TEST: Cupra Ateca – stále dostupnejšia
Značka Cupra nám neustále pripomína športovú odnož automobilky Seat. Ak však spomeniem názov Cupra Ateca, nevybaví sa vám v hlave nič iné, ako 300-koňová verzia. Po novom je Ateca dostupná aj so slabším benzínovým dvojlitrom, dokonca aj s 1.5-kou, no stále v unikátnom balení, ktorý stojí za pohľad. Aká vlastne je bez plnokrvného dvojlitra pod kapotou?
Pekná, krásna, najkrajšia
Preskočiť dizajnové črty by bol hriech. Preto začnem rovno zhurta. To, ako Cupra Ateca vyzerá je naozaj bravúrne. Ak si vezmeme do úvahy, že v prípade ostatných automobiliek si treba priplácať za akékoľvek dizajnové úpravy, či už black packet, dizajny kolies či športovo ladené nárazníky, v tomto prípade netreba nič. Už v základe je Cupra okorenená ostro ladeným dizajnom.
V prednej časti dominujú Full-LED svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel, ktoré fungujú veľmi dobre. Majú dostatočne široký svetelný kužeľ pri diaľkovom režime a v stretávacom režime dostatočne osvetľujú krajnicu. Na rozdiel od bratského modelu Tiguan nedisponujú s funkciou vyrezávania, čo je trošku škoda. Zadná časť je už klasikou okrem upraveného difúzora s prvkami, do ktorých je zapracovaná štvorica koncoviek výfuku, no len pri najvýkonnejšej 300-koňovej verzii. Celkový dizajn završujú 19-palcové disky kolies s bronzovým nádychom, ktoré jednoznačne chcete mať.
Interiér
V interiéri je už cítiť, že ide koncepčne o staršie auto. Veď predsa koncepcia interiéru je tu už od roku 2013, kedy prišla s modelom Leon. Na druhú stranu, ja jej nemám čo vytknúť. Nepôsobí zastaralým dojmom, práve naopak. Materiály sú príjemné na dotyk a je tu cítiť aj celkové kvalitné spracovanie.
Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel so širokou škálou konfigurácie. Je krásne čitateľný a jednoducho konfigurovateľný. Stredový displej infotainmentu je taktiež graficky brilantne zvládnutý aj s bezdrôtovou funkciou Apple Carplay. Pri ranných teplotách pod bodom mrazu bol ihneď po naštartovaní mierne ospalý a sekal, no akonáhle sa prebudil, fungoval príkladne.
Dôležitým bodom je aj nastavenie klimatizácie. Ak si vezmeme do úvahy, Leon aj Formentor majú ovládanie klimatizácie prostredníctvom displeja infotainmentu. Keďže je Ateca koncepčne najstaršia, ostala pri starom riešení samostatného panelu klimatizácie. Už veľakrát som ho ohodnotil ako ten najlepší, pretože má samostatné otočné ovládače pre nastavenie teploty a hardvérové tlačidlá pre ďalšie nastavenia. Najviac som to ocenil práve vtedy, keď displej infotainmentu sekal a s prehľadom som si zapol vyhrievanie sedadiel.
A to najlepšie na koniec. Sedadlá. Nie len že sú plne elektrické a vyhrievané, no ergonomicky a tvarom sú dokonalé. Masívne bočné vedenie či už v sedacej časti alebo operadlovej časti, príjemný látkový materiál, ktorý ani v zime nie je výrazne chladný a k tomu aj príjemná mäkkosť, ktorú oceníte na dlhých trasách. V skratke: športové, pohodlné, dokonalé.
Paleta motorov
Ako som už spomenul, pod kapotou môžete mať aj slabšie a cenovo dostupnejšia motorizácie, avšak v tom najlepšom dizajnovom vyhotovení, aký vie Ateca ponúknuť pre najvýkonnejšiu verziu. Základ ponuky tvorí benzínová 1.5-ka s výkonom 110 kW (150 k), ktorá poháňa výhradne prednú nápravu skrz 7-stupňovú DSG prevodovku.
Ponuku završujú už len benzínové dvojlitre, ktoré poháňajú obe nápravy cez 7-stupňovú DSG prevodovku. Slabší, ktorý mimochodom poháňa aj nami testovanú Atecu dosahuje výkon 140 kW (190 k). Čerešničkou na torte je vrchol ponuky, 2.0 TSI 221 kW (300 k) so štvoricou koncoviek výfuku.
My sa však povenujeme verzii s výkonom 140 kW (190 k). Tá zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy s maximálnou rýchlosťou 212 km/h. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu podľa metodiky merania WLTP 8,1 l/100 km.
