TEST: BMW 225xe Active Tourer – zelený rodinkár
Vášnivejšie diskusie, ako o poňatí dizajnu Active Toureru sa snáď podarili vyvolať len novej M3-ke a jej obrovským, vertikálnym ľadvinkám. Rodinne založená dvojka rozdelila priaznivcov značky na dva tábory. Jedny tvrdia, že dvojka má byť športovo strihnuté kupé, no a druhej skupine dvojka Active Tourer neprekáža a sú naopak radi, že si môžu dopriať rodinné MPV a zároveň zostať verný značke. Poďme sa spoločne pozrieť zblízka na plug-in hybridnú, rodinnú dvojku.
Milovaná i nenávidená
Toto slovné spojenie podľa mňa najlepšie vystihuje poňatie dizajnu tohto auta. A keďže každému sa páči niečo iné, tak tento odsek popíšem čisto nezávisle. Predná časť pôsobila na mňa až prekvapivo športovo. Môžu za to úzke full LED svetlomety, väčšie ľadvinky a najmä celkovo nízka predná časť auta.
Zadná časť auta pôsobila mohutne pretože je kolmá a tvorí tak veľkú plochu, ktorú vypĺňali len LED koncové svetlá a jedna reálna koncovka výfukového systému. Pri pohľade na bočnú časť auta si môžete všimnúť, že nabíjací konektor sa ukrýva v prednom blatníku, čo mne osobne nevyhovovalo, pretože ak som auto nabíjal na verejnej nabíjačke, ktorých väčšina je ohraničená obrubníkmi, tak niekedy pri preplnenom parkovisku bol vyslovene problém zaparkovať predkom auta tak, aby dosiahol nabíjací kábel. Chápem však, že plug-in hybrid pri jeho rýchlosti nabíjania budete na verejných nabíjačkách nabíjať málokedy, takže by som to dokázal akceptovať.
224 elektricko-benzínových koní
Predná kapota skrýva 1,5-litrový, turbom preplňovaný benzínový 3-valec, ktorý poháňa prednú nápravu. Auto však disponuje pohonom xDrive, a tak v zadnej časti nájdeme ešte elektromotor slúžiaci čisto na pohon zadnej nápravy. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy je 164 kW teda 224 konských síl.
Ako jazdí rodinná, 224 koňová dvojka?
Presne tak, ako by som od BMW očakával. Dizajn je subjektívna záležitosť, ktorá nemusí ulahodiť každému, no jazdné vlastnosti sú to, čo si vás dokáže získať. Na výber máte hneď z niekoľkých jazdných režimov. Prvým je Eco Pro, v ktorom auto využíva naplno elektromotor a spaľovací motor sa dostane k slovu až po výraznom stlačení plynového pedálu. V praxi to znamená, že pokiaľ nejdete predbiehať štýlom, že dáte hneď kickdown, ale budete plynulo zrýchľovať, tak auto bude využívať na svôj pohon len elektrickú energiu.
Režim Comfort využíva elektrický pohon do približne 90 km/h, kedy sa spustí benzínový agregát. Tento režim som využíval najčastejšie. Mestom som prešiel na elektrinu, neznečisťoval som ovzdušie a po pripojení sa na diaľnicu sa auto automaticky stalo benzínovým.
Režim Sport využíval maximálny potenciál pohonu. Po zvolení tohto režimu sa automaticky spustil aj spaľovací motor, ktorému sekundoval už spomínaný elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Prítomnosť elektriky zabezpečila slušnú dynamiku ako pri rozjazde, tak aj pri pružnom zrýchlení. Čo sa podvozku týka, tak poskytoval ten správny kompromis medzi komfortom a dostatočnou tuhosťou, takže v zákrutách boli náklony karosérie minimalizované, ale taktiež dokázal bez rázov absorbovať i väčšie nerovnosti.
Nabíjanie
Tým, že sa jednalo o plug-in hybrid tak rýchlosť nabíjania nebola nejaká závratná, ale to pri hybridoch tohto typu ani nie je potrebné. Auto bolo schopné prijať nabíjací výkon 3,7 kW, čo vo výsledku znamenalo nabitie z 0% na 100% za cca 6-7 hodín pri nabíjaní z klasickej 230 V zásuvky. Pri plnom nabití batérie sa mi podarilo prejsť na čisto elektrický pohon 49 kilometrov (mesto) pri spotrebe 17.5 kWh. Zaujímavosťou bol režim Save, ktorý som využíval najmä pri jazde na diaľnici. Dokázal totiž dobíjať batériu počas jazdy prostredníctvom spaľovacieho motora. V tomto režime prišlo k miernemu navýšeniu spotreby, no kombinovaná spotreba za týždeň testovania sa ustálila na 6.1 litra na 100 km.
Klasika, ktorá neurazí
Interiér je v hybridnej dvojke takmer úplne totožný s klasickými verziami a to je dobre. Nemusíte tu nič hľadať, na nič si zvykať jednoducho sadnete a cítite sa ako doma. Pred vodičom nájdeme takzvané Black Panel budíky, ktoré sa javia ako digitálne, no pod určitým uhlom sa dajú vidieť analógové ručičky. Rovnaký typ budíkov nájdeme aj v rade 1 alebo dokonca aj v M2. Čo sa sedadiel týka, tie spolu s M volantom tvorili dvojicu, ktorou si ma interiér tak povediac získal. Poskytovali výrazné bočné vedenie, ale aj dostatočný komfort pri dlhších cestách.
Zhrnuté, podčiarknuté
Ak potrebujete rodinného spoločníka, chcete zostať verný značke a potrpíte si na jazdné vlastnosti, tak Active Tourer môže byť pre vás rozumnou voľbou. Dizajn síce nemusí byť každému po chuti, no hybridný systém BMW v kombinácií s jedna-päťkou je podľa môjho názoru dobrá, rozumná voľba.
225xe | B250e | |
Motor/palivo |
1.5 /benzín | 1.3/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov |
1499/3 | 1332/4 |
Výkon motora (kW/k) |
165/224 | 192/262 |
Max. krútiaci moment (Nm) |
385 | 450 |
Prevodovka |
6 st. automatická | 8 st. DCT |
Spotreba výrobca (WLTP) |
1.7-1.9 kombinovaná | 1.4 |
Pohotovostná hmotnosť(kg) |
1750 | 1725 |
Objem batožinového priestoru (L) |
400 | 455 |
Maximálna rýchlosť (km/h) |
202 | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) |
6.7 | 6.8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) |
37 800/55 215 | 43 212 |
Foto: Samuel Zaťko