TEST: Audi A3 40 TFSI e – plug-in hybrid s 50 km elektrickým dojazdom
Nemecká automobilka do svojho portfólia radí aj obľúbenú A3-ku doplnenú o elektromotor. Táto novinka z Ingolstadtu nahrádza predchodcu A3 Sportback e-tron. Pre koho je hybrid určený a kedy sa ho oplatí zaobstarať?
Plug-in hybrid s 50 km reálnym elektrickým dojazdom
Audi má momentálne v ponuke dve výkonnostné verzie plug-in hybridu a to Audi A3 40 TFSI e s 204 koňmi a výkonnejšiu verziu 45 TFSI e s 245 koňmi, ktorá dosahuje identický výkon ako VW GOLF GTI. Pod kapotou plug-in hybridnej A3-ky bije 1,4-litrové benzínové srdce s výkonom 110 kW / 150 koní a 250 Nm. Avšak doplnený je o elektromotor s výkonom 80 kW / 109 koní a 330 Nm. Kombinovaný výkon neznamená, že údaje pohonných jednotiek sa sčítajú. Preto kombináciou spaľovacieho motora a elektromotora dostávame hodnotu 150 kW / 204 koní a 350 Nm.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nové označenie motorov Audi
Efektivita pohonu
V Audi A3 40 TFSI e sú na výber 4 špeciálne jazdné režimy. EV režim, Battery hold, Battery charge a Auto Hybrid. Prvý režim preferuje jazdu na čisto elektrický pohon pokiaľ sa batéria celkom vybije a v reálnych podmienkach vydrží 50 km elektrickej jazdy (výrobca uvádza dojazd 67-74 km). Príjemne ma prekvapil výkon čisto elektrického pohonu, ktorý je úplne dostačujúci a svižne prekľučkujete mestskou džunglou smerom do práce a naspäť domov bez použitia spaľovacieho motora. Druhý spomenutý režim slúži na uchovanie elektrickej energie a tretí sa snaží batériu nabiť. Štvrtý režim je kombinácia všetkých ostatných režimov a jeho cieľom je zabezpečiť čo najväčšiu efektivitu obidvoch pohonov.
Nabíjanie doma či na verejnej nabíjačke?
Keď sme už pri tom nabíjaní, tak 13,2 kWh batéria sa dokážete nabiť pomocou nabíjačky s maximálnym výkonom 2,9 kW za 4,5 hodiny. To v praxi znamená, že za polhodinové nakupovanie v obchodnom centre takmer nič nenabijete, čo je podľa mňa trochu škoda. Preto je A3 40 TFSI e vhodné najmä pre ľudí, ktorí majú možnosť nabíjať v práci alebo doma v noci v garáži pomocou priemyselnej zásuvky.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Audi A3 Sportback 35TDI – úsporná štýlovka pre mladých
Pocit z jazdy
V režime Auto Hybrid sa pri prudšom zrýchlení zopína spaľovací motor a pri plachtení alebo brzdení sa opäť vypína s cieľom využiť obidve pohonné jednotky čo najoptimálnejšie. Opätovné vypnutie a zapnutie spaľovacieho motora takmer nespozorujete a ich súhra je dobre vyladená. 204 koní a 350 Nm zaručuje promptné zrýchlenie a pri predbiehaní sa budete cítiť bezpečne.
Filtrácia nerovností prebieha s ľahkosťou a s minimom rázov prenášaných do interiéru. Skrátka z jazdy na A3-ke máte radosť. Pri svižnejšej jazde sa na kľukatých cestách nakláňa len minimálne, čím vám dáva väčší pocit istoty. Aj napriek komfortne vyladenému podvozku dokáže A3-ka prechádzať zákruty s úplným kľudom a pohodou, čo len podčiarkuje kvalitu a naladenie podvozku.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Golf GTI Clubsport 45 – výkonnejšie a tuhšie GTI
Športový a moderný interiér
Interiér pôsobí moderne, prémiovo a kvalitne. Po nastúpení vás pohltia sedadlá s výborným bočným vedením, ktoré vás dostatočne stabilizujú v zákrutách, no zároveň sú pohodlné aj pri dlhšom sedení. Integrované opierky hlavy v sedadle pôsobia športovým dojmom, len sa nedajú polohovať. Moderný volant má skosenú spodnú časť, taktiež pôsobí športovým dojmom a ponecháva si fyzické tlačidlá, ktoré viacerích ľudí poteší najmä kvôli jednoduchšej obsluhe. Jedinú vec, ktorú by som v interiéri vytkol je prístrojovka a časť dverí potiahnutá lacným mäkkčeným plastom, ktorý by už v prémiovej značke nemal čo hľadať.
Technická špecifikácia a porovnanie s naftovým variantom
Oproti klasickej naftovej verzii má Audi A3 40 TFSI e o 100 litrov menší kufor kvôli umiestneniu batérie v kufri, ktorá taktiež navyšuje celkovú hmotnosť o 177 kg. Ak zoberieme kombinovanú spotrebu 14,1 kWh (údaj od výrobcu) tak 100 km jazdy na elektrický pohon vás výjde na 1,37 € (0,097 € za 1 kWh – cena od 1.1.2022 pre domácnosti). Ak by ste jazdili čisto na benzín so 6 l spotrebou, tak by vás 100 km jazda vyšla na 10,80 € (1,8 € za liter benzínu). To je vyše 9 € rozdiel na 100 km jazdu.
Ak hybrid porovnáme s porovnateľným 200 koňovým naftovým variantom, ktorý začína od 36 480 €, tak za hybrid priplatíte o 5 000 € viac. Táto investícia sa vráti za 50 000 km jazdy v čisto elektrickom režime (vychádzam zo 6 litrovej spotreby a ceny 1 l nafty 1,80 €). Jazda na elektriku je však oproti nafte veľmi tichá, pohodlná a hlavne bez emisií.
Audi A3 40 TFSI e | A3 35 TDI | |
Motor/palivo | benzín + elektro | nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1395/4 | 1968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 360 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1,0/ záleží od nabitej batérie | 5,1 / 4,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1635 | 1458 |
Objem batožinového priestoru (L) | 280 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 227 | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 41 180/ | 32 510 |
Záver
Plug-in hybridná Audi A3 40 TFSI e je určená hlavne ľudí, ktorí denne nabehajú cca. 50 km a tak môžu jazdiť kompletne bez emisií a hluku. Dôležitým aspektom pri výbere tejto motorizácie je hlavne dostupnosť nabíjania. Tým, že nabíjanie trvá až 4,5 hodiny sa javí nabíjanie doma v garáži ako najvhodnejšie. Prípadne si overte možnosť nabíjania u vášho zamestnávateľa. Jazda na elektriku je príjemná, tichá a poteší aj vašu peňaženku.