Užívateľa jednoznačne poteší svetelný senzor, bezkľúčové štartovanie či Apple Carplay. Výbava Ambition ponúka aj množstvo príplatkovej výbavy v balíkoch za priatelný príplatok. Pre konfigurátor klikni TU.
Pohon
Pod kapotou pracuje najslabší jednoliter dopovaný turbodúchadlom, ktorý je spriahnutý s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dosahuje 70 kW, respektíve 95 konských síl a 175 Nm. Základom ponuky je atmosférický jednoliter s výkonom 59 kW. Ďalšou možnosťou je silnejší oturbený jednoliter s výkonom 81 kW, ktorý je možné spriahnuť buď so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Vrchlomom ponuky je benzínová 1.5-ka s výkonom 110 kW.
Jazda
Motor si veľmi dobre rozumel s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Jej dráhy sú veľmi natiahnuté, no do mestskej premávky ide o veľmi dobrú voľbu. Okolo 2000 ot./min turbo nevládze dofúkať motor, preto ho treba držať vo vyšších otáčkach aj napriek indikátoru preradenia, ktorý by pri 57 km/h radil 5. prevodový stupeň, čo je rýchlosť, kedy by som osobne radil len do 4. prevodového stupňa. Podvozkovo je Fabia lahodná, na 16-palcových diskoch krásne filtruje drvivú väčšinu nerovností a potláča aj nedotáčavosť. Keďže na prednej náprave je ľahučký a malý motor, ochotne zatáča a pôsobí veľmi mrštným dojmom rovnako ako Renault Clio.
Spotreba
Škoda nesmierne zapracovala na jednolitri, pretože spomedzi konkurencie je najúspornejší. Na 12 km úseku so studeným štartom a rovinatým charakterom sa mi nepodarilo so žiadnym čisto benzínovým autom atakovať spotrebu 3,0 l/100 km. Pri bežnom jazdení po okresných cestách nie je problém pokoriť 4-litrovú hranicu. Veď predsa pri 100 km/h na tempomate si Fabia vypýtala 4,1 l/100 km. Diaľničnú 130 km/h zvláda pod 6 litrov, čo oproti väčšine konkurentov s porovnateľným motorom je pól litra benzínu k dobru. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 5,5 l/100 km. No a v kombinácii s 50 litrovou nádržou ide o veľmi slušnú porciu kilometrov na jednu nádrž.
Záver a cena
Škoda Fabia štartuje na cenovke 12 680 eur. S našim motorom a výbavou Ambition sme na cene 14 800 eur. No a náš kúsok sa zastavil na cenovke 16 426 eur, čo je veľmi dobrý pomer ceny a toho, čo Fabia ponúka. V plnej výbave za viac ako 20-tisíc eur mi to moc zmysel nedáva, no v tomto prípade je to jednoznačná voľba.
Technická špecifikácia
Škoda Fabia | Volkswagen Polo | Hyundai i20 | |
Motor/palivo | 1,0 TSI /benzín | 1,0 TSI /benzín | 1,0 T-GDi /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999/3 | 999/3 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 70/95 | 70/95 | 74/100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 175 | 175 | 172 |
Prevodovka | Manuálna 5-st. | Manuálna 5-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,0/5,7 | 4,6 | 5,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1122 | 1120 | 1140 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 351 | 262 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 187 | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 10,7 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 12 560/16426 | 14590 | 11990 |
Foto: Samuel Zaťko