Alfa Romeo Junior Ibrida – mestská štýlovka plná detailov!
Alfa Romeo Junior sme podrobili v teste v prípade čisto elektrickej verzie. Po štandardnom koncernovom pohonnom ústrojenstve s výkonom 115 kW (156 k) a 54 kWh batériou sú na výber už len dve možnosti.
Prvou je vrchol elektrickej ponuky, verzia Veloce s výkonom 207 kW (280 k), so samosvorným diferenciálom, zníženým podvozkom, Brembo brzdami a športovými stabilizátormi nielen vpredu, ale aj vzadu. Druhou možnosťou je hybridná verzia, na ktorú sa podrobne pozrieme.
Unikátny dizajn
Alfa Romeo Junior vo výbave Speciale patrí k autám, za ktorými sa zaručene otočíte ešte raz. Dizajnéri dokázali do jedného modelu dostať klasickú taliansku eleganciu aj športového ducha značky. Predná časť okamžite upúta pohľad typicky tvarovanými úzkymi LED-kami, ktoré dodávajú modelu Junior dynamický výraz. Za príplatok môžu mať matrixovú funkciu a určite by som si za ne priplatil. S ohľadom na výkonnosť nepatria medzi špičku v segmente, no niektorá konkurencia funkciu vyrezávania ani nevie mať. Fungujú príkladne a včas vyrezávajú protiidúce vozidlá.
Bočný profil zvýrazňuje ladná línia strechy, ktorá postupne klesá až k zadnej časti a opticky predlžuje auto. K športovému nádychu prispievajú aj výrazné blatníky a efektné disky kolies, ktoré štýlovo zapadajú do celkového dizajnu. Vzadu sú dominantou horizontálne LED svetlá a dvojité výfuky, ktoré podčiarkujú dizajnový jazyk značky. Celkovo dizajn pôsobí čisto, elegantne a zároveň športovo, presne tak, ako sa na Alfu Romeo patrí.
Detaily v interiéri
Po usadnutí za volant Alfa Romeo Junior Speciale sa hneď ukáže, že Alfa si išla vlastnou cestou. Hoci základ interiéru vychádza zo spoločnej platformy s Jeepom či Fiatom, výsledok je svojský, taliansky elegantný a zároveň športový. Hlavnú pozornosť okamžite pritiahnu dva veľké displeje s uhlopriečkou 10,25″, pričom ten stredový je mierne natočený k vodičovi.
Displej pred vodičom je konfigurovateľný rovnako, ako to poznáme z koncernových vozidiel Stellantis, no nemám mu čo vytknúť. Graficky je spracovaný veľmi dobre. Displej infotainmentu podporuje pripojenie bezdrôtového Apple Carplay na celú šírku obrazovky a orientácia v nastaveniach je už rokmi známa. Veľmi ma potešila skratka tlačidla asistenčných systémov, vďaka ktorému si podržaním jedného tlačidla viete deaktivovať vami zvolené asistenčné systémy. Tým pádom nemusíte po každom naštartovaní manuálne vypínať (mnou neobľúbených) asistentov udržiavania v jazdných pruhoch, upozornenie na prekročenie rýchlosti, prípadne sledovanie pozornosti vodiča. Skvelé.
Oceňujem aj samostatné tlačidlové ovládanie klimatizácie a šikovne vyriešené bezdrôtové nabíjanie mobilu v stredovej konzole, kde nájdete aj podsvietené USB porty typu A aj C.
Dielenské spracovanie interiéru hodnotím pozitívne. V interiéri nič nevŕzgalo a jednotlivé materiály boli kvalitne pospájané. Kde vidím veľký potenciál na zlepšenie (na ktoré má Alfa rovno aj odpoveď) sú použité materiály. Celkovo ma obklopovali poväčšine tvrdé plasty. Avšak s príplatkovým paketom Sport dostanete škrupinové sedadlá Sabelt, prvky palubnej dosky, stredový tunel, výplne dverí a volant v Alcantare, čo je na danú triedu mimoriadne prekvapivé. Práve tento paket sme mali v testovanej elektrickej verzii a verte či nie, celkový dojem z interiéru exponenciálne vzrástol.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videotest Audi S5
Pohon
Pod kapotou hybridnej verzie pracuje trojvalcová 1.2-ka s mild-hybridným systémom a výkonom 100 kW (136 koní) a 230 Nm, ktorá je spriahnutá so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Samotný mild-hybridný systém dosahuje výkon 21 kW (29 k) a 55 Nm. Mild-hybridná technológia okrem 48 V systému má aj batériu s kapacitou 0,89 kWh, do ktorej ukladá energiu a následne vie prejsť úsek trasy na čisto elektrickú energiu, rovnako ako to vedia full-hybridné vozidlá. Stovku pokorí tesne pod 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je na úrovni 200 km/h.
