TEST: BMW Z4 sDrive 30i
BMW má dlhú históriu dvojmiestnych roadsterov, o ktoré mal záujem dokonca aj sám James Bond vo filme GoldenEye. Legenda pokračuje s modelom Z4 a patrí k najšoférskejším modelom palety BMW. Nízke ťažisko, ideálne rozloženie hmotnosti a zadný náhon sú overeným receptom výborných jazdných vlastností. Pred preberaním novej Z4 na test som si kládol predovšetkým nasledovné otázky. Dokáže štvorvalec ponúknuť dostatočný výkon a má pekný zvuk? Ako funguje príplatkový M Sport diferenciál v ostrých zákrutách? Ako zvláda adaptívny M podvozok naše rozbité cesty a ako sa správa pri dynamickej jazde?
Dvojmiestne kabrio s geniálnymi jazdnými vlastnosťami
Pozeráte sa na dvojmiestny roadster s dlhou kapotou v príplatkovom prevedení Line Model M Sport s M aerodynamickým balíkom (+ 7 550 eur). Súčasťou tohto balíka je napr. aj športovejšie tvarovaná predná maska, ktorá podčiarkuje športový vzhľad. Dynamickú jazdu si užijete aj vďaka 19-palcovým diskom so zmiešanými pneumatikami a M brzdám. Zboku si môžete všimnúť otvory na prúdenie vzduchu, ktoré sú samozrejme funkčné.
V zadnej časti nájdete výfukový systém s dvomi koncovkami, z ktorých vychádza celkom hlboký a miestami plechový zvuk. Raz za čas dokonca započujete pekné prasknutie výfukových spalín. Celkom slušné s ohľadom na to, že sa jedná o 4-valec. Ak si chcete vypočuť zvuk motora, kliknite sem a presmeruje vás to na video príbehy na našom instagrame.
Športová elegancia
Už pri nasadaní človek zisťuje, že sadá do športového vozidla a to vďaka nízkemu posedu. Biela koža Vernasca Ivory White v kombinácii s modrou exteriérovou farbou Misano Blue vyzerá fresh, ale rátajte s častejším čistením svetlej kože. Volant má hrubý veniec a veľmi dobre sa drží. Zaujímavé prevedenie mala prístrojová doska, ktorá bola potiahnutá v umelej koži Sensatec a vyzdobená prešívaním. Je to jednoznačne dobrý kompromis medzi kožou a tvrdším plastom.
Plne digitálna prístrojová doska dostala novú grafiku a kladne hodnotím bezdrôtový Apple Car Play s obrazom roztiahnutým po celej dĺžke a šírke stredového displeju. Občas sa mi však stalo, že sa po opätovnom naštartovaní automaticky nepripojil. Control Displej je možné ovládať okrem ovládača iDrive aj dotykom. Jedná sa o lifestylové vozidlo, preto v interiéri nehľadajte veľa odkladacích priestorov. Veľkosť kufra je vhodná na víkendový výlet pre dve osoby. Za sedačkami sa nachádza dodatočný malý a úzky priestor na odkladanie menších vecí, ako napr. taška s notebookom. Kufor je s kabínou prepojený otvárateľným vekom, a tak je v prípade núdze možné previezť aj dlhšie predmety.
Vietor vo vlasoch
Strechu viete otvoriť či zavrieť počas jazdy do 50 km/h a trvá to 10 sekúnd. Oproti predošlej generácii dostala nová Z4-ka textilnú strechu. To šetrí váhu a priestor v kufri. Oproti predchodcovi s pevnou strechou sa objem batožinového priestoru zväčšil až o 50 %. Pri otvorenej streche jazdíte cez mesto a okresných cestách bez toho aby do kabíny výrazne fúkalo. Stačí mať vytiahnuté okná a veternú clonu.
Pri diaľničnej rýchlosti už začína byť v kabíne poriadny hluk a tak strechu zatváram. Z4 testujeme v prvý októbrový týždeň, keď už nie je najteplejšie. Tu by sa zišiel výduch klímy teplého vzduchu na krk, ktorý nahrádza šál ako napr. Airscarf v Mercedes. So zatvorenou strechou môžete jazdiť kľudne aj v zime a zvýšený hluk počuť len pri diaľničných rýchlostiach.
