Škoda Superb L&K 2.0 TDI (142 kW) 4×4 – rodinný sen v top výbave
Škoda Superb patrí medzi najpriestrannejšie a cenovo najdostupnejšie vozidlá vo svojej triede, pričom si zachováva vysoké nemecké štandardy kvality. Testovaný model vo vrcholnej verzii Laurin & Klement (L&K) disponoval najsilnejším štvorvalcovým naftovým motorom a pohonom 4×4. Hlavným predmetom testu bol vylepšený adaptívny podvozok DCC Pro, masážne sedadlá a optimálny výber motorizácie pre tento model.
Ako vybrať správny motor?
Nafta
Odporúčanou voľbou je 2.0 TDI s výkonom 142 kW (a 400 Nm), ktorý zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy pri priemernej spotrebe 6 l/100 km. Sedemstupňová prevodovka DSG radí rýchlo a hladko, bez zbytočného podtáčania motora. Slabšia verzia s výkonom 110 kW, výhradne dostupná len ako predokolka, má síce o 1 liter nižšiu spotrebu (5 l/100 km), avšak pri plnom zaťažení pôsobí menej suverénne a citeľne pomalšie akceleruje pri predbiehaní, hlavne vo vyšších rýchlostiach. Rozdiel v cene medzi oboma variantmi predstavuje 4 710 €, pričom silnejší motor je dostupný len s pohonom 4×4. Štvorkolku oceníte najmä v zimných podmienkach pri rozjadoch na snehu alebo na mokru a celkovo tento výkonnejší motor pôsobí svižným dojmom.
Zaujímavým aspektom je mierne zhoršenie zrýchlenia oproti predchádzajúcej generácii – starší Superb 147 kW (197 k) zrýchľoval z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy oproti terajšiemu za 7,5 sekundy. Na druhej strane, nová verzia dosahuje vyššiu maximálnu rýchlosť 238 km/h (o 2 km/h viac) a mierne lepšiu kombinovanú spotrebu (0,1 l na 100 km).
Benzínová alternatíva
Najvýkonnejší benzínový motor s výkonom 195 kW spotrebuje o 2 l/100 km viac, čo ho robí menej šetrným na prevádzku. Alternatívou je benzínový variant s nižším výkonom 150 kW, ktorý má porovnateľnú cenu ako slabší 110 kW naftový motor, no spotreba je taktiež o 2 litre vyššia. Tento benzínový motor však ponúka lepšiu dynamiku, keďže zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, zatiaľ čo 110 kW naftový variant dosiahne túto rýchlosť za 9,2 sekundy.
Plug-in hybrid
Plug-in hybrid stojí o 2 500 € menej ako naftová verzia s 142 kW, no chýbajúci pohon 4×4 a nutnosť nabíjania pre optimálnu spotrebu môžu odradiť. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy je naopak solídne. Okrem toho má PHEV kvôli uloženiu batérie menší batožinový priestor na úrovni 486 l v porovnaní s ostatnými verziami na úrovni 645 l.
➡️ NEPREHLIADNITE: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Top Selection – beztak perfektné SUV teraz ešte lepšie
Jazda
Dávnejšie testovaná verzia kombi s klasickým športovým podvozkom nás prekvapila vynikajúcim naladením. Auto pôsobilo tuho a stabilne, no stále veľmi pohodlne. Tento podvozok by zvládol kľudne aj vyšší výkon, čo svedčí o jeho kvalitách. Avšak adaptívny podvozok DCC Pro posúva komfort na novú úroveň – rozsah tlmenia od tuhého po mimoriadne mäkký je ihneď badateľný. Vynikajúci podvozok, ktorý je samozrejme ešte lepší od toho športového. Zvláda veľmi rezké tempo a dôverujete podvozku na plno. Športovú jazdu si viete vychutnať v režime ESC šport, kedy vás stabilizácia pustí do jemného a kontrolovateľného šmyku, čo spríjemňuje dynamickú jazdu na limite.
Avšak pri priečnych nerovnostiach sa však občas objavia rušivé zvuky od podvozka DCC Pro, čo si všimli aj ostatní novinári. Údajne by mal byť tento problém už odstránený, no odporúčam sa u svojho predajcu pred kúpou informovať. Adaptívny podvozok je súčasťou Laurin & Klement výbavy a vo výbave Top Selection je za príplatok 1 134 €. Celkovo je Superb okrem spomínanej témy DCC podvozka dobre odhlučnený a poskytuje komfort aký by som v limuzíne očakával.
Exteriér
Predná časť vozidla pôsobí majestátne a dominantne, vďaka veľkej maske chladiča, ktorá je ikonickým prvkom súčasného dizajnového štýlu značky Škoda. K highligtom patria vizuálne atraktívne Crystal light Matrix svetlomety s 36 segmentami, ktoré účinne vyrezávajú oproti idúce vozidlá.
