TEST: Dacia Spring – cenovo najdostupnejšie elektroauto
Prvý elektromodel rumunskej značky Dacia je momentálne najlacnejšie vozidlo s elektrickým pohonom na európskom trhu. Na čom sa muselo ušetriť a pre koho je určená?
Najmenšie auto na parkovisku
Spring je v skutočnosti podstatne menšie vozidlo ako som spočiatku očakával. Vizuálne ho zväčšuje zvýšená svetlá výška, robustné blatníky a strešné lišty. Výrazná oranžová farba mu pasuje a na prvý pohľad na mňa pôsobí ako mestský mini crossover. Denné LED svetlá vyzerajú štýlovo a v kombinácii s chrómovými prkvami v prednej maske pôsobí Spring ako moderné atraktívne vozidlo.
Bez problémov odveziete 4 ľudí
Napriek malej veľkosti celkového vozidla je vo vnútri Springu prekvapivo dostatočne veľa miesta aby ste odviezli až 4 dospelé osoby. Kufor bol dosť veľký na to, že sa jedná o čisto mestské vozidlo a oproti napr. Fiat-u 500e ho má až o 110 litrov väčší. Po nastúpení do kabíny cítiť mierny zápach lacnejších materiálov tak ako je to u takých vozidiel pomaly pravidlom. Postupne som si na to zvykol, ale pre európskeho zákazníka si myslím, že by to tak už nemalo byť.
Na komforte uberá chýbajúca stredová opierka a sedadlá by mohli mať lepšie bočné vedenie. Pri svižných prejazdoch v zákrutách to cítiť najviac, keďže sa okrem volantu nemáte o čo zaprieť. Sedadlá majú moderný viacfarebný dizajn s integrovanou opierkou hlavy, avšak sú pomerne tvrdé a po 100 km jazde som mal dosť. Je pravda, že ak niekto využíva vozidlo do obchodu a naspäť tak tú trvdosť nepocíti, no Spring si môžu kúpiť aj donáškové firmy, kde s ním kuriér bude jazdiť celý deň.
Funkcie a technológie zodpovedajúce roku 2022
Náš konkrétne testovaný model nemal príplatkový infotainment s väčšou obrazovkou a Apple CarPlay konektivitou, ktorý už vyzerá naozaj na úrovni. My sme sa museli uspokojiť so základným rádiom a pripojením bluetooth, ale v podstate to úplne stačí. Cez bluetooth počúvate svoj hudobný playlist a na navigáciu použijete svoj smartfón. Elektrické okná a klíma sú už dnes samozrejmosťou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Opel Corsa E
Zaujímavý je „virtuálny kokpit“ v podaní Dacie, ktorý kombinuje LED displej s dvomi farebnými otáčkomermi, ak to tak smiem nazvať. Zobrazenie ukazovateľov sa mení ako za starých čias pomocou paličky na displeji čo bolo trochu nepraktické. Viem si predstaviť, že by sa to ovládalo pomocou tlačidla na volante. Otočný volič prevodovky v stredovom paneli je špecifický v tom, že neponúka režim „Park“, takže pri parkovaní so Springom zvolíte režim „Neutral“ a zatiahnete ručnú brzdu.
Stačí 44 elektrických koní?
Áno, stačí ak s ním nepôjdete na diaľnicu. Jedine kde budete cítiť nedostatočný výkon je pri predbiehaní a pri jazde na obchvate. Keď sa potrebujete rýchlo zaradiť medzi autá tak nad 80 km/h zrýchľuje Spring dosť pomaly. Podvozok má vyladený veľmi mäkko na komfort a vozidlo nad 100 km/h už nieje tak stabilné pri prudších manévroch. Dacia Spring má štandardnú bezpečnostnú výbavu ako ABS, ESP či 6 airbagov.
Nabíjanie
Za príplatok viete nabíjať rýchlosťou 30 kW a odporučil by som ho ľudom, ktorý nemajú možnosť nabíjať doma, alebo firmám, ktoré nabehajú cez deň veľa kilometrov. Bez príplatku za rýchlonabíjanie potrvá nabíjanie dosť dlhú dobu konkrétne 4-5 hodín. Na Dacia Spring Electric sa poskytuje záruka 3 roky/100 000 km a na batériu záruka 8 rokov/120 000 km. Na jedno nabitie s ľahkosťou prejdete 200 km čo na mestské podmienky úplne stačí.
Technická špecifikácia
Spring je s náskokom najlacnejší elektromobil na našom trhu. Oproti svojim dvom konkurentom má až o polovicu nižší výkon, čo sa priamo odrazí na pomaľom zrýchľovaní nad 80 km/h. Exceluje s veľkým objemom batožinového priestoru, cenou a nízkou hmotnosťou.
Dacia Spring | Renault Twingo Electric | Fiat 500e Action | |
Motor/kapacita batérie kWh | elektromotor 27,4 | elektromotor/22 | elektromotor/23,8 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 60 | 60 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 30 | 22 | 50 |
Dojazd výrobca/test | 230 / 200 | 190 / | 190 / |
Výkon motora (kW/k) | 33 / 44 | 60 / 81 | 70 / 95 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 125 | 160 | 220 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 12 /13,7 | 16,0 / | 13,0 / |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 970 | 1168 | 1255 |
Objem batožinového priestoru (L) | 290-620 | 188-219 | 180-550 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 125 | 135 | 135 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 19,1 | 12,9 | 9,5 |
Cena verzie od (€) | 17 300 | 24 350 | 23 800 |