KIA Picanto 1.2 DPi GT-line – mestské žihadlo s pikantným dizajnom
Často si hovorievam, že výrobcovia automobilov ma už pri dizajne nemajú čím prekvapiť a že pri nových modeloch sa len navzájom kopírujú. Obzvlášť pri malých mestských vozidlách, ktoré sú možno pre mnohých nezaujímavé, by som žiaden dizajnový prevrat nečakal. No KIA Picanto v príplatkovej výbave GT-line mi už pri prvom pohľade na ňu doslova vyrazila dych a počas týždňového testu ma, čo do vzhľadu a „pikantného“ štýlu, neprestala baviť. Poďme si však v našom teste pozrieť, či aj tak dobre jazdí, ako dobre vyzerá.
Šmrncovný dizajn
Tretia generácia KIA Picanto, ktorá je na trhu od roku 2017, prešla v roku 2023 v poradí už druhým faceliftom. Tentokrát sa však jedná, najmä v exteriéri, o riadnu dávku štýlových zmien. Najmarkantnejšou zmenou prešli svetlomety, ktoré sú vpredu spojené LED pásikom a vzadu taktiež na šírku opticky spojené. Pri výbave Gold a GT-line sú predné svetlá namiesto projektorových halogénov vybavené Full LED technológiou, ktorá svieti rovnako zaujímavo, ako aj vyzerá.
Nami testovaný model v najvyššej výbave bol lakovaný do nemetalickej kaki zelenej farby „dobrodružná zelená“. Kombinovaná je so štýlovými doplnkami ako zadné difúzory v čiernej lesklej farbe, lesklé čiernostrieborné hliníkové 16-palcové disky s kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu, ktoré pridávajú okrem športového vzhľadu aj dávku handlingu a brzdného účinku, ktorý v prípade tohto približne jednu tonu vážiaceho auta pozitívne prekvapil.
Kompaktné rozmery do mesta
To, že KIA Picanto je v prvom rade auto mienené a stvorené do mesta, netreba nikomu pripomínať. So svojou dĺžkou 3 605 milimetrov sa vojde do ktorejkoľvek škulinky preplneného sídliskového parkoviska a s rázvorom 2 400 mm sa dokáže otočiť už na kruhu s priemerom 9,4 metra. Vpredu poskytuje dostatok miesta aj pre vyššie postavy, zadné miesta však poskytnú len naozaj obmedzený priestor, najmä na kolená. Napriek svojim kompaktným rozmerom je Picanto päťmiestne vozidlo. Objem batožinového priestoru sa faceliftom nezmenil a naďalej ponúka 255 až 1 010 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Kia Picanto model 2022
Čo má pod kapotou?
Picanto je po najnovšom facelifte dostupné v dvoch motorizáciách, a to 1.0 DPi, teda trojvalcový atmosférický benzín s výkonom 46 kW (63 k) a 1.2 DPi, teda štvorvalcový atmosférický benzín s výkonom 58 kW (79 k). Obidva motory majú nepriame vstrekovanie a reťazový rozvod. Nejedná sa teda zďaleka o najnovšie technológie a s chýbajúcim preplňovaním môžeme zabudnúť na pouličné preteky, ale na druhej strane je od týchto motorov vďaka jednoduchej konštrukcii možné očakávať vysokú spoľahlivosť. Obe motorizácie je možné objednať s päťstupňovou prevodovkou, a to manuálnou alebo robotizovanou manuálnou (automat). Manuálny päťkvalt nás prekvapil príjemnou okrúhlou rukoväťou páky s kvalitným a presným radením.
Nami testovaná „jednadvojka“ zrýchli z nuly na sto kilometrov za hodinu za 13,1 sekundy a maximálku dosiahne 159 km/h. Ako sme spomínali, pretekár to veru nie je, ale do mesta jej odpich bohato postačuje. Kombinovaná spotreba sa počas nášho testu ustálila v okolí 6,0 l/100 km, avšak pri diaľničnom tempe (130 km/h pri 3 700 ot./min) spotreba dokáže ďaleko prevýšiť hodnotu 7,0 l/100 km a je potrebné počítať aj so značným hlukom, či už aerodynamickým alebo od motora. Napriek tomu sa však táto malá KIA na diaľnici správa stabilne.
