TEST: Cupra Leon 2,0 TSI 245 – hothatch na každý deň
Cupra Leon s 245 koňmi priamo konkuruje Golfu GTI, čím predstavuje zaujímavú alternatívu. Čím je výnimočný a kde vidíme potenciál na zlepšenie?
Dizajn
Vozidlo pôsobí vcelku elegantne, decentne no zároveň športovo. Že sa jedná o automobilku Cupra vás uistí medené logo v prednej tmavo orámovanej maske. Športovejšie tvary má aj predný nárazník s väčšími nasávacími otvormi.
Predné FULL LED svetlomety s peknými detailmi v podobe trojuholníkového vzoru vás budú sprevádzať večernými výletmi. Taktiež sú LED technológiou vybavené aj hmlové svetlomety s prisvecovaním do strán. K automatickému prepínaniu diaľkových a stretávacích svetlometov mám však výhradu. Tak ako to bolo aj u Formentora pri prejazde okolo dopravnej značky sa diaľkové svetlá jednoducho vypli aj keď oproti nešlo žiadne vozidlo.
Taktiež som si všimol užší lúč diaľkových svetiel. Lúč je v podstate rovnako široký ako pri stretávacích svetlometoch, akurát sa pri zapnutí diaľkových svetiel pozdvihne vyššie.
Zboku vidieť ladné krivky odeté v príplatkovej sivej Graphene Grey farbe (787 €). Naša verzia bola obutá na 18-palcových zliatinových diskoch v čiernej matnej a striebornej kombinácii. V ponuke sú aj 19-palcové disky vo viacerých farebných a dizajnových prevedeniach. Za prednými kolesami je na brzdičoch pekný detail v nápise Cupra taktiež v medenej farbe. Po otvorení vozidla sa na cestu premieta logo Cupra.
Pozdĺž celej zadnej časti sa tiahne LED svetelný pás, ako to poznáme pri klasickom Leone od Seatu, alebo pri Formentore. Ten správny športový nádych dodáva zadný nárazník s difúzorom a dvoma reálnymi koncovkami výfuku.
Interiér
Interiér je taktiež totožný s modelom Formentor. V našej verzii boli športové sedadlá v kombinácii umelá koža / tkanina s medeným prešívaním. Väčšie bočné vedenie perfektne drží postavu pri prejazde zákrutou. Vzadu sa pohodlne usadia 2 dospelé osoby s dostatočným priestorom na nohy a hlavu.
Potrebné informácie sa vodičovi zobrazujú na 10,25-palcovom digitálnom kokpite, ktorý si môžete nakonfigurovať v 6-tich dizajnových režimoch + ďalšie doplnkové informácie (preťaženie, teploty, navigácia, rádio, …). Kožený multifunkčný a vyhrievaný volant s podvolantovým radením má ideálnu veľkosť. Svetelný oblúk v podobe ambientného osvetlenia sa tiahne od šoférových dverí cez palubnú dosku, až po dvere spolujazdca. Osvetlená je aj lišta prahu po otvorení dverí.
Po pravej strane je umiestnený 12-palcový infotainment, ktorý zohráva hlavnú úlohu riadenia takmer všetkých procesov vo vozidle. Pri tomto vozidle som si znova potvrdil, že niet nad „staré“ dobré tlačidlá, alebo mechanické otáčacie voliče. Technológie napredujú stále vpred, ale tieto dotykové infotainmenty sú nazvem to nečakanou časovanou „bombou“. Doslova je umením nastaviť si počas jazdy „len“ teplotu, intenzitu fúkania, jazdný režim, alebo vypnúť / zapnúť asistenta.
Ovládanie hlasitosti rádia a nastavenie teploty nastavujete na dotykovej ploche pod infotainmentom. Lenže táto časť nie je osvetlená, čiže večer si môžete namiesto pridania teploty jednoducho pridať hlas na rádiu. Nižšie bola umiestnená bezdrôtová nabíjačka a 2 USB-C porty. V okolí minimalistickej prevodovej páky sú umiestnené 3 tlačidlá + štartovací gombík.
Objem kufra tohto ostrého hatchbacka pri plne spaľovacej verzii je 380 litrov (eHybrid verzia 270 litrov). V porovnaní napr s Golf GTI Clubsport 45 má Cupra Leon o 6 litrov väčší kufor. Mne osobne trochu vadila vyššia nakladacia hrana.
Technológie
Na to, že je Cupra športovejšie vozidlo, páčila sa mi jeho hladká jazda s pomocou množstva asistentov. Dopravné značky čítala včas, odstup od auta pred vami taktiež postačujúci a udržiavanie v jazdnom pruhu bez pohadzovania zo strany na stranu. Funkcia udržiavania v pruhu – lane assist pevne udržiavala vozidlo vo svojom jazdnom pruhu a pri vyhýbaní prekážky musel vodič vyvinúť väčšiu silu pri zatočení volantom.
