TEST: SsangYong Tivoli – mestské prekvapenie z východu
SsangYong Tivoli nie je žiadny čínsky spotrebič, ako by ho možno mnoho ľudí s predsudkami nazvalo. Nové Tivoli je za mňa jedno obrovské, milé prekvapenie. Je priam neuveriteľné čo všetko dokázal výrobca natlačiť do výbavy za tak nízku cenu. Otázne je však, ako Tivoli jazdí a ako všetky prvky výbavy fungujú.
Dizajn, ktorý upúta okolitých ľudí
Na SsangYongu Tivoli je jasne vidieť dizajnový jazyk východných krajín, konkrétne južnej Kórei. Tivoli pôsobí inak a jedinečne na našich cestách. Nebudete veriť, ale množstvo ľudí sa za týmto autom otočilo a chválilo jeho vzhľad, čomu výrazne napomáhajú LED svetlá ale i 18-palcové kolesá.
Nové Tivoli vyjadruje novodobý pokrok značky SsangYong. Tento crossover s výrazným profilom a muskulárnymi proporciami je na našich cestách skôr jednorožcom, než tuctovou záležitosťou. Keď ma zastavil mladý chalan na Volkswagen Passate a pýtal sa ma na Tivoli, bol unesený nie len dizajnom ale i výbavou, ku ktorej sa dostaneme neskôr.
Pohonné ústrojenstvo
Na test sme dostali benzínovú motorizáciu, začo som bol veľmi vďačný. GDI motor s objemom 1,5 litra ponúka oturbených 120 kW výkonu (163 konských síl) a krútiaci moment na úrovni 280 Nm. V kombinácií so šesť stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom AWD dostávate za vaše peniaze veľmi rozumný balík. Výrobca udáva spotrebu 8,6l/100km, čo v skutočnosti nie je vôbec ďaleko od reality. Po natáčaní v meste a ceste do Nitry po diaľnici sa spotreba ustálila na 8,8l/100km.
Interiér plný prekvapení
Presuňme sa spoločne dnu, kde som po prvom naštartovaní ostal bez slov. V testovanom vozidle sme mali príjemné, plne kožené, vyhrievané a dokonca aj ventilované sedadlá. Po slovíčku ventilované bol môj výraz tváre „že WOW“. Disponovali taktiež dofukovaním bedrovej časti a elektrickým polohovaním. Na môj vkus mi však prišiel sedák trocha plytší, s nie dokonalým bočným vedením.
Vypracovanie detailov na vysokej úrovni
Interiér je priestranný aj na zadných sedadlách. Mám 1,9 m a nemal som problém s miestom nad hlavou, no keď som si sadol sám za seba, tlačil som nohami do sedadla. Vypracovanie ovládačov klimatizácie a hlasitosti je skutočne kvalitné, no medzi použitými materiálmi prevažujú tvrdené plasty, avšak dôležité je že nevŕzgajú ako u iných vozidiel tejto kategórie.
Technológie hodné prémioviek
Pred vodičom je umiestnená vec, ktorú musím veľmi pochváliť – virtual cockpit. Ten má nové Tivoli už v základe a fungoval skutočne perfektne. Pri prepínaní režimov zobrazenia nesekal a nemal problém ani s plynulým nábehom číslic pri zrychlení. SsangYong sa rozhodol pre jeden skutočne zaujímavý krok, možnosť zobrazenia Apple CarPlay priamo pred vodičom, čo zabraňuje zbytočnému pohľadu na 9-palcový centrálny HD displej.
Naše Tivoli bolo skutočne „napráskané“ výbavou. Lane Assist fungoval veľmi pekne, „nepinpongoval“ vás zo strany na stranu, ale pekne držal stopu. Z ďalších prvkov obsahuje, tempomat, aktívne dobrzďovanie, sledovanie mŕtveho uhla, aj pri vyparkovávaní, cúvaciu kameru, parkovacie sensory a mnohé ďalšie.
Jazda a celkový dojem z nového Tivoli
Tivoli jazdí veľmi svižne. 1,5-litrový motor má dostačujúci výkon na každodenné využitie, pričom keď potrebujete obehnúť vozidlo pred vami, tak ho dokážete bezpečne obehnúť bez zaváhania. SsangYong má však trocha horší polomer otáčania a treba si naň zvyknúť. Z chlapčenského uhla pohľadu je Tivoli zábavné auto, najmä na snehu kde sa dokážete za pomoci medzi-nápravovej uzávierky a ručnej brzdy do sýtosti vyblázniť.
A čo stojí takáto hračka z ďalekého východu? Cena testovaného vozidla je 24 200€.
Text: Matúš Toráč
Foto: Samuel Zaťko & Matúš Toráč