TEST: Abarth 595 Competizione – motokára so 4-mi sedačkami
Abarth je taliansky výrobca pretekárskych a cestných automobilov, ktorý založil Carlo Abarth v roku 1949. My sme vyskúšali najvýkonnejšiu verziu Abarth radu 595 tzv. Competizione počas nášho roadtripu po Taliansku. Aké úpravy podstúpila táto športová verzia a ako jazdí na limite svojich možností? Čítajte ďalej.
Abarth & C. S.p.A. je dcérska spoločnosť koncernu FCA Italy S.p.A. (Fiat Chrysler Automobiles). Jeho logo zobrazuje škorpióna na žltom a červenom pozadí odkazujúce na znamenie zakladateľa značky.
Lapač pohľadov
Konfigurácia „nášho“ Abartha okamžite upútala pozornosť okoloidúcich. Fosforovo žlto-zelená farba karosérie s čiernymi diskami, v ktorých vynikajú červené štvorpiestikové strmene Brembo sú zaujímavou kombináciou. Zozadu nájdete 4 koncovky dvojitého výfukového systému Record Monza. Ich zvuk regulujete tlačidlom Sport on/off. Zvuk má plechový prejav a pri ubratí plynu okolo 3 000 ot/min počuť peknú rezonanciu.
Karbónový interiér
Sabelt športové sedadlá poskytujú v zákrutách bočnú oporu. Tieto príplatkové sedadlá sú zozadu potiahnuté karbónom a pasažieri na zadných sedadlách z nich nevedeli spustiť oči.
Pred dlhou cestou do Talianska som si pomyslel, že ma tie sedačky vytrasú. Opak je pravdou, sedačky sú síce pevné, ale cítil som sa pohodlne aj po 1 000 kilometroch. Dôležité je nastaviť si sklon predných sedadiel ešte pri otvorených dverách. Totiž pri zavretých dverách sa k nastavovaciemu koliečku rukou nedostanete.
Karbón nájdete okrem predných sedadiel na obkladoch prístrojovky a taktiež na volante. Volant je tvarovaný a skladá sa najmä z kože a alcantary.
Čo by nám na dlhej ceste pomohlo?
Lakťová opierka nieje súčasťou štandardnej výbavy a ani v konfigurátore ju nenájdete. To pri dlhších cestách trochu uberá na komforte. Dá sa to vyriešiť a rôzne aftermarketové spoločnosti ju ponúkajú. Druhá vec bol chýbajúci tempomat, ktorý je taktiež v konfigurátore nedostupný. Na druhej strane treba zvážiť či to je vôbec potrebné, keďže Abarth je určený skôr na športovú jazdu ako na dlhé cesty.
Infotaiment
LCD displej v strede prístrojovky je prehľadný a kvalitne spracovaný. Navigáciu sme mali spustenú cez Apple CarPlay. Druhý LCD displej sa nachádza za volantom, ktorý svoju grafiku menil podľa toho či ste mali aktivovaný režim ŠPORT. Interiér ozvučuje audio systém Beats, ktorý hral čisto aj pri vysokej hlasitosti. Ak máte dosť hudby, stačí si otvoriť vyklápacie strešné okno a vychutnávať zvuk výfukovej sústavy.
Pohonná jednotka a prevodovka
Abarth 595 Competizione je s výkonom 132 kW (180 k) a 250 Nm najvýkonnejšia verzia z rady 595. Radový 4-valec s objemom 1,4 l v kombinácii s turbodúchadlom Garrett GT 1446 katapultuje Abarth z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálnu rýchlosť dosahuje 225 km/h. Priemerná spotreba sa počas celého roadtripu pohybovala okolo 8,0 litrov.
Manuálna prevodovka má 5 stupňov. V konfigurátore je na výber aj robotizovaná sekvenčná prevodovka. Tá z 0 na 100 km/h zrýchľuje o 0,2 sekundy pomalšie a človek nemá z nej taký pôžitok z jazdy ako pri manuálnej prevodovke, keďže čakáte na preradenie stupňa.
Pretáčavé alebo nedotáčavé?
V stredovom paneli nájdete tlačidlo TTC (Torque Transfer Control). Toto tlačidlo aktivuje funkciu elektronického samosvoru. Ten prerozdeľuje silu motora na prednú nápravu tak aby zabezpečil neutrálny výjazd zákruty a redukuje nedotáčavosť. Môžem potvrdiť, funguje to! TTC si odvádza svoju robotu veľmi dobre. Dokonca občas cítite pretáčavosť pri výjazde zo zákruty pod plným plynom. Pri výjazdoch z ostrých pomalých zákrut vás na hranici limituje ESP, ktoré sa nedá vypnúť. Vtedy si človek praje mechanický diferenciál, ktorý sa dá za príplatok objednať.
Vďaka nízkej váhe (len 1150 kg) a športovo vyladenému podvozku je Abarth veľmi mrštný. V alpských zákrutách sa cítil Abarth ako doma. Každý pohyb váhy je cítiť a tým pádom viete čo od vozidla počas rýchlej jazdy očakávať. Podvozok má znížené športové zavesenie a tlmiče KONI vpredu aj vzadu a je pomerne tvrdý, čo sa mne osobne páčilo.
Katalógová cena testovaného modelu je 32 800 eur
Cena môže zpočiatku prekvapiť. Treba si ale najprv na ňom zajazdiť a človek zistí, začo zaplatil. Podvozok, motor, race-ové sedadlá z karbónu, nevädnúce brzdy a jazdné vlastnosti sú vskutku veľmi dobré. Cena za 595 Competizione začína od 24 700 eur.
Porovnanie Abarth vs. Polo GTI
Náš kameraman Martin Ancsin je majiteľom Polo GTI (2019), tak sme sa ho spýtali na 3 najväčšie rozdiely oproti Abarthu.
- Abarth ešte lepšie drží v zákrutách kvôli váhe a TTC
- Abarth má veľký výber v konfigurátore čo sa týka športových prvkov ako napr. športové sedadlá, karbónové prvky, mechanický samosvor, …
- Abarth má lepší zvuk ako Polo
Na oplátku treba povedať, že Polo je priestrannejšie a tým pádom aj využiteľnejšie a má pekné ambietné podsvietenie interiéru. Taktiež má lakťovú opierku a tempomat.
Možný konkurenti Abarthu sú Clio RS, Polo GTI, Yaris GRMN, Cooper S.
Záver a osobné hodnotenie
Abarth je malé, vrtké športové vozidlo, ktoré ohúri imidžom, charizmou ako aj veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Tvrdý podvozok, elektronický samosvor a 180 koní v 1 tonovom aute čarujú úsmev na tvári. Je to prémiové vozidlo, ktoré samozrejme nesie svoju cenu. Abarth vám jednoducho prirastie k srdcu a musíte ho chcieť.
Vozidlo nám zapožičala spoločnosť AUTO-IMPEX, ktorá je zástupcom značky Abarth na Slovensku. Vyskúšať si ho môžte na pobočke v Bratislave, Rožňavská 28.
Text: Martin Matušek
Foto: Samuel Zaťko