TEST: Honda NT1100 DCT [2022] – ambiciózny turista za rozumný peniaz
Po sérii testov skútrov značky Honda sme si tentokrát sadli na plnohodnotný turistický motocykel Honda NT1100 DCT. Čo vravíme na automatickú prevodovku a vôbec, trúfa si „entéčka“ konkurovať drahším cestovným motocyklom od ostatných značiek? Toto všetko a ešte niečo viac sa dozvieš v našom článku ?.
Striedmy dizajn
Model NT1100 ostal dizajnom verný svojim predchodcom z modelovej rady NT (napr. Honda NT650V „Deauville“). Vyznačuje sa možno trochu zamračeným pohľadom s diskrétnymi full LED svetlometmi vrátane možnosti denného svietenia (DRL), a celkovo sa vzhľadom na seba nesnaží nijako upútať. Dôvodom kúpy NT100 DCT je práve bohatá výbava a množstvo prevzatých prvkov z legendárnej Hondy Africa Twin.
Veľkorysá výbava
Výbave motocykla naozaj nemