TEST: BMW 320d xDrive Touring – rýchly a úsporný
Obľúbený rodinný kombík z dielne BMW poznáme už viac ako tri dekády. Jeho najnovšia generácia G21 prešla miernym faceliftom, ktorý sme preverili v našom redakčnom teste.
Ľahká modernizácia
Jednoznačne najnovšia generácia radu 3 nepotrebovala facelift, pretože stále vyzerá nesmierne moderne. Avšak technológie idú vpred, a preto sa BMW rozhodlo, že formou faceliftu ich adaptuje na generáciu G21.
Z prednej časti tvorí najväčšiu zmenu tvarovanie predných adaptívnych LED svetiel a modernizovaná predná maska. Ich funkcia vyrezávania a samotný dosvit sú na skvelej úrovni, ani jedno protiidúce vozidlo mi neprebliklo. V zadnej časti dominuje dvojica chrómových koncoviek výfuku, aj napriek tomu, že ide o naftový variant.
➡️NEPREHLIADNITE: Takto vyzerá nové BMW X5 M!
M Sport balík
Ak si potrpíte na celkový vzhľad vozidla, nesmiete prehliadnuť M Sport balík, ktorý zvýrazní jednotlivé línie a detaily. Naša verzia obúva 18-palcové disky kolies na zimnej sade, no letné 19-tky sú čerešničkou na torte. Dôležitou opciou sú M brzdy s modrými strmeňmi, adaptívny M podvozok, športové riadenie či športovo ladený interiér. Čo viac?
Inovovaný, no praktický interiér
Po usadnutí za volant na vás urobí dojem dvojica obrazoviek pod jedným sklom, ktoré nahradili predchádzajúce riešenie infotainmentu. Totižto po príchode modelu IX, ktoré prišlo s novým riešením systému iDrive sa dvojica obrazoviek dostáva aj do ostatných modelov značky, čoho dôkazom je aj BMW radu 3.
Okamžite musím vypichnúť grafické spracovanie a rýchlosť, ktoré sú na bezkonkurenčnej úrovni v rámci danej kategórie. Ak si myslíte, že s novým infotainmentom sa BMW rozlúčilo s otočným ovládačom tak, ako Audi v prípade modernizácie MMI systému, ste na omyle. V stredovom tuneli sa stále nachádza veľký otočný ovládač s hardvérovými tlačidlami, ktorý uľahčuje prácu s infotainmentom. Ako som spomínal športovo ladený interiér, tak v našom prípade nesmú chýbať sedadlá kombinujúce kožu a alcantaru s vyhrievaním a širokou škálou nastavení, no najmä s perfektným bočným vedením.
Spracovanie
Použité materiály sú príjemné a ich spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Dekóry palubnej dosky sa nesú v striebornej farbe a dokonca majú príjemnú hmatovú štruktúru. Celkovo počas jazdy nič nevŕzgalo a pri dotyku pôsobili robustným dojmom.
Batožinový priestor
Objem batožinového priestoru je 500 litrov. Treba však spomenúť, že v BMW sa sústredili viac na praktickosť ako na kvantitu. Vyklápacie zadné okno na dverách batožinového priestoru neustále ostáva v rade 3 a uľahčuje vstup do batožinového pristoru v stiesnených podmienkach. Celá kufrová časť je čalúnená s množstvom háčikov či elektricky sklopných zadných sedadiel.
Pohon
Pod kapotou sa ukrýva motor, ktorý nesie marketingové označenie 20d. Ide o dvojlitrový naftový štvorvalec o výkone 140 kW (190 koní). Avšak je doplnený o štartér-generátor, ktorý nie len že znižuje spotrebu vďaka tomu, že dokáže plachtiť, no zvyšuje krútiaci moment od spodného pásma otáčok, čoho výsledkom je krútiaci moment 400 Nm k dispozícii už pri 1750 ot/min.
Generátor nahrádza klasický štartér, keďže vďaka nemu sa motor v milisekunde priamo roztáča, čo predstavuje novodobú náhradu za štart-stop systém. Čo sa týka dynamických parametrov, tak 320d zrýchľuje na stovku za 7,5 sekundy aj vďaka skvelému pohonu xDrive s maximálnou rýchlosťou 225 km/h.
Ak by vám nestačil štvorvalec, v ponuke nechýba benzínový či naftový šesťvalec, ba dokonca aj plnokrvné M3 Touring.
Jazda
Dvojlitrový štvorvalec je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, s ktorou si nesmierne rozumie. Radenie je veľmi jemné a pri jazde som nenašiel nič, za čo by som ju kritizoval.
Pri bežnej jazde je nepostrehnuteľné, že ide o príplatkové M brzdy. Tým chcem povedať, že samotný nástup brzdnej sily je taký, ako sme zvyknutí. Zmena nastáva pri plnom brzdnom účinku, kedy sa ukáže ich potenciál. Doslova sa zahryznú a so silným nástupom dostanú vozidlo do pokoja za čo najkratšiu trasu. Práve preto by som ich z hľadiska bezpečnosti určite zvolil.
Ak si radi užívate okresky, nezabudnite ani na adaptívny M podvozok. Je tuhšie naladený, no v komforte filtruje nerovnosti s ľahkosťou, aj vďaka 18-palcovým diskom kolies. Aj keď rýchlostne prestrelíte nájazd do zákruty v režime komfort, absolútne bez problémov, stabilne a bezpečne podrží stopu. Zmena nastáva pri zvolení režimu sport, kedy výrazne stuhne a dáva vám impulz, že chce viac zatlačiť. Výkon 190 konských síl je absolútne dostačujúci, no v tomto prípade je podvozok ďaleko rýchlejší ako motor a doslova si pýta šesťvalcovú silu.
Športové riadenie je presné a strmé, zákruty triafate s maximálnou presnosťou a dokonca skrz volant dostávate všetky potrebné informácie, čo sa pod prednou nápravou deje. Na dnešnú je to už skôr rarita, no BMW ostáva stále BMW.
Čerešničkou na torte je pohon xDrive. Haldex s pripájateľnou zadnou nápravou? Ale kdeže! Poctivý pohon s prioritnou zadnou nápravou, ktorá vám dopraje pravý pôžitok z jazdy. Aj s naftovým dvojlitrom, avšak len na mokrom či zasneženom asfalte je krásne pretáčavý s mimoriadnou predvídavosťou.
Motor a spotreba
Motorizácia 20d je skvelým kompromisom medzi spotrebou a jazdnou dynamikou, aj vďaka mild-hybridu. Už v spodných otáčkach sa pekne opiera o krútiaci moment a výrazne zrýchľuje. Pri plnej akcelerácii vás pekne oprie do sedadla. Veď predsa 400 Nm nie je málo na kompaktné rodinné kombi. Vo vyšších rýchlostiach plynulo zrýchľuje, avšak napriek tomu, aký je rýchly v zákrutách by som si prial plnotučnejšiu porciu výkonu, a tým priamoúmerne dorovnal spojenie motora a podvozka.
Celotýždenný priemer sa nám ustálil na hodnote 6,5 l/100 km, čo je porovnateľná spotreba s 2.0 TDI 140 kW (190 koní) z koncernu VW. Samozrejme, na okresných cestách vie hlboko pokoriť 6 litrovú hranicu, v mestskej prevádzke sme ľahko prekročili 7 l/100 km.
Záver a cena
BMW 320d xDrive je analógom v digitálnej dobe. Aj napriek tomu, že ponúka tie najnovšie technológie, pod povrchom ostáva osvedčená technika, ktorá spôsobuje nezameniteľný zážitok z jazdy aj s naftovým štvorvalcom.
BMW 3 Touring štartuje na cenovke 45 100 eur s benzínovým dvojlitrom o výkone 115 kW (156 koní). Verzia 320d xDrive začína na 55 210 eur a nami testovaný kúsok sa vyšplhal na cenovku 73 853 eur.
Technická špecifikácia
BMW 320d xDrive | Audi A4 Avant 40 TDI Quattro | Mercedes triedy C 220d 4MATIC | |
Motor/palivo | 2.0 d / nafta | 2.0 TDI / nafta | 2.0 d / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 995 / 4 | 1 968 / 4 | 1 993 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 150 / 204 | 147 / 200 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 440 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 7 st. | Automatická 9 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3 – 6 /6,5 | 5,5 | 4,9 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 800 | 1 700 | 1 765 |
Objem batožinového priestoru (L) | 500 | 495 | 490 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 210 | 237 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,1 | 7,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 55 210 / 73 853 | 49 680 | 60 576 |
Foto: Samuel Zaťko