Škoda Fabia Monte Carlo – ostrý dizajn, ostrý výkon
Štvrtá generácia Škoda Fabia prešla oproti svojmu predkovi výraznou zmenou vzhľadu, to však nie je všetko. Fabiu sme už síce od druhej generácie nevideli v prevedení RS, no tak ako aj tretia generácia tak aj najnovšia dostala úpravu Monte Carlo, ktorá odkazuje na bohatú históriu tejto českej značky na pretekoch Rallye Monte Carlo, ktoré sa konajú už od roku 1911. Nám sa do redakcie dostal najvýkonnejší model so 4-valcovým motorom o objeme 1,5 l, pri ktorom sa chválou nedá šetriť.
Agresívny exteriér s množstvom detailov
Začneme zvonku a výraznou zmenou štýlu 4. generácie, ktorý je ešte podtrhnutý štýlovými doplnkami prevedenia Škoda Fabia Monte Carlo. V konečnom dôsledku všetko dokopy dodáva Fabii agresívnejší a hlavne na oko športovejší vzhľad, ktorým si veľa ľudí získa. Vpredu nájdeme mohutnejšiu čiernu masku chladiča a tiež čierny predný spojler, už od predného nárazníku Fabia pôsobí športovým dojmom. FULL LED svetlomety nie len dobre vyzerajú, ale tiež dobre fungujú a tiež vám vedia prisvietiť pri vjazde do zákruty. Po kapote, na ktorej nájdeme ostrejšie záhyby sa môžeme presunúť na strechu, ktorá je lakovaná tiež v čiernej farbe. Avšak za príplatok 1 031 € si môžete dokúpiť panoramatickú strechu.
Poďme však zo strechy dole, a to k vonkajším spätným zrkadlám, ktoré sú tiež v čiernej farbe. Kúsok pod nimi, na predom blatníku vpravo aj vľavo sa nachádza jediná plaketka s označením Monte Carlo, podľa ktorej by vedel každý človek rozpoznať, že ide o tento model. Naša Škoda Fabia Monte Carlo bola postavená na 18-palcových kolesách s diskami z ľahkej zliatiny, ktoré sú za príplatok 987 €. Medzi kolesami nájdeme aj na čierno lakované bočné prahy.
Prejdime na koniec, k zadnej časti, ktorá je čerešničkou na torte. Ostré textúry, ktoré sa tu nachádzajú spolu s agresívnymi zadnými svetlometmi dodávajú športový nádych aj zadnej časti. Výrazne k tomuto štýlu napomáha aj čierno lakovaný difúzor a tiež aj spojler. No a aby ste vedeli, že idete za Škodou Fabia Monte Carlo tak si tiež všimnete čiernych písmen automobilky a modelu Fabia na piatych dverách – jedine toto, malá plaketka s nápisom Monte Carlo a čierne doplnky vás s tým oboznámia.
Čierno-čierny interiér
Vo vnútri vám ako prvá určite vybije zrak celková farba interiéru – čierna. Či už je to stredová konzola, sedačky, dvere alebo dokonca stĺpiky či strecha, všetko má čiernu farbu s červenými a občasnými bielymi detailmi. Tento vzhľad vyzerá moderne a červená farba vo vás ešte väčšmi prebudí dušu pretekára, ktorá sa s Škodou Fabia Monte Carlo určite nestratí.
Začneme veľmi príjemným, kožou potiahnutým, volantom. Na dotyk s ním nie je žiaden problém a to čo na ňom určite zaujme je plaketka s názvom Monte Carlo naspodku. Jediné negatívum vidím v umiestnení páčky na ovládanie tempomatu, ktoré je, pre Škodu typicky, pod volantom. V tomto prípade by bolo pohodlnejšie mať ovládač tempomatu na volante, je to však o zvyku.
Prejdime k infotainmentu. Pri prístrojovej doske máte na výber až z 5 možností, či už si zvolíte športový alebo elegantný dizajn je iba na vás. Stredový displej disponuje všetkým čím má, počnúc funkciou Android Auto a Apple CarPlay, až po informácie o všetkých asistenčných systémoch. Všade si určite všimnete červených detailov, no a mne udrel v noci do oka ešte jeden, a tým bolo ambientné osvetlenie na červenej lište priamo pred spolujazdcom. Na dverách nájdeme hneď 2 dizajnové prvky. Prvým je kľučka, ktorá má veľmi zaujímavý elegantný tvar a tiež aj držadlo vo dverách, ktoré tiež nevyzerá zrovna bežne. Určite ste si na dverách všimli aj malú karbónovú časť, je to však iba látka s podobou karbónu, ktorá je aj po celej palubovej doske a aj na sedačkách.
