TEST: Škoda Scala 1.0 TSI [veľký užívateľský test]
Česká automobilka prišla na začiatku roka 2019 prišla s novým modelom Škoda Scala. Tento model nahradil v portfóliu model Rapid a Rapid Spaceback. Rapid Spaceback mal u zákazníkov veľký úspech. Prvý náznak toho, že Škoda Scala nie je len nafúknutý Rapid, dokazuje už rozdielne označenie. Scala je latinský názov pre schody, alebo rebrík, a tak Škoda odkazuje na pokrok, ktorý v tomto aute priniesla. Dokáže nová Škoda Scala 2019 predbehnúť svojho predchodcu? My sme mali možnosť otestovať najslabšiu motorizáciu 1.0 TSI.
Exteriér je výstredný
Škoda Scala priniesla so sebou aj nový dizajnérsky smer značky Škoda. Úprimne priznávam, že sa mi Scala naozaj páči. Ostré hrany popreplietané s oblými krivkami sú vkusné a veľmi jej pristanú. Predná časť síce navodzuje dojem, že sa pozeráme na modernizovanú Škoda Fabiu no denné LED svetlá, ktoré sa nachádzajú na vrchu svetlometov nám jednoznačne túto skutočnosť vyvrátia. Na prednej časti ma zaujali i malé prieduchy po krajoch nárazníka. Tie smerujú vzduch cez nárazník opäť von a tým sa starajú o lepšie obtekanie vzduchu. Tak sa z nich nestáva iba módny doplnok, ale i funkčná vlastnosť. Spolu s krásnymi 18“ palcovými kolesami VEGA AERO zároveň znižujú spotrebu vozidla. Krásna modrá Race farba robí zo Scaly päsť na oko. Automobilka ponúka tri stupne výbav, Škoda Scala Ambition, Škoda Scala Style a Škoda Scala Monte Carlo.
Vyleštená modrá kráska pútala pozornosť všade, kde sa zjavila. Škoda ponúka obrovskú paletu farieb, ktoré sedia novej Scale ako uliate. Vrátim sa ešte k adaptívnym full LED svetlám, ktoré vám hneď po rozsvietení vybijú dych. Presvietia celý priestor, každú hmlu aj mrholenie. Sú adaptívne, takže samé dokážu prepínať diaľkové svetlomety, a takisto vám veľmi efektívne prisvecujú do zákrut. Takže priplatiť sa oplatiť. Zadné svetlá disponujú dynamickými smerovkami, ktoré navodzujú pocit výnimočnosti, čo vás prinúti dávať smerovku aj tam, kde to vôbec nie je nutné.
Interiér je veľkorysý!
Škoda Scala je pomerne nové vozidlo, ktoré Škoda predstavila iba prednedávnom. Zvedavé otázky, preto smerovali jedným a tým istým smerom. Je v nej dostatok miesta? Samozrejme, že áno. Nová Scala je opäť dôkazom, že Škodovka vie naozaj čarovať v priestore. Dostatok miesta na zadných sedadlách bolo aj potom, keď som si nastavil sedadlo na pre mňa pohodlnú vzdialenosť, a to mám 195 cm. Nová Scala v interiéri nič neskrýva a odhalí všetko, čo potrebujete pre svoju pohodlnú jazdu. Predné sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, majú krásny športový vzhľad no na druhej strane sú veľmi pohodlné.
Škoda Scala priniesla do predaja aj nový koncept interiéru, ktorý treba povedať nie je úplne iný, i keď sú v ňom veľké zmeny. Osobne sa mi páči, pretože prináša akúsi zmenu a sviežosť. Všetko potrebné, nemusíte hľadať, ale viete presne kam siahnuť rukou, aby ste zvolili potrebné tlačidlo. Samozrejme nájdeme tu aj veci, ktoré nie sú veľmi pohodlné. Napríklad intenzita fúkania vzduchu sa nedá nastaviť mechanicky, ale je potrebné siahnuť po nastaveniach na obrazovke infotainmentu, čo je pri jazde na okreskách a diaľnici dosť nepohodlné.
Na druhej strane vás milo prekvapí bezdrôtové nabíjanie, ktoré skôr udržuje energiu v batérií alebo nabíja len veľmi pomaly. Škoda Scala a Kamiq trocha predbehli dobu, keď výrobca zvolil USB-C konektory, ktoré ešte nie sú tak rozšírené.
Motorizácia je výkonná
V motoristickom svete práve prevláda hate na rôzne emisné normy, ktoré znižujú objemy agregátov a výkony všeobecne. To isté sa hovorí aj o litrovom 3-valci, ktorý bol uložený pod kapotou. Treba uznať, že 85 kW je presne vyvážených pre Scalu. Auto je agilné, pekne reaguje a má dostatočné zrýchlenie, ak je potrebné niekoho predbehnúť. Intenzita sa mení stlačením tlačidla pre jazdné režimy. Zmení sa reakcia na stlačenie plynového pedálu a tuhosť riadenia. Trocha vás prekvapí zvuk motora pri vysokých otáčkach. Vtedy sa do kabíny prenáša rapotanie troch valcov. Pri nižších otáčkach sa Scala správa naozaj kultivovane.
Dostávame sa i k spotrebe modelu Scala, ktorá je pre mňa najväčším prekvapením keďže sa držala na hranici 5,5 l/100km. A to aj pri rýchlejšej jazde. Takže v tomto ohľade si Scala určite nájde priaznivcov s pozitívnymi recenziami. V ponuke sú manuálne 5 a 6-stupňové prevodovky ale i Škoda Scala s DSG prevodovkou.
Ako v minulom teste, aj tu by som rád vyzdvihol adaptívny tempomat. Jeho použivanie bolo naozaj jednoduché a príjemne. Scala perfektne reaguje na vozidlá pred autom. Upozorní vás jemným brzdením a vy tak máte čas reagovať na situáciu a prípadne auto jednoducho predbehnúť.
Ďaľšie motorizácie Škoda Scala:
1.0 TSI 81 kW MT5
1.0 TSI 110 kW AT7
1.5 TSI 110 kW MT6
Záverečné zhrnutie a cena
Celkový dojem z testu je veľmi povzbudzujúci. Škoda prešla z nezaujímavého a nudného Rapidu a stavila na celkom novú, zaujímavú fresh Scalu. Zaujme najmä menšie a mladé rodiny, ktoré potrebujú auto do mesta, v ktorom odvezú polovičku bytu a ešte niečo navyše. Je nová, takže budí záujem a jej konfigurátor vám ponuka široký priestor na sebarealizáciu. Má moderné technológie, má možnosť byť revolučná, vďaka technológiam, ktoré v Škode použili po prvý raz. To z nej robí auto, ktoré si určite zamilujete.
Auto do testu nám zapožičala spoločnosť TODOS Košice. Aká je však cena? Nami testovaný model vo výbave STYLE mal cenovku 18 000 eur. Týmto sa chceme poďakovať spoločnosti TODOS Košice, riaditeľovi prevádzky Košice, pánovi Štefanovi Slabejovi a vedúcemu predaja nových vozidiel Jankovi Vasilovi za sprostredkovanie vozidla na test. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.