Sledovanie mŕtveho uhla v Leon Cupra je jedičné a zvyšuje bezpečnosť počas jazdy. Na mŕtvy uhol vás upozorní rozsvietenie ambientného osvetlenia červenou farbou v časti dverí. Toto rozsvietenie ambientného osvetlenia nie je rušivé a kútikom oka neprehliadnuteľné. Súčasťou sú aj ďalšie technológie ako napríklad: front assist, parkovacie senzory vzadu, full link pre infotainment (MirrorLink, CarPlay, AndroidAuto), vyhrievané predné sedadlá, kessy bezkľúčový prístup, …
Jazda
Konečne sa dostávame ku koreňu celého vozidla. Pod kapotou bol umiestnený 4-valcový 2,0-litrový TSI (benzínový) agregát s výkonom 180 kW (245 koní) a krútiacim momentom 370 Nm. Viacerí sme sa v redakcii zhodli, že 245 koní je na prednú nápravu presne tak akurát. Pri teste 300 koňového Golfa Clubsport sme už mali v prvom a druhom prevodovom stupni problémy s trakciou. Výkon prenášala automatická 7-stupňová DSG prevodovka na prednú nápravu. Akcelerácia z 0-100 km/h trvá 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť je vyčíslená na 250 km/h.
Pri zošliapnutí plynového pedálu Cupra nekompromisne vystrelí vpred a vaše telo zatlačí do škrupinovej sedačky. Pri takejto športovej jazde skôr odporúčam manuálne radenie rýchlosti, lebo sa viete pripraviť na daný odpich tak ako to najlepšie potrebujete. Čo sa mi občas nepáčilo v automatickom radení a zošliapnutí plynového pedálu bolo také nečakané „kopnutie“ pri podradení. Ale ten zvuk nasávajúceho vzduchu a odfúknutia proste stojí za to!
Už v komfortom režime je Cupra na môj vkus pomerne tvrdá, ale to predsa od športového vozidla očakávame. Každopádne pri prejazde zákrutou pociťujete tuhosť vozidla a pod plynom prejdete zákrutu bez akéhokoľvek nadskakovania. V športovom režime je Cupra o niečo viac tvrdšia, ale aj motor ťahá do vyšších otáčok. Taktiež počuť z výfukov decentné praskanie. A posledný režim Cupra je „najšportovejší“ režim, ktorý si viete nastaviť. Motor točí do 6500 otáčok, podvozok sa priklincuje k zemi a praskanie z výfuku je intenzívnejšie. V tomto režime sa budete zámerne zahrávať s plynom, aby ste si mohli vypočuť zvuk praskajúcej petardy.
Ešte by som rád pochválil aj brzdy, ktoré sú ostré a výborne zvládajú spomalenie a zastavenie vozidla aj z vyššej rýchlosti. Čo sa týka jazdy v zákrutách k dispozícii máte elektronicky riadený samosvorný diferenciál VAQ, ktorý redukuje nedotáčavosť. Jedná sa o totožnú technológiu akú má Golf GTI.
Určite vás zaujíma aj spotreba. Papierovo podľa výrobcu v meste 9,0 litra, podľa nášho testu 9,5 litra. Mimo mesta podľa výrobcu 5,3 litra, no my sme sa k tomuto číslu ani zďaleka nepriblížili. Kľudnou nohou v komfortom režime sme dosiahli 7,6 litra a v režime Cupra (najšportovejší režim) bola naša hodnota nad 12 litrov na 100 km. Ale predsa len keď si kúpite takéto auto, chcete aby vám vyčarilo úsmev na tvári a vtedy sa na spotrebu nehľadí.
Záver
Nová Cupra Leon začína od 33 440 € čo je takmer totožná cena Golfu GTI a Hyundai i30 N. Golf či Leon? Naozaj záleží od dizajnovej preferencie, lebo po väčšine technológie spoločne zdieľajú. i30 N má 35 koní navyše a prenikavý zvuk výfukového systému.
Naša testovacia verzia sa kvôli príplatkovej výbave vyšplhala na hodnotu 35 190 €. S Cupra Leon sa proste musíte naladiť na jednu frekvenciu, aby ste od nej dostali to, čo očakávate. V skratke odvezie vás z bodu A do bodu B s úsmevom na tvári a rýchlejšie, ako by ste očakávali. Vďaka praskajúcemu zvukovému prejavu a decentne športovému dizajnu sa za ňou otočí nie jedna hlava. Ak vás zaujal tento konkrétny kúsok, nájdete ho v Autonova Poprad, kde vám radi poradia.
Technická špecifikácia
Cupra Leon 245 | Volkswagen Golf GTI | Hyundai i30 N | |
Motor/palivo | 2,0 /benzín | 2,0 /benzín | 2,0/benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 180/245 | 180/245 | 206/280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 370 | 392 |
Prevodovka | Aut. DSG 7 st. | Aut. DSG 7 st. | Aut. 8st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,6/7,6 | 6,5 | 8,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1520 | 1494 | 1455 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 374 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,4 | 6,3 | 5,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 440/35 190 | 34 360 | 34 390 |
Foto a text: Matúš Krempaský