Sedačky sa českému výrobcovi vážne vydarili, dopĺňajú športový nádych, ktorý Škoda Fabia Monte Carlo určite nepostráda a naplno si v nich môžete užívať priečne aj stranné preťaženia. V zákrute vám teda poskytujú silnú oporu a pri dlhej trase sa v nich budete cítiť veľmi pohodlne. Jediné čo by mohlo predstavovať problém sú integrované opierky hlavy, avšak vzhľad a využiteľnosť sedačiek túto maličkosť veľmi rýchlo preváži. No a k vášmu pohodliu určite prispeje aj to, že so sebou nebudete na nabíjanie telefónu musieť brať kábel, pod analógovými ovládačmi klimatizácie a tlačidla na vyhrievanie sedadiel nájdete miesto na bezdrôtové nabíjanie telefónu.
Vzadu je pre pasažierov citeľne menej miesta než vpredu. Keď som si sadol za seba, mám 175 cm, tak som kolenami výrazne tlačil do sedadla, dlhá cesta by pravdepodobne pre 3 cestujúcich vzadu nebola veľmi príjemná, no na kratšie vzdialenosti to určite postačuje. Vzadu počas horúcich dní samozrejme potešia aj výduchy klimatizácie a 2 USB-C porty, cez ktoré si môžete nabiť telefón. Pri nich, v strede, môžete mať aj odkladací priestor na rôzne maličkosti. No a posledná vec, ktorá by bola určite využívaná je lakťová opierka, v ktorej nájdu miesto aj 2 poháriky na nápoj. No a čo kufor? Kufor má maximálny objem 1 190 l, čo je na auto kategórie, do ktorej spadá Škoda Fabia Monte Carlo bežné.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: BMW i4 M50 – elektrické BMW z divízie M
Do zákruty kľudne rýchlejšie
To najdôležitejšie na čo by sa človek, ktorý si chce kúpiť malý športový hatchback pravdepodobne zameral je jazda, a jazda s Škoda Fabia Monte Carlo je unikátna. Výborne vyladený podvozok drží auto v zákrute ako pribité a nedotáčavosť alebo pretáčavosť vás len ťažko postihne. Pri nerovnostiach síce vozovku určite pocítite o niečo viac, no pohodlie, ktoré vám je aj tak ponúkané pôsobí aj tak príjemne. V nerovnosťami posiatymi zákrutami vás iba málokedy stretnú nejaké problémy s vedením vozidla, aj tieto nedokonalosti na vozovke budú bez problémov prekonané.
Dynamickej jazde tiež pomáha 1,5 litrový štvorvalec, ktorý posiela pohon na prednú nápravu. Motor bol veľmi svižný a s väčšou porciou točivého momentu, 250 Nm pri 1 500 až 3 500 ot./m, sa dokázal zobudiť aj pri nižších otáčkach a pri výjazde zo zákrut pekne zabrať. Avšak, keď chcete ísť pohodovo, tak dokáže vypnúť 2 valce, čo sa na spotrebe a v produkcii emisii v dobrom zmysle slova aj preukáže.
So Škoda Fabia Monte Carlo sa z 0 na 100 km/h rozbehnete v priebehu 8,0 sekundy, ako udáva výrobca. No a k zastaveniu vám pomôžu predné a aj zadné kotúčové brzdy. Spotreba udávaná výrobcom podľa noriem WLTP sa pohybuje medzi 5,6 a 6,0 litra na 100 km, tieto hodnoty sú presné a pri bežnej jazde mestom, po diaľnici a na okreskách, keď sa nebudete nikam ponáhľať, tak takúto spotrebu aj dosiahnete, pri maximálne úspornej jazde sa však viete dostať aj pod túto hranicu. No a nakoniec prevodovka. Fabia Monte Carlo dostala 7-stupňovú DSG prevodovku, s ktorou neboli žiadne problémy, v tomto prípade prebiehalo všetko hladko a radenie bolo veľmi príjemné a presné.