Podvozok
Keďže sme nedávno testovali Škodu Karoq Sportline s rovnakou motorizáciou, budem sa opierať o porovnávanie práve s ňou. Obe verzie majú klasický oceľový podvozok bez nastaviteľných tlmičov, z čoho ide o priame porovnanie. Aby sme si to uviedli na pravú mieru, Karoq Sportline vychádza podvozkovo s klasického Karoqu, len so zníženým podvozkom o 10 mm. Práve preto je Karoq mäkký, ale zároveň tuhý, čoho dôsledkom by som si nepriplácal za adaptívne tlmiče. Ateca sa podvozkom viac prikláňa k práve najvýkonnejšiemu variantu, z ktorej pravdepodobne aj vychádza. Naladenie podvozka je výrazne pritvrdené, cítil som to najmä v meste, kedy podvozok prenášal priečne nerovnosti do karosérie a nezvládal ich odfiltrovať. Istú zásluhu na tom majú aj 19-palcové disky kolies s nízkym profilom pneumatiky.
V prípade Atecy by som určite volil aj adaptívne pruženie DCC pre vyšší komfort na rozbitých cestách. Na druhú stranu, ak Cupru Atecu vezmete na okresky, podvozok pracuje brilantne, sebaisto drží stopu a doslova mu chutia zákruty s minimálnymi náklonmi. V tomto smere Karoq podvozkovo nestíha a vôbec sa nečudujem, že k dispozícii má Cupra aj 221 kW verziu, pretože tá môže ako jediná dobehnúť tak rýchly podvozok v zákrutách.
Jazda
Čo sa týka motorizácie, slabšie naladený dvojliter je veľmi príjemným spoločníkom. Je kultivovaný a pôsobí mrštným dojmom, najmä pri nízkych rýchlostiach. Ak ho potiahnete do vyšších otáčok, pekne sa prejaví jeho potenciál s chuťou akcelerovať. Jeho výkon je bezpochyby dostačujúci na každodenné jazdenie. Pri vyšších diaľničných tempách už je výrazne cítiť, že má “len“ 140 kW. Avšak pre používanie a prípadne svižné serpentíny je jeho naladenie úplne ideálne. Prevodovka je už ako to poznáme z iných koncernových modelov naladená tak, aby čo najviac znižovala spotrebu tým, že podtáča motor.
O pohon 4Drive sa stará starý známy Haldex, ktorý je charakteristický tým, že po preklze predných kolies sa pripája pohon zadnej nápravy. Pri svižnej jazde na zasneženom povrchu s nastavením ESC Sport vie ponúknuť zábavu. Na prvom aj druhom prevodovom stupni pekne zapája pohon zadných kolies tak, aby vám doprial mierne výjazdy bokom. Od tretieho prevodového stupňa už prioritizuje prednú nápravu, čoho dôsledkom je nedotáčavosť aj na nespevnenom povrchu. Netreba od neho však očakávať drifty, pretože nemá doplnok haldexu – Torque Rear ako menší Formentor VZ5. No na jemné výjazdy bokom mu to stačí.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 8,8 l/100 km, čo je primeraná hodnota tomu, že pod kapotou pracuje benzínový dvojliter s pohonom oboch náprav a vyššie posadenou karosériou SUV. Okresky zvládne za 7-7,5 l/100 km a na diaľnici treba počítať okolo 9 litrov. Ak sa bude dvojliter dusiť v mestskom prostredí, pod 10 litrov sa určite nedostanete.
Záver
Cupra Ateca je doslova nádherným kusom auta. Dizajnom preskakuje konkurenciu a svojim podvozkovým potenciálom je stavaná práve pre najvýkonnejšiu verziu. Ateca si ma získala nie len výzorom, ale aj predvídateľnými jazdnými vlastnosťami a neskutočne rýchlym podvozkom.
Počiatočná cenovka začína na 38 090 eur s benzínovou 1.5-kou, ktorá taktiež stojí za zmienku pokiaľ nepotrebujete pohon oboch náprav. Nami testovaný dvojliter začína na 42 880 eurách a ak náhodou siahnete po najvýkonnejšej 300-koňovej verzii, pripravte si 54 470 eur.
Technické údaje a konkurencia
Cupra Ateca | VW Tiguan 2,0 TSI R-Line 4Motion DSG | KIA Sportage HEV | |
Motor/palivo | 2,0 / benzín | 2,0 / benzín | 1,6 T-GDI-HEV / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 | 140/190 | 169/230 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 350 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,1 / 8,8 | 8,2 | 6,2/6,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1629 | 1710 | 1682 |
Objem batožinového priestoru (L) | 485 | 615 | 587 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 212 | 214 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 | 7,4 | 8,2 |
Cena verzie od(€) | 42 880 | 46 690 | 37 290 |
Foto: Samuel Zaťko