Za 4-valec v 30i sa vôbec hanbiť nemusíte
Po informácií, že verzia 30i už nedostane 6-valec, ostali viacerí fanúšikovia, vrátane mňa, smutní. Dalo sa to však čakať, lebo prísne emisné limity sú neúprosné. Predtým, ako 4-valec okamžite odsúdite, určite si ho choďte najprv na vlastnú kožu vyskúšať. Budete prekvapení čo BMW z toho motoru vyžmýkal. Pod kapotou sa skrýva benzínový 2-liter s výkonom 190 kW (258 k) a 400 Nm. To znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. To veru neznie ako nedostatok výkonu a po týždňovom teste vám to môžeme len potvrdiť. Čo sa týka priemernej spotreby, tú som popravde ani nesledoval. Cieľom Z4-ky je užiť si jazdu a to som aj robil. Kombinovaná spotreba je udávaná výrobcom na úrovni 7,2 l na 100 km podľa WLTP cyklu, čo je k výkonu adekvátna hodnota v porovnaní s výkonom.
6-valcové M40i alebo 4-valcové 30i?
30i je zlatá stredná cesta. Má dostatok výkonu na športovú jazdu a ušetríte nejaké to euro. Od kabrioletu popravde ani neočakávam extrémnu silu motora, skôr si chcem užiť jazdu s otvorenou strechou. Samozrejme, že Z4 M40i je v zákrutách ešte zábavnejšie a zvuk 6-valca sa nedá nahradiť. Otázkou je, či vám to zato stojí. M40i stojí o 13 250 eur viac ako 30i (49 600 eur vs. 62 850 eur) . 30i má jedinú výhodu a tou je o 105 kg nižšia hmotnosť oproti Z4 M40i. Keď Z4 30i prirovnáme k 3-ke tak váži iba o 45 kg menej ako 330i, to znamená 1505 kg. Vyššiu váhu možno pripísať, tak ako pri každom kabriolete, mechanizmu otváracej strechy a potrebnej zvýšenej torznej tuhosti.
Hravé jazdné vlastnosti a nízke ťažisko
Z4 30i je veľmi živé, ľahko ovládateľné a pýta si adrenalínovú jazdu. 30i má dostatok výkonu na jemný pretáčavý šmyk, ale poriadny drift neočakávajte. Schválne píšem jemný, lebo na poriadny powerslide už treba M40i. Ak sa však do šmyku dostanete, tak je dobre kontrolovateľný vďaka príplatkovému M Sport diferenciálu (1 447 eur).
Vozidlo je predvídateľné, poskytuje dostatočný feedback a presne viete, čo sa práve deje s vozidlom. Riadenie je precízne a variabilné športové riadenie je súčasťou všetkých modelov Z4. Športová prevodovka funguje veľmi dobre a radila tak, ako som potreboval. Ťažisko váhy je dosť nízke, Z4-ka sa len minimálne nakláňa a má ideálne rozloženú hmotnosť v pomere 50:50. Čo sa týka podvozku Z4, má ho dostatočne tuhý na športovú jazdu a pri zvolení režim komfort dokáže odfiltrovať väčšinu nerovností na našich rozbitých cestách.
Konkurencia je tvrdá
Pri kúpe nového športového vozidla menšej veľkosti a v podobnej cenovej relácií by som sa osobne rozhodoval ešte medzi 4-miestnou, praktickejšou M2-kou alebo tiež 4-valcovým Porsche Boxter. Do tabuľky pridám pre porovnanie ešte Supru so zdieľanou technikou z BMW a TTS Roadster.
Z4 M40i | M2 C | 718 Boxter | Supra | TTS |
6 valcov | 6 valcov | 4 valce | 6 valcov | 4 valce |
250 kW (340 k) | 302 kW (411 k) | 220 kW (300 k) | 250 kW (340 k) | 225 kW (306 k) |
4,5 s | 4,2 s | 4,9 s (4,7 Sport Chrono Paket) | 4,3 s | 4,8 s |
250 km/h | 250 km/h | 275 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
zadný náhon | zadný náhon | zadný náhon | zadný náhon | quattro |
62 850 eur s DPH | 64 950 eur s DPH | 59 530 eur s DPH | 61 314 eur s DPH | 58 820 eur s DPH |
Záverečné slová
Ak hľadáte športové kabrio a nevadí vám, že má iba dve miesta, tak práve Z4 je správna voľba. Veď doma už máte jedno praktické auto a jazdu si chcete poriadne užiť s vetrom vo vlasoch. Zadný náhon a motor vpredu je výborný recept na zábavu. Má dostatok výkonu na to, aby si na ňom zajazdil aj náročnejší vodič a využívať ho viete každý deň. Pri spustenej streche si môžete užívať lúče slnka, čerstvý vzduch a zvuk motora. Preplňovaný 4-valec pre športovú jazdu bohato stačí, ale charizmu 6-valca jednoducho nenahradí.
Motor/palivo | 2,0 /benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 190/258 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 |
Prevodovka | 8 st. automatická |
Spotreba výrobca (WLTP) | 7,3-7,5 kombinovaná |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1505 |
Objem batožinového priestoru (L) | 281 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 48 900/70 231 |
Foto: Samuel Zaťko