TEST: Honda Jazz [hybrid s jedinečným pohonom]
Väčšina automobiliek prichádza na trh s hybridnými pohonmi, ktoré primárne pomáhajú spaľovacím motorom a tým pádom znižujú spotrebu. Ďalším typom je plug-in hybridný pohon, ktorý je dobíjateľný a zároveň dokáže jazdiť na čisto elektrickú energiu. Avšak Honda prichádza na trh s úplne odlišnou koncepciou pohonu, ktorá ju robí jedinečnou.
Uhladený dizajn
Už štvrtá generácia rodinného malého auta od Hondy si drží svoje proporcie. Teda kompaktné rozmery s čo najväčším priestorom vo vnútri. Zvažujúca sa kapota nadväzuje na LED svetlomety, ktoré svietia mimochodom veľmi dobre. Výrazne natiahnutý rázvor náprav prispel jazdnej stabilite a určite ho ocenia pasažieri v druhom rade sedadiel.
Zvnútra o triedu väčšie auto
Nerozumiem, odkiaľ Honda vzala toľko priestoru v interiéri vzhľadom na vonkajšie rozmery. Po nasadnutí ma jednoznačne zaujal posed za volantom, ktorý mi doprial dokonalý výhľad vďaka rozdvojenému prednému stĺpiku. Palubná doska je poriadne natiahnutá, čo prispieva k priestrannosti interiéru. Ani v druhom rade nebola priestorová núdza, bez problémov sa tam usadili dvaja dospelí ľudia. Druhý rad sedadiel je jednoznačne variabilný, pretože sa dokáže sklopiť do roviny s dnom kufra alebo viete sedáky zdvihnúť k operadlám a tak využiť zväčšený priestor.
Veľmi som bol spokojný s odkladacími priestormi, pretože na dosah ruky sa nachádzal držiak na nápoje v palubnej doske, v stredovom tuneli ďalší držiak spolu s priečinkom na telefón a pred spolujazdcom Honda skryla dvojicu kastlíkov.
Pohodlie
Určite pozitívne hodnotím sedadlá s výrazným bočným vedením, v ktorých sa aj na dlhšej trase príjemne cestovalo. Na prekvapenie nami testovaná výbava Elegance obsahovala plastový volant s príjemne rozmiestnenými tlačidlami. Digitálny prístrojový panel obsahoval na môj vkus strašne veľa informácii, až som sa v tom strácal. V tomto prípade platí, že menej je niekedy viac. Avšak dalo sa to eliminovať nastavením odlišného zobrazenia. Displej infotainmentu si zaslúži obrovský palec hore vďaka bezdrôtovému CarPlay, rýchlou odozvou a dobre zvládnutou grafikou. Taktiež chválim panel klimatizácie s fyzickými tlačidlami a dobrou hmatovou odozvou. Síce Honda použila všade tvrdé plasty, no celkovo na mňa urobil interiér veľmi dobrý dojem.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Hondy CR-V
Jedinečná technika
Pod kapotou Hondy pracuje 1,5-litrový atmosférický benzínový motor a elektromotor, ktorých celkový výkon je na úrovni 80 kW / 109 koní a 253 Nm. Hybridný pohon v prípade modelu Jazz nepracuje tak, že elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru. Zaujímavosťou je, že elektromotor primárne roztáča hnaciu nápravu a spaľovací motor slúži ako centrála na výrobu elektrickej energie. Pohon obsahuje špeciálnu spojku, kedy pri vyšších tempách sa k hnacej náprave pripája spaľovací motor. Prenos výkonu na kolesá prenáša elektronicky riadená prevodovka e-CVT s neskutočne lineárnou a plynulou charakteristikou.
Jazda
Najviac ma bavili práve svižné výjazdy z križovatiek, pretože daný výkon a krútiaci moment dokáže preniesť všetkú silu na vozovku bez prešmyknutia. Tým myslím to, že pokiaľ by Jazz disponoval väčším výkonom, kolesá by sa dostali do prešmyku, a tak by Honda nevyužila prvotný potenciál na svižný rozjazd. Taktiež som bol prekvapený zo stability a tuhosti karosérie, bolo veľmi presvedčivé v zákrutách a taktiež aj pri diaľničných tempách. Ak sa elektromotor striedal so spaľovacím motorom pri hnacej sile, doslova som nemal šancu postrehnúť, kedy sa to udialo. Pri jazde s plnou posádkou už dáva o sebe vedieť atmosférický motor, kedy sa snaží držať vyššie otáčky aj keď má softvérovo prednastavené rýchlostné stupne. Z hľadiska komfortu podvozka je veľmi prepracovaný, dokázal filtrovať každú nerovnosť a len tak sa nenechal rozhádzať.
Spotreba
To, s akou spotrebou budete jazdiť závisí hlavne od stavu nabitia akumulátora. Od toho sa odvíja, či bude viac zapájať spaľovací motor. V našom prípade sme dosiahli azda dlhodobo najvyššiu spotrebu, akú Jazz môže dosiahnuť, teda 6,9 l/100 km. V tom je zarátaná diaľničná spotreba, svižné presuny či dlhé státie pri fotení. Jazz má obrovský potenciál, preto zvládne diaľničné tempá tesne pod 6 l/100 km. V meste s plne nabitým akumulátorom sa dokážete presúvať za 5,2 l/100 km a okresky doslova hltá pod 4,4 l/100 km.
Záver
Honda pre svoj jedinečný model Jazz ponúka len jediný typ motorizácie, čo je nami testovaný hybrid. To znamená, že základnú verziu poháňa ten istý motor, čo model s totálne plnou výbavou. Jednoznačne je Jazz určený ľudom, ktorí potrebujú malé mestské auto s veľkým a praktickým interiérom, ktoré je zároveň úsporné a dokáže jazdiť na čisto elektrickú energiu. Je veľmi pohodlné, hravo zvláda aj väčšie vzdialenosti a stojí menej ako 20 000 eur. Konkrétne začína na 19 590 eur a v našej výbave sme sa dostali na hodnotu 20 590 eur. Avšak radšej by som si priplatil za výbavu Executive kvôli cúvacej kamere, bezkľúčovému prístupu, sledovaniu mŕtveho uhla a koženému volantu.
Technická špecifikácia
Honda Jazz | Toyota Yaris Hybrid | Škoda Fabia | |
Motor/palivo | 1,5 i-MMD /benzín | 1,5/benzín | 1,0 TSI /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498/4 | 1490/4 | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 80/109 | 85/116 | 81/110 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 253 | 190 | 200 |
Prevodovka | e-CVT | e-CVT | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5/5,2 | 3,8 | 5,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1228 | 1085 | 1127 |
Objem batožinového priestoru (L) | 304 | 286 | 330 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 175 | 196 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 | 9,7 | 9,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 19 590/20 590 | 17 300 | cena |
Text: Filip Beňadik
Foto: Samuel Zaťko