TEST: Audi RS3 [2022] – zelené peklo
Veľkolepé predstavenie novej Audi RS3 minulý rok potešilo mnoho športových jazdcov a to najmä vďaka novému Torque splitteru, ktorý dokázal odstrániť povestnú nedotáčavosť predošlej generácie. Veľký hype okolo RS3 taktiež znásobilo pokorenie rekordu na legendárnej trati Nuerburgring Nordschleife v triede kompaktných vozidiel a tým si u mnohých získalo rešpekt. Nové Audi RS3 je momentálne jeden z najzábavnejších a najšoférskejších RS modelov v ponuke a to najmä z nasledujúcich dôvodov.
Motor roka 9 krát po sebe
Audi RS3 poháňa legendárny, rokmi overený 5-valec s nezameniteľným zvukom. Príjemne ma prekvapilo ako bol motor dobre počuť v interiéri a stále ma ho lákalo držať vo vyšších otáčkach. Praskanie do výfukov mi trochu chýbalo, no kompenzuje ho jedinečný zvuk 5-valca. 2,5 litrový benzínový päťvalec dosahuje výkon 294 kW (400 k) a oproti predchodcovi sa zvýšil krútiaci moment na 500 Nm (20 Nm viac).
Z 0 na 100 km/h zrýchľuje len za 3,8 sekundy čo je hodnota porovnateľná s Lamborghini Huracán Coupe AWD (3,2 s). Je to obrovská porcia výkonu, ktorá sa na bežných cestách len ťažko krotí a plný potenciál Audi RS3 sa dá odomknúť až na trati. Výbornou správou je, že 7-stupňová dvojspojková prevodovka v manuálnom režime podrží aktuálne zaradený prevod aj pri dosiahnutí maximálnych otáčok.
Poriadna dávka pretáčavosti
Audi RS3 má perfektne vyladené quattro s novým torque splitterom, ktorý nahrádza haldex. V režime „Torque rear“ alebo drift mode je krútiaci moment motora rozdelovaný na vonkajšie zadné koleso a tým pádom umožňuje pretáčavý drift. Je jedno či je sucho alebo mokro, RS3 ide bokom za každých podmienok. Je dokonca schopné jazdy šmykom do kruhu (donut), aj keď pri niektorích výjazdoch na prvom prevodom stupni som mal pocit, akokeby softvér ubral z výkonu. Vo vyšších prevodoch to išlo bokom po každý krát.
Druhý najčastejší režim, ktorý som využíval bol „Performance“, v ktorom som si užíval čistú stopu a neutrálne nastavený pohon. Ak by som šiel na Nuerburgring Nordschleife, určite by som volil tento režim. Je presne prispôsobený pneumatikám semi-slick značky Pirelli P Zero „Trofeo R“, ktoré sa dajú po prvý raz objednať priamo z výroby.
Športový podvozok RS
Veľmi sa mi páči ako je odladený podvozok. Je dostatočne tuhý pre ostrejšiu jazdu, zároveň dobre filtruje nerovnosti a je použiteľný na denné jazdenie. Riadenie je presné vďaka väčším odklonom kolies a zaujímavosťou sú predné pneumatiky, ktoré majú širší rozmer ako vzadu. Použitie dvojrozmerných pneumatík pomáha redukovať nedotáčavosť a RS3 je pekne neutrálne.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Audi S8 – vrchol pohodlia a luxusu so skrytým rýdzo športovým charakterom
Špecifické RS prvky
Audi RS3 budí svojím dizajnom rešpekt a medzi vychytávky patria agresívne tvarované nárazníky, lesklé čierne lakovanie prednej masky, emblémov a strechy. Medzigeneračne rozširený rozchod predných kolies o 33 mm zlepšuje športové vlastnosti a rozšírenie blatníkov je efektné aj po vizuálnej stránke. V zadnej časti vozidla ši môžete všimnúť nový zadný nárazník s integrovaným difúzorom a výfukovou sústavou RS s dvoma veľkými oválnymi koncovkami.
Zvnútra by som vypichol alcantarový volant, ktorý sa dobre drží a svojou menšou veľkosťou mi pripomína volant z Ariel Atom alebo formule. Na volante sú pádla na radenie z kvalitného zinkového odliatku a nie z plastu ako napr. v Golf R a pomocou tlačidla RS Mode promptne a jednoducho zmeníte jazdný režim. Jazdu si vychutnáte v športových sedačkách s dobrým bočným vedením a efektným kontrastným prešívaním. Čo sa mi až tak nepáči je vrchná časť palubnej dosky, ktorá je z plastu.
Zhrnutie
Nové Audi RS3 sa zbavilo nedotáčavosti a so štyrmi dverami a kufrom predstavuje atraktívne športové, ale aj praktické vozidlo. Cena konkrétneho modelu je 83.000 € a verzia limuzíny začína od 62.000 € (BMW M3 88.400€ zadokolka a 97.000€ xDrive). Link na zvuk a video RS3 na našom instagrame sa nachádza tu.
Technické údaje a konkurencia
Audi RS3 quattro | BMW M240i xDrive | AMG A45 4MATIC+ | |
Motor/palivo | 2,5 / benzín | 3,0/ benzín | 2,0 /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 480/5 | 2 998/6 | 1991/4 |
Výkon motora (kW/k) | 294/400 | 275/374 | 310 / 421 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 500 | 500 | 500 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,9 / 10 | 8,8/ | 9,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1650 | 1765 | 1660 |
Objem batožinového priestoru (L) | 321 | 390 | 370 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 290 | 250 | 270 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,8 | 4,3 | 3,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 62 000 / 83 000 | 56 300/ | 64 000/ |