TEST: Honda e – dokáže sa japonský dizajn aklimatizovať?
Japonsko, krajina módnych trendov, inovatívnych technológií a producent jedných z najkvalitnejších automobilov sveta. Ak inžinieri automobilky spoja tieto tri veci dokopy, vznikne niečo nevídané, niečo čo vykúka z radu. Predstavujeme vám elektromobil Honda e.
Honda e je spojením všetkých troch svetov v jedno. Je inovatívna, kvalitne spracovaná a je iná. Iný je i exteriér vozidla, ktorý nemožno prehliadnuť v každodennej premávke. Do oka okamžite udrie krikľavá limetková farba a dizajn svetlometov rovnaký v prednej a zadnej časti.
Funkčná a trendy!
Trendy vzhľad dopĺňajú 17-palcové disky obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4. O funkčnú aerodynamiku sa starajú kamerami nahradené spätné zrkadlá a zasúvateľné kľučky dverí ala Lamborghini Huracán. Keď sa pozriete na Hondu e, okamžite si predstavíte, ako brázdi ulicami Tokya.
Inšpirovaná históriou
Dizajn Hondy e je inšpirovaný vzhľadom prvej generácie Hondy Civic z roku 1973. Tento nádych dopĺňa spracovanie interiéru. Inžinieri dokázali skĺbiť moderné technológie s retro štýlom. Pred vodičom je osadený dvojramenný volant, za ktorým sa nachádza digitálny panel zobrazujúci údaje o jazde. Sekunduje mu nie jeden, ale rovno dva 12,3-palcové displeje infotainmentu, na ktorých si môžete počas nabíjania napojiť playstation alebo sa zabaviť s aplikáciou akvárium.
Prístrojovka ako v S-Class
Po krajoch elegantne zapracovanej prístrojovej dosky nájdeme zobrazenie elektrických spätných zrkadiel, ktorých rozlíšenie mohlo byť o čosi lepšie, nakoľko za zníženej viditeľnosti bol obraz skreslený a ťažko sa s vozidlom v premávke manévrovalo.
Interiér pôsobí vzdušne a pohodlne sa v ňom odvezú 4 dospelé osoby. Materiálové spracovanie je na vysokej úrovni a sedenie veľmi pohodlné. Látkové sedadlá poskytujú dostatočné bočné vedenie a skvelú mieru nastaviteľnosti, aby si ideálny posed našli i tí najvyšší.
Ideál do mesta?
Dostávame sa k plne elektrickému pohonu. Elektromotor poskytuje okamžitý výkon 113 kW teda 154 konských síl prenášaný výhradne na zadnú nápravu. S krútiacim momentom 315 Nm vie byť teda riadna sranda. Pri týchto parametroch treba byť však náramne opatrný najmä v daždi. Kapacita batérie 35,5 kWh by podľa výrobcu mala postačovať na 210 km dojazdu, no k tomu sa dostaneme neskôr. Na nabíjacej stanici pri nabíjaní z 0 na 80 % strávite približne 30 minút.
Spotreba a dojazd
Pri ustálenej rýchlosti 90-95 km/h a vypnutej klimatizácií dosiahnete spotrebu 17,8 kWh/100 km. Ak však presiahnete rýchlosť 100 km/h, začne sa výrazne znižovať dojazd a to najmä kvôli hmotnosti 1542 kg. V mestskom prostredí pri plnom komforte zhltne E-čko 19,7 kWh/100 km. Z nášho testovania vyplýva, že s Hondou E dokážete prejsť reálne 150 km na jedno nabitie, čo je o 40 km menej ako pri Opel Corsa E.
Čo nás potešilo?
Nižší dojazd však vykompenzujú super jazdné vlastnosti či v meste alebo mimo neho. Pocitová dynamika je síce o čosi slabšia než u konkurencie, no čo slabšie určite nieje, je polomer otáčania len 4,3 metra. V praxi to znamená dominanciu v mestskom prostredí, kde sa zvrtnete naozaj na pár metroch a zaparkujete všade. Potešil nás i podvozok, ktorý sa správal neutrálne, nebol ani príliž tvrdý a ani príliž mäkký, karoséria vozidla sa v zákrutách nenakláňala a Honda E nejavila „chorobu“ nedotáčavosti, pozor trebalo však dávať na pretáčavý šmyk.
Honda e to v konkurenčnom boji s mestskými rivalmi určite nemá ľahké. Porovnajme ju teda s nami testovanými vozidlami.
Model | Cena | Dojazd | Čas nabíjania 0 – 80 % | Max. prijatelný výkon nabíjania |
---|---|---|---|---|
Honda E | od 34 990 eur | 150 km | cca 30 minút | 50 kW |
Opel Corsa E | od 28 490 eur | 180-200 km | cca 30 minút | 100 kW |
Mini Cooper SE | od 32 950 eur | 178 km | cca 35 minút | 49 kW |
BMW i3 | od 38 950 eur | 253 km | cca 40 minút | 49 kW |
Cena vozidla Honda e začína na úrovni 34 990 eur a nami testovaná verzia má cenovku 37 990 eur. Napíšte nám do komentára alebo na sociálne siete, ktorý model by ste volili vy!
Technická špecifikácia
Motor/palivo | elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 113/154 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 315 |
Prevodovka | automatická |
Spotreba výrobca (WLTP)/test | 11,2-23,8 kWh / 17,8-19,7 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1617 |
Objem batožinového priestoru (L) | 171 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 145 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 34 990 / 37 990 |
Foto: Matúš Toráč