SsangYong Torres – dokonalé rodinné SUV s jediným nedostatkom
Kórejská automobilka sa pri svojich modeloch Tivoli, Tivoli Grand či Korando drží svojho dizajnového jazyka. Vrcholom celej ponuky je vlajková loď- model Rexton, ktorého odlišujú najmä väčšie proporcie. No a teraz je v ponuke aj model Torres, ktorý je z úplne iného cesta, najmä toho dizajnového. SsangYong Torres cieli na veľmi tvrdú nemeckú konkurenciu, ktorá je v našich končinách veľmi populárna. Ako si s ňou poradil?
Robustný dizajn
Ak ste prvýkrát uvideli SsangYong Torres, stavím sa, že ste ho nevedeli zaradiť k automobilke. Plne tomu rozumiem, pretože dizajnovo akosi mieša aktuálne dizajnové jazyky prémiových automobiliek. Veď predsa, predná časť sa podobá na Jeep, bočný profil a zadná časť na Range Rover. Avšak všetko do seba plynulo zapadá a jednotlivé dizajnové črty vytvárajú unikátny dizajn, ktorým sa Torres pýši.
Pod vysoko uloženou kapotou sa ukrýva plne LED-ková technika so špecifickým grafickým podpisom. Disponujú aj funkciou automatických diaľkových svetiel, ktorá funguje príkladne, no sem-tam sa pri diaľkovom režime vie pozabudnúť. Bočnú časť zdobia 20-palcové disky kolies s naozaj famóznym dizajnom a nesmierne k nemu pasujú. Zadná časť na prvý pohľad odkazuje na krídlové otváranie dverí batožinového priestoru, no opak je pravdou a otvárajú sa dohora tak, ako sme zvyknutí.
Celkový dizajn dopĺňajú “chlapské“ prvky, ako rukoväte na kapote, červená krytka ťažného oka alebo náznak krytu rezervného kolesa na veku batožinového priestoru. Verte či nie, za Torresom sa ľudia otáčajú a neraz som padla aj otázka, či ide o nový model značky Range Rover. To sa však nebavíme o cene, na ktorú padli tipy cez 60 000 eur.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nové Porsche Cayenne GTS s 8-valcom biturbo
Od prémie nemá ďaleko
Ak si odmyslím použitie tvrdých plastoch vo dverách, spracovanie interiéru je na vysokej úrovni. Palubná doska svojim prešívaním pripomína kožené čalúnenie aj napriek tomu, že boli použité mäkčené plasty. Zdobia ju na dotyk príjemné dekóry s imitáciou karbónu či hliníka. Do toho decentne zapracované ambientné osvetlenie vytvára príjemnú atmosféru na palube.
Do palubnej dosky je pekne zapracovaný prístrojový panel pred vodičom. Ten kombinuje minimalistický displej v strede s jednoduchým ovládaním a všetkými podstatnými informáciami, ktorému sekundujú po krajoch digitálne ukazovatele rýchlosti, stavu paliva a aj zaradeného prevodového stupňa.
V strede palubnej dosky minimalizmus nenájdete. Dominantu tvorí displej infotainmentu s mierne pomalšími odozvami a nie až tak prehľadným menu. Našťastie, slúži len pre média a navigáciu. Druhý displej pod ním predstavuje dotykový panel klimatizácie na podobný štýl, ako má nemecká prémia z Ingolstadtu. Jeho ovládanie je veľmi jednoduché a jedným dotykom si viem navoliť presne to, čo chcem. Jednoznačne ide o lepšie riešenie, ako keby malo byť nastavenie klimatizácie schované do displeja infotainmentu. Okrem nastavovania klimatizácie je skrz neho možná voľba jazdného režimu, funkcia vyhrievania či ventilovania sedadiel, ale aj deaktivácia štart-stop systému, uzávierky pohonu 4×4 a dokonca aj volič jazdných režimov.
Sedadlá je možné zabaliť aj do bielej kože. Majú tvrdšiu výplň podobnú ako v modeli Rexton, no plne mi to vyhovovalo. Aj na dlhých trasách sú príjemné a svojou tvrdosťou sa ideálne hodia k celkovému charakteru Torresa.
Praktické, priestranné, plnohodnotné
Priestorová ponuka je naozaj bohatá a veľmi sa teším, že v prípade danej veľkostnej kategórie existuje alternatíva, ktorá svojou cenou podlieza konkurenciu o tretinu. V prvom rade sedadiel je či už na šírku alebo výšku dostatok priestoru. Interiér je vzdušný a z pozície vodiča je veľmi dobrý výhľad z vozidla. Mimoriadne štedrý je Torres v druhom rade sedadiel. Priestor na hlavu aj nohy je doslova prémiový. K tomu ak pripočítame roletky na oknách, vyhrievané zadné sedadlá či polohovateľné operadlá, tak sa Torres naozaj nemá za čo hanbiť.
Objemný batožinový priestor so 703 litrami (bez rezervy 839 l), ktorý nie je až tak variabilný a neponúka Simply Clever riešenia zo Škody, no doťahuje sa dojazdovou rezervou, ktorá pri dnešných nových autách samozrejmosťou rozhodne nie je.
