TEST: Renault Trafic SpaceClass – Priestranný, pohodlný a úsporný
Takmer pred dvomi rokmi sa nám do rúk dostal Trafic SpaceClass z modelového roku 2020. Najnovší facelift, ktorý sa prikláňa k roku 2021 vylepšil nedostatky, ktoré trápili predchodcu.
Veľa verzii, jeden cieľ
Renault Trafic určite poznáme ako pracanta. Ponúka až trojicu úžitkových variantov: furgon, dvojkabína a verzia s plošinou. Jeho jediným cieľom je prevoz osôb a nákladu, čo vďaka priestrannému nákladovému priestoru plní na jednotku. Čo však tá najluxusnejšia osobná verzia Traficu pre 8 cestujúcich? Výnimkou je výbava Escapade, kde lavicu pre troch cestujúcich nahradili dve otočné kreslá s výsuvnými stolíkmi a možnosťou premeny tretieho radu sedadiel na posteľ.
Elegantnejší
Modernizáciou prešla najmä predná maska s chrómovými lamelami. Prepracovanejšiu grafiku dostali aj svetlomety, ktoré si aj naďalej zachovávajú charakteristické tvarovanie do písmena C. Náš kúsok bol zabalený do červenej metalízy, ktorá sa mu nesmierne hodí. Zadná časť ostáva totožná s predchodcom. Veď predsa, čo je dobré netreba meniť.
Zameraný na vodiča
Nedostatkom predchodcu bola palubná doska, vďaka ktorej mierne zaostával za konkurenciou. Dnes? Po novom je palubná doska členená podľa aktuálneho dizajnového jazyka francúzskej značky. Členením vychádza z Clia, no viac by som ju prirovnal k modelu Kangoo Van. Veď len predsa poskytuje viac odkladacích priestorov ako klasické osobné verzie automobilky Renault. Síce ide len o použitie tvrdého plastu, na druhú stranu sa veľmi ľahko čistí a udržiava. Celkový dojem bol veľmi dobrý, počas celého testu sa plasty ani raz neozvali vrzgnutím.
Priamo pred vodičom sa nachádzajú analógové budíky s prehľadným centrálnym displejom. Predchodca neponúkal Apple CarPlay ani Android Auto. Dnes to nie je problém. Posed za volantom je absolútne s nadhľadom, a to doslova. Vysoké sedenie, kolmejšie čelné okno či veľké zrkadlá zaručujú prvotriedny rozhľad. V našom prípade boli sedadlá zabalené do látky. Ani po dlhých diaľničných presunoch som nepocítil diskomfort. Poskytujú dobrú oporu na stehná, v zimnom období potešia aj s funkciou výhrevu.
Priestor na úrovni
V druhom a treťom rade sedadiel sa na nedostatok priestoru pasažieri nemôžu sťažovať. Všetkých 6 miest má nastaviteľný sklon chrbtovej opierky, krajné aj s lakťovými opierkami. Nesmie chýbať vlastný panel klimatizácie a dostatok výduchov klimatizácie pre plnohodnotný komfort. Druhý rad je možné uchytiť buď v smere, alebo proti smeru jazdy. Samotné vyberanie sedadiel je náročnejšie, keďže sú delené v pomere 2:1. To znamená, že druhý rad sa nedá len otočiť, treba ho celý vybrať a nanovo poskladať. Samozrejme, každé sedadlo sa dá sklopiť, dokonca aj vyklopiť, čo len prispieva k variabilite.
Pohon
Pod kapotou pracuje najvýkonnejší naftový štvorvalec o objeme 2 litre s maximálnym výkonom 125 kW / 170 konských síl a krútiacim momentom 370 Nm. Spriahnutý je so 6-stupňovou automatickou prevodovkou EDC a poháňa výhradne prednú nápravu. Najlepšie predpoklady na pohodlnú jazdu, aká je realita? Aj napriek veľkosti Renaultu má dvojliter dostatok sily a perfektne si rozumie s automatom. Určite by mu stačila aj slabšia výkonová 150-koňová verzia, no pri zaťažení sa každý výkon naviac počíta. Radenie prevodovky je hladučké, nepodtáča motor a maximálne využíva jeho stredné pásmo otáčok, kedy má dvojliter najviac sily. Charakteristickou črtou EDC prevodoviek je prudké zopnutie spojok pri rozbehoch, kedy vie Trafic mierne trhnúť. Treba si na to zvyknúť, citlivosťou na plynový pedál zidealizujete správanie prevodovky. Určite by som volil automat, jednoducho sa k autu hodí a s motorom si rozumie.
Jazda
Podvozkovo je naladený mäkučko. Tým nechcem povedať že sa v zákrutách nakláňa, práve naopak. Dokonca by som povedal, že je uplávaný, a to v najlepšom slova zmysle. Cez nerovnosti sa pekne prehupne a so 17-palcovými diskami kolies toho naozaj veľa odfiltruje. Mojou jedinou výčitkou je diaľničné odhlučnenie. Pri 130 km/h výrazne graduje aerodynamický šum okolo okien a zrkadiel ale aj spotreba. Riešením je znížiť rýchlosť na 120 km/h, čo je podľa môjho názoru ideálna rýchlosť z ekonomického aj komfortného hľadiska.
Vyskúšali sme aj manévrovanie v podzemnej garáži. Výškovo mu to s rezervou vstup umožňuje, no dôležitým aspektom je dĺžka, v našom prípade predĺžená verzia L2. Ani so šírkou nebol problém, do každej uličky sa s prehľadom vojde. Kameňom úrazu boli úzke výjazdy z parkovacím miest. Síce sa na prvýkrát nezalomíte do parkovacieho miesta, s troškou trpezlivosti je možné zaparkovať takmer 5,5-metrový Trafic s rázvorom 3,5 m v podzemnej garáži. Množstvo lomených zákrut mu neumožňuje prejazd na prvý pokus, no s miernym zacúvaním a opätovným pokusom je to možné. Aj napriek tejto skúsenosti odporúčam využívať veľké priestranstvá, aby ste sa vyhli nepozornosti s následkom odrenej karosérie.
Spotreba
V jeho revíri (na diaľnici) pri maximálnej povolenej rýchlosti spotrebuje takmer 10 litrov. Na trase Bratislava – Martin pri ustálenej 120 km/h sa spotreba ustálila na 9 l/100 km. Spiatočnú cestu rovnakým tempom zvládol Trafic za 7,7 l/100 km. Tým by som tému diaľničnej spotreby zaokrúhlil na 8,4 l/ 100 km. Po 200 km v meste bez jazdy na obchvate, teda len do rýchlosti 50 km/h sme zaznamenali 11,4 l/100 km, čo na 8-miestnu a viac ako 2-tonovú masu je naozaj fajn. Na okresných cestách s ľahkou nohou na plyne nie je problém podliezť aj 7 l/100 km. Len doplním, že s 80 l nádržou sa dlhé vzdialenosti prekonávajú s ľahkosťou.
Záver a cena
Renault Trafic SpaceClass po facelifte jednoznačne zlepšil svoje nedostatky a zachoval všetko to dobré, čo mal. Veľmi sa mi páči, že rovnako ako pri Kangoo Van, tak aj pri Traficu Renault nezabúda na vodiča a trávenie času za volantom mu spríjemňuje rovnako, ako pasažierom vzadu.
SpaceClass dokážete v kratšej verzii s najslabším motorom Blue dCi 150 kúpiť za 40 100 eur. Predĺžená verzia s najsilnejším motorom a automatom štartuje na hodnote 45 700 eur.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Renault Kangoo Van – odveziem aj usporím
Technická špecifikácia
Renault Trafic SpaceClass | Volkswagen Multivan | Ford Tourneo Custom | |
Motor/palivo | 2,0 dCi / nafta | 2,0 TSI /benzín | 2,0 EcoBlue /nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1997 / 4 | 1984 / 4 | 1955 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 125 / 170 | 150 / 204 | 125 / 170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 380 | 320 | 390 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 7-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,9 / 8,5 | 8,9 | 5,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2101 | 2101 | 2370 |
Objem batožinového priestoru (L)
(bez 3. radu sedadiel) |
4100 | 4005 | 2800 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 186 | 200 | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 9,4 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 40100 / 45700 | 50772 | 43908 |