Celkovo ma veľmi zaujímal práve hybridný pohon v danej veľkostnej triede, keďže prednedávnom sme otestovali Peugeot 5008 s rovnakým pohonom. Avšak s hmotnosťou 1380 kg má Alfa Romeo Junior oproti 5008-čke k dobru takmer pol tony.
Motor
Hybridný systém sa k Junioru hodí, pretože z neho robí veľmi svižný mestský crossover. Benzínová 1.2-ka je mrštná a s nízkou hmotnosťou Alfy si hravo poradí. Tým pádom dostatočne razantne zvláda akcelerovať až po diaľničné tempá.
Spojenie motora a prevodovky je vcelku fajn. Mal som pocit, že v 5008-čke fungovala spolupráca plynulejšie. Kvôli vyššej hmotnosti bolo eliminované mierne trhanie pri kombinácii spaľovacieho motora a elektromotora počas jazdy. Prevodovka drží motor v nízkom spektre otáčok, doslova ho niekedy podtočí, no aj napriek tomu už od spodu pôsobí prekvapivo svižne.
Hybridný systém okrem plachtenia zvláda aj jazdu na čisto elektrický pohon, aj keď rozsahom sa samozrejme nemôže rovnať klasickým full-hybridom, aké poznáme od Toyoty či Hondy. V praxi to znamená, že napríklad pri parkovaní alebo pomalom posúvaní v kolóne dokáže prejsť aj niekoľko sto metrov úplne bez spaľovacieho motora. Elektromotor pritom pomáha hlavne trojvalcu pri rozjazdoch, čím sa výrazne zlepšuje celková spotreba.
Ďalšou výhodou je silná rekuperácia, ktorú však nemožno nastavovať. Ak chcete jemnejšie spomaliť, treba mať stále mierne stlačený plynový pedál. Spočiatku mi prekážalo, že po uvoľnení plynu bola rekuperácia dosť výrazná, no rýchlo som si zvykol regulovať väčšinu spomaľovania len jedným pedálom. Tým pádom som drvivú väčšinu trás mohol využívať výhradne plynový pedál (okrem prudšej decelerácie, prípade do úplného zastavenia). Výsledkom je nielen lepšia spotreba, ale aj menšie opotrebenie klasických bŕzd, čo určite oceníte aj z hľadiska ich životnosti.
Jazda a spotreba
Ak beriem Junior len ako mestský crossover, jazdný komfort mi v každom ohľade vyhovoval. Podvozok je komfortne naladený a zároveň dobre odhlučnený. S vyšším profilom pneumatiky 18-palcových diskov kolies zvláda absorbovať takmer všetky nerovnosti, čo robí z neho príjemného spoločníka. Rovnako aj preposilované riadenie umožňuje jednoduchšiu manévrovateľnosť v užších priestoroch.
Avšak ide o Alfu Romeo, od ktorej som očakával športovejšie predpoklady, ako má Giulia či Stelvio. Preto mi prekážalo výrazne ľahké riadenie, ktoré mi nedávalo dostatočnú spätnú väzbu pri svižnejších tempách a komfortný podvozok, ktorý zrovna neobľuboval dynamickú jazdu. Na druhú stranu tomu rozumiem, pretože od toho je verzia Veloce, ktorá k atraktívnemu dizajnu pridáva dodatočnú dávku emócií a jazdnej dynamiky.
Trojvalcová 1.2-ka rozhodne nie je smädná, preto kompaktný Junior prekvapil nízkymi prevádzkovými nákladmi. Kombinovane aj s diaľničnými presunmi spotreba neprekročí 6 l/100 km. Pri diaľničných tempách si odpije z nádrže 6,5 l/100 km a na okreskách bez problémov 4,5 l/100 km.
Záver a cena
Alfa Romeo Junior Ibrida je presne tým autom, ktoré si vás získa už na prvý pohľad. Kombinuje kompaktné rozmery mestského crossoveru s výrazným talianskym dizajnom a štýlovými detailmi. A to presne ľudia chcú! S hybridným pohonom začína na 27 690 eurách, elektrická verzia stojí od 35 990 eur a vrchol ponuky, verzia Veloce stojí 44 990 eur.
Technická špecifikácia a konkurencia
Alfa Romeo Junior Ibrida | Toyota Yaris Cross Hybrid | Škoda Kamiq | |
Motor/palivo | 1.2 / benzín | 1.5 / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1199/3 | 1490 /4 | 1498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 100/136 | 97/130 | 110/150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 230 | – | 250 |
Prevodovka | 6-st. automat | e-CVT | 7-st. automat |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5 – 5,5/6 | 4,5 – 4,9 | 5,6 – 5,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 380 | 1690 | 1289 |
Objem batožinového priestoru (L) | 415 | 397 | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 170 | 213 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 | 10,7 | 8,3 |
Cena verzie od (€) | 27 690 | 23 990 | 26 370 |
Foto: Ivan R.