K pohodlnej jazde určite prispievalo aj množstvo asistentov, ktoré Škoda Fabia Monte Carlo ponúka. Patrili medzi ne asistent núdzového brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo tiež napríklad aj adaptívny tempomat, pri ktorom som trochu tápal ako zmeniť zvolenú vzdialenosť od vozidla pred vami. Spojením všetkých týchto asistentov dokáže auto udržať jazdnú stopu aj bez vašej asistencie, avšak po chvíli ako pustíte volant sa ozve jasné upozornenie a pokiaľ budete ignorovať aj toto upozornenie tak sa títo asistenti vypnú. Za zmienku stojí tiež Air Care Climatronic – táto funkcia slúži na odfiltrovanie jemného prachu a peľu zo vzduchu vo vnútri vozidla.
SIMPLY CLEVER
Myslím, že všetci dobre poznáme heslo českej značky Škoda – SIMPLY CLEVER – no a Škoda Fabia Monte Carlo ukrýva tiež zopár múdrych drobností. Začneme pri vodičovi. V jeho dverách sa totižto ukrýva dáždnik, ktorý aj po použití môžete mokrý vrátiť späť do tunelu vo dverách – nachádzajú sa v ňom totižto odtokové kanáliky. No a keď už nastúpite do auta aj s mokrými topánkami tak vás určite potešia gumy na pedáloch, ktoré zabránia šmýkaniu. Keď budeme pokračovať k ručnej brzde, ktorá je mimochodom manuálna, tak tu nájdeme odkladací priestor, ktorý v prípade núdze dokážete aj vybrať, za zmienku určite stojí aj malý kôš v odkladacom priestore vo dverách. Prejdime však dozadu, kde nájdeme priestor určený priamo pre váš mobil. Na odkladacom vaku nájdeme ešte jedno malé vrecko určené presne na to.
No a nakoniec kufor, s ktorým sa vcelku vyhrali. Či už prevážate nejaké maličkosti a potrebujete si vytvoriť pre ne bezpečný priestor pomocou malého kusu plastu alebo vyvýšenú priehradku na kabát pomocou ľahko skladnej plachty. Taktiež tu poteší aj niekoľko háčikov, ktoré vedia veľmi šikovne poslúžiť. V neposlednom rade stojí za zmienku aj to, že v Škode Fabia Monte Carlo nájdete aj náhradné koleso.
Cena a záver
Škoda Fabia Monte Carlo by určite zaujala každého motoristického nadšenca. Ostrý dizajn, či už zvonku alebo zvnútra, je doplnený aj ostrým výkonom. Monte Carlo začína s cenovkou 17 380 € so základným 1,0 TSI motorom s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, no výbavou sa táto cena dokáže o dosť zvýšiť. Naša motorizácia – 1,5 TSI s výkonom 110 kW a 7-stupňovou DSG prevodovkou – začína od ceny 20 780 € a aj napriek finančnému rozdielu by som zvolil určite 1,5-litrový štvorvalec. Náš testovaný model stál okolo 25 500 €. Za príplatok iba 84 € si môžete zvoliť dokonca aj športovejší podvozok, kedy bude vaša Fabia Monte Carlo znížená o 15 mm.
Toto auto ma v priebehu týždňa veľmi dobre zabavilo, avšak našiel som tu jednu vec, ktorá bola tŕňom v mojom oku, alebo skôr uchu. Veľa vecí, či už kľučky alebo stredový panel, vŕzgalo, no najviac lakťová opierka vpredu, ktorá pri každom otvorení vydala vŕzgavý zvuk. Pritom mala Fabia najazdených iba niečo cez 10 000 km. Dúfam teda, že toto bol prípad iba nášho kusu, ktorý je pri testoch podrobne a často skúmaný. Avšak aj túto skutočnosť prevyšujú početné výhody, šikovné riešenia a štýlové doplnky pomocou ktorých sa aj Škoda Fabia môže zaradiť do skupiny s označením Monte Carlo k štýlovým modelom Scala Monte Carlo a Kamiq Monte Carlo.
Technické údaje
Škoda Fabia Monte Carlo | Hyundai i20 N | Toyota GR Yaris | |
Motor/palivo | 1,5 TSI/benzín | 1,6 T-Gdi/benzín | 1,6/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 458/4 | 1 598/4 | 1 618/3 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 150/204 | 192/261 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 275 | 360 |
Prevodovka | automatická 7-stupňová DSG | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,6-6,0/5,5 | 7,0/8,1 | 8,2/9,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 224-1 362 | 1 255 | 1 280 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380/1 190 | 352 | 207 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 230 | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8 | 6,2 | 5,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 17 380/25 575 | 23 390/25 980 | 33 200/38 380 |