TEST: Honda Jazz po facelifte – krajšia, no stále jedinečná
Jedinečná Honda Jazz prešla faceliftom, a to je presne dôvod, prečo ju testujeme opäť. Už v roku 2021 nás výrazne prekvapila, aká je. Čerešničkou na torte bola verzia Crosstar, s ktorou by sme zvládli prejsť až 1200 km len na 40 litrov benzínu. Do tretice všetko dobré, a preto sa bližšie pozrieme na omladenú verziu.
Exteriér
Po nedávnej modernizácii zaznamenal Honda Jazz pozoruhodnú zmenu, získavajúc tak sebavedomejší a športovejší vzhľad. Facelift, ktorému Honda podrobila najmä prednú časť auta, odohral kľúčovú úlohu v tejto zmene. Klasická mriežka masky a štruktúrovanejší nárazník s veľkou čiernou vložkou pridávajú autu na elegancii a štýle.
Moderný charakter vozidla zdôrazňujú aj full-LED predné reflektory, vrátane hmlových, ktoré sú štandardom. Ich svetelný lúč je dostatočne výrazný, či už v stretávacom alebo diaľkovom režime. Automatické prepínanie diaľkových svetiel pracuje brilantne, nemal som pocit, že by som protiidúce vozidlo ani na sekundu oslnil. Výrazne pôsobí aj čierne pozadie reflektorov, ktoré mu s červeným lakovaním karosérie Crystal Red dokonalo pasuje.
Interiér
No najväčšie prekvapenie prichádza, keď vstúpite do kabíny. Interiér Hondy Jazz pôsobí vzdušne, moderným dojmom a je usporiadaný do najmenších detailov. Aj keď sa veľa vzhľadom na predchádzajúcu verziu nezmenilo, vylepšený interiér láka kvalitnejšími materiálmi a prepracovanými detailmi. Čo je však najdôležitejšie, priestor v kabíne prekonáva očakávania a predstavy o tom, ako by mal malý automobil vyzerať. Honda Jazz v tomto smere ukazuje smer konkurencii.
Musím poznamenať, že sedadlá s výrazným bočným vedením si zaslúžia veľkú pochvalu, pretože aj pri dlhších jazdách bolo cestovanie pohodlné. Veľkým plusom bol displej infotainmentu, ktorý získava obdiv za bezdrôtovú kompatibilitu s Apple CarPlay, rýchlu odozvu a pôsobivú grafiku. Rovnako by som chcel pochváliť aj panel klimatizácie s fyzickými tlačidlami, ktoré mali výbornú hmatovú odozvu.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST – Honda ZR-V e:HEV
Pohon
Pod kapotou Hondy pracuje 1,5-litrový atmosférický benzínový motor a elektromotor, ktorých celkový výkon bol na úrovni 80 kW / 109 koní a 253 Nm, no po facelifte vzrástol na 90 kW / 122 koní s rovnakým krútiacim momentom. Hybridný pohon v prípade modelu Jazz nepracuje tak, že elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru. Zaujímavosťou je, že elektromotor primárne roztáča hnaciu nápravu a spaľovací motor slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie. Pohon obsahuje špeciálnu spojku, kedy pri vyšších tempách sa k hnacej náprave pripája spaľovací motor. Prenos výkonu na kolesá prenáša elektronicky riadená prevodovka e-CVT s neskutočne lineárnou a plynulou charakteristikou.
Jazda
Veľmi ma potešila stabilita a tuhosť karosérie, ktoré boli mimoriadne presvedčivé v zákrutách aj pri diaľničných rýchlostiach. Bol som milo prekvapený, ako vozidlo tejto veľkostnej kategórie môže byť stabilné pri akýchkoľvek rýchlostiach.
Prechody medzi elektromotorom a spaľovacím motorom pri hnacej sile boli tak plynulé, že som skoro nemal možnosť postrehnúť, kedy sa to udialo. Pri jazde s plnou posádkou však atmosférický motor mierne zvýšil svoje otáčky, čoho bol výsledkom prenikavý zvuk do interiéru.
Výrazným prínosom bol aj komfort podvozka, ktorý bol veľmi dobre prepracovaný. Dokázal efektívne filtrovať každú nerovnosť na ceste, čím zabezpečil plynulú jazdu aj po nekvalitných cestách a udržal vozidlo stabilné bez ohľadu na povrch vozovky.
Spotreba
Počas celého testu som sa snažil čo najefektívnejšie využívať, čomu svedčia aj výsledky spotrieb. Ako sme zistili, už pri zimných testoch Hondy Jazz boli spotreby viac než len prekvapivé, no ako je tomu v letných podmienkách?
Čisto mestskú prevádzku, drvivú väčšinu času v bratislavskej špičke som jazdil za rovné 4 litre / 100 km. Akonáhle vybehnete na okresky, jednoznačne to zvládnete pod 4 litre, pri ľahkej nohe sa spotreba blíži len k 3 litrom na 100 kilometrov. Famózne. Práve preto by Jazz zvládol prejsť 1200 km na jedinú nádrž. Podotknem, na 40-litrovú nádrž. Pri diaľničných tempách treba počítať ľahko nad 6 litrov.
Záver a cena
Honda Jazz je dokonalý hybrid. Zvonka malé mestské vozidlo, s ktorým nemáte problém kdekoľvek zaparkovať a vo vnútri priestranné, vzdušné, praktické a plnohodnotné rodinné auto. Určite patrí Honde obrovský palec hore za model Jazz.
Technická špecifikácia
Honda Jazz | Toyota Yaris Hybrid | Kia Niro HEV | |
Motor/palivo | 1,5 i-MMD /benzín | 1,5 / benzín | 1,6 GDi / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498/4 | 1490/4 | 1580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 90/122 | 85/116 | 104 / 141 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 253 | 190 | 265 |
Prevodovka | e-CVT | e-CVT | 6-st. automat |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,6 / 4,8 | 3,8 | 4,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 302 | 1 185 | 1490 |
Objem batožinového priestoru (L) | 304 | 286 | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 175 | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,6 | 9,7 | 10,4 |
Cena verzie od (€) | 25 790 | 18 990 | 27 290 |
Foto: Filip Beňadik