Jediná voľba
Keďže Torres technicky vychádza zo svojho menšieho brata- modelu Korando, pod kapotou toho na výber moc nemáte. V ponuke je len benzínová 1.5-ka s turbom s výkonom 120 kW (163 k) a 280 Nm krútiaceho momentu. Môžete si však zvoliť pohon prednej nápravy alebo pohon oboch náprav a taktiež manuálnu a aj automatickú prevodovku. Áno, pod kapotou pracuje stará poctivá benzínová technika bez akejkoľvek elektrickej pomoci či 48 V systému. Nemá vypínanie valcov ako v prípade TSI motorov a nevie ani plachtiť. Za to čistokrvný benzín. Práve preto, ak hľadáte proporčne vyspelé SUV s automatickou prevodovkou, pohonom oboch náprav s “blbuvzdorným“ benzínovým motorom bez elektrifikácie, Torres významne zužuje hľadáčik daných vozidiel.
Kameň úrazu?
Nuž, dostávame sa k azda najväčšej slabine, a to je spotreba. Žiadne auto nie je dokonalé. Vždy sa nájde niečo, s čím majiteľ nesúhlasí. V prípade Torresa je kompenzáciou hlavne jeho cena, vďaka ktorej mu to aj prepáčim. V prípade okresných ciest s ľahkou nohou si z nádrže odpije 7,2 l/100 km, dlhodobejšie 8,8 l/100 km. Diaľničnou 130 km/h apetít stúpol ľahko nad 10 litrov. V mestskej premávke treba počítať 12 l/100 km, v rannej bratislavskej špičke bez problémov 15 l/100 km.
Som presvedčený, že naftová 2.2-ka s 8-stupňovým automatom z Rextonu by Torresu tak strašne pasovala, nie len z hĽadiska spotreby, ale hlavne kvôli sile naftového motora a celkovému charakteru.
Jazda
Naladenie podvozka je tuhšie, práve preto nie len dizajnovo pôsobí robustnejšie, ale aj jazdným prejavom. S 20-palcovými diskami kolies vyzerá bravúrne a dobre zvláda aj filtrovať nerovnosti. Netreba počítať s plavnou jazdou, pri priečnych nerovnostiach ucítite nízky profil pneumatiky a tuhšie naladený podvozok. Na naše cesty by som pravdepodobne volil 18-tky, aby podvozok moc netrpel. Ak by som to porovnal s Rextonom, ktorý má rámovú konštrukciu, Torres je výraznejšie komfortný. Vďaka vyššie položenej karosérii je v zákrutách cítiť vyššie ťažisko, prejavuje sa to najmä nedotáčavým charakterom.
Spojenie motora a prevodovky je pri bežnej defenzívnej jazde ideálne. Prevodovka Aisin so 6 stupňami radí hladko a motor drží v optimálnom spektre otáčok. Ak ste razantnejší na plynovom pedáli, prevodovka vie zaváhať, čo sa prejavuje najmä pomalšími reakciami. Odhlučnenie od kolies ale aj od aerodynamického šumu je veľmi fajn, aj pri vyšších rýchlostiach je na palube dostatočné ticho. Avšak pri tých vyšších tempách sa spaľovací motor trápi. Nevládze dynamicky akcelerovať a preto to naháňa podradením a vysokými otáčkami, pri ktorých má k dispozícii plný výkon 120 kW.
Celkovo na bežnú jazdu je spojenie motora a prevodovky veľmi dobré, jazda je kľudná a pohodlná. Na vysokú záťaž alebo na dlhé diaľničné presuny by som sa obzeral po naftovej 2.2-ke, ktorú má v zastúpení väčší brat – model Rexton.
Záver a cena
Ak hľadáte vyspelé rodinné SUV s benzínovou klasikou pod kapotou, ktoré sa nezľakne terénu a ešte aj bravúrne vyzerá, SsangYong Torres je vhodnou alternatívou. Jeho jedinou slabinou je vyššia spotreba, ktorej aj rozumiem, keďže ide o proporčne veľké SUV. Na druhú stranu, vyššiu spotrebu kompenzuje hlavne cena, ktorá štartuje na úrovni 27 990 eur s manuálnou prevodovkou a pohon prednej nápravy. S pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou začína na 34 970 eur a nami testovaný kúsok v najvyššej výbave stojí 40 270 eur.
Technická špecifikácia
SsangYong Torres 4×4 | Volkswagen Tiguan 4×4 | Honda CR-V 4×4 | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 2.0 / benzín | 2.0 / hybrid |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 497 / 4 | 1 984 / 4 | 1 993 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 120 / 163 | 150 / 204 | 135 / 184 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 350 | 335 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 7-st. DSG | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,08 / 11 | 7,8 – 8,5 | 6,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 618 | 1 727 | 1 731 |
Objem batožinového priestoru (L) | 839 | 652 | 596 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | výrobca neudáva | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | výrobca neudáva | výrobca neudáva | 9,4 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 34 970 /40 027 | 41 590 | 47 990 |
Foto: Matúš Kardoš