Interiér a výbava
Na prístrojovej doske ako aj dverových obkladoch sa trochu šetrilo a sú vyrobené z (až príliš) tvrdého plastu, ale vo všeobecnosti sú spracované kvalitne a elegantne. Pred kožou potiahnutým multifunkčným volantom sa nachádza farebný 4,2″ displej s ostrou a veľmi príjemnou, nerušivou grafikou. V strede prístrojovej dosky nájdeme 8-palcový farebný dotykový MMI s podporou Android Auto a Apple CarPlay (cez kábel), vstavanou online navigáciou a parkovacou kamerou. Stredová konzola nám navyše umožní bezdrôtové dobíjanie mobilu ako aj káblové pripojenie klasickým USB-A či moderným USB-C.
Ovládanie jednozónovej automatickej klimatizácie je jednoduché a intuitívne a možno ho ovládať ako tlačidlami, tak aj cez MMI. V zimnom období dobre padne výkonné vyhrievanie predných (ekokožou potiahnutých) sedadiel a volantu. Spomedzi (naozaj bohatej) štandardnej výbavy by som vypichol asistent rozjazdu do kopca, systém predchádzania zrážkam s oproti idúcimi autami alebo chodcami, systém sledovania pozornosti vodiča s upozornením na rozjazd vozidla vpredu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné parkovacie senzory s kamerou a elektricky sklápateľné a vyhrievané zrkadlá.
Obzvlášť sa mi páčil aj elegantný kľúčik a múdro vymyslené keyless odomykanie vozidla, kedy sa pri priblížení k vozidlu auto iba zobudí a odklopí zrkadlá, ale ešte sa neodomkne. Ďalšiu pochvalu musím udeliť naozaj výborne odladenému asistentu držania v pruhu.
Zhrnutie
KIA Picanto je tradične jedno vynikajúce auto do mesta s perfektnou sériovou výbavou a prijateľnou cenovkou začínajúcou na 14 890 eur. Výbava GT-line ponúka okrem dodatočnej výbavy najmä oku lahodiaci športový dizajn a zatraktívni toto vozidlo najmä u mladých ľudí. Človek by si možno povedal, že pri cene 18 890 € za Picanto vo výbave GT-line sa mnoho mladých ľudí radšej obzrie po omnoho výkonnejších, ale jazdených vozidlách. Áno, možno, ale na druhej strane treba podotknúť, že v tomto prípade sa jedná o nové vozidlo so spoľahlivým motorom, a pri dnešných každodenných starostiach netreba zabúdať ani na 7-ročnú záruku, ktorú pri jazdenke nájdeme len ťažko.
Jedinou otázkou, ktorá však pretrváva, je výkon 79 koní, ktorý by som pri športovej výbave uvítal vyšší, a mrzí ma preto vyradenie turbomotorov z ponuky.
Technické údaje a konkurencia
KIA Picanto 1.2 DPi GT-line | Toyota AYGO X 1.0 VVT-i | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekovaním, 16V | Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekovaním, 16V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 197/4 | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 58/79 pri 6 000 ot./min | 53/72 pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment (Nm) | 113 pri 4 200 | 93 pri 4 400 ot./min |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,0/5,4-5,7 (WLTP) | -/4,8-4,9 (WLTP) |
Prevodovka | Manuálna 5-stupňová | Manuálna 5-stupňová |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 915 – 1 026 | 940 – 1 015 |
Objem batožinového priestoru (l) | 255/1 010 | 231/829 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 159 | 158 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,1 | 14,9 |
Cena verzie od/test (€) | 14 890/18 390 | 14 890/- |
Foto: Ivan R.