Zadná časť vozidla, v porovnaní s jeho sesterským modelom Volkswagen Passat s výrazným LED svetelným pásom, pôsobí o niečo minimalistickejšie, no stále si zachováva moderný vzhľad. Športovo ladené 19-palcové kolesá dodávajú vozidlu dynamický vzhľad. Elegantným ozdobným detailom je plaketka Laurin & Klement na blatníkoch a oceňujem aj automatické zamykanie a odomykanie po vzdialení sa od vozidla.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nová Škoda Superb Combi 2024 – sofistikované combi za rozumnú cenu
Interiér
V najvyššej výbave L&K za 49 260 € je základná cena síce o 7 530 € vyššia, no už je mnoho výbavy zahrnuté v cene. Ide napríklad o graficky pekne spracovaný Head-up displej, výkonný Canton audio systém a hlavne masívne predné sedadlá s masážnou, vyhrievacou a odvetrávajúcou funkciou. Za mňa patria tieto konkrétne sedadlá k highlightom vozidla, sú veľmi komfortné a masážnu funkciu som využíval po každý krát. Tieto sedadlá považujem ako nevyhnutný príplatok, hlavne ak chcete mať prvotriedny komfort aj na dlhších cestách.
Predná časť interiéru upúta pozornosť rozmerným stredovým displejom, ktorý svojou grafickou čistotou a plynulým fungovaním zaručuje používateľský zážitok na dobrej úrovni. Neoceniteľným praktickým detailom je aj hubka na čistenie dotykovej obrazovky, diskrétne ukrytá v stredovej opierke, čo potvrdzuje, že dizajn bol premyslený do najmenších detailov.
Za spomenutie stoja nové konfigurovateľné ovládače Smart dials, ktoré predstavujú jedinečné riešenie ovládania interiéru. Kombinujú elegantné a praktické otočné ovládače s dotykovým displejom. Prostredníctvom dotyku na stredovom tlačidle máte možnosť intuitívne nastaviť hlasitosť audiosystému, regulovať intenzitu fúkania klimatizácie alebo priblížiť mapu v navigácii. Bočné tlačidlá plnia dve špecifické úlohy – umožňujú reguláciu teploty, vyhrievania a ventilovania sedadiel.
Ambientné osvetlenie spríjemňuje jazdu v noci a spomenul by som elegantné rebrované obklady palubnej dosky. Kabína kombinuje kožu, mäkčené materiály a tvrdé plasty, pričom celkové spracovanie pôsobí solídnym dojmom.
Škoda Superb ponúka podstatne viac priestoru než Octavia, čo ocenia najmä cestujúci na zadných sedadlách. Vďaka mimoriadnemu priestoru na nohy sa môžu cítiť ako v luxusnej limuzíne. Medzigeneračný nárast dĺžky o 4 cm sa prejavil aj na zväčšení batožinového priestoru, ktorý teraz ponúka 645 litrov v základnom usporiadaní, čo je o 20 litrov viac.
➡️ NEPREHLIADNITE: Škoda Octavia po modernizácii 2024 – stačí jej 150 koňový agregát?
Záver
Nová Škoda Superb predstavuje ideálne rodinné a elegantné vozidlo. Ponúka praktickosť, vysoký komfort a moderné technológie. Vďaka nízkej spotrebe paliva a priestrannému interiéru je vynikajúcou voľbou pre tých, ktorí hľadajú úsporné a pohodlné auto. Hoci Škoda Octavia disponuje len o 45 litrov menším batožinovým priestorom a je cenovo dostupnejšia, v otázke sofistikovanosti a priestoru pre zadných pasažierov na Superb nedosahuje.
Technické údaje a konkurencia
Pri výbere priestranného rodinného vozidla s reprezentatívnym dizajnom a modernými technológiami by som zvažoval Škodu Superb alebo Kodiaq.
Kodiaq zaujme výraznejším exteriérom, najmä podsvietenou maskou chladiča. Jeho interiér pôsobí usporiadanejšie vďaka lepšiemu zakomponovaniu virtuálneho kokpitu do palubnej dosky. Ponúka aj tretí rad sedadiel a batožinový priestor väčší o 265 litrov v porovnaní so Superbom. Najvyššia dostupná výbava pod verziou RS je Sportline, ktorú som nakonfiguroval na úroveň Laurin & Klement. Výsledná cena bola identická. Prekvapilo ma, že hmotnosť aj dynamika oboch modelov sú takmer rovnaké, čo by ma v konečnom dôsledku viedlo k voľbe Kodiaqu.
Zaujímalo ma tiež, ako si v tomto ohľade vedie nové BMW. Model 520d xDrive má batožinový priestor menší o 125 litrov a jeho základná cena začína na 65 420 €, čo je o 7 000 € viac ako plne vybavený Superb. Pri porovnateľnej výbave sa jeho cena vyšplhá na 77 000 €, teda o 20 000 € viac. BMW však ponúka prémiovejšie spracovanie, pokročilé technológie a mild-hybridný systém s dodatočným výkonom 11 koní.
Škoda Superb 4×4 Laurin & Klement | Škoda Kodiaq 4×4 Sportline | BMW 520d xDrive | |
Palivo | nafta | nafta | nafta |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1968/4 | 1968/4 | 1995/4 |
Výkon motora (kW/k) | 142/193 | 142/193 | 145/197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 8-st. |
Spotreba podľa WLTP | 6,1/6,5 | 6,4/- | 6,0/- |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 837 | 1 847 | 1 905 |
Objem batožinového priestoru (L) | 645/1795 | 910/2105 | 520 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 238 | 220 | 228 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,8 | 7,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 57 460/58 197 | 53 060/58 552 | 65 420/- |
Foto: Dominik
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW i5 M60 – zaslúži si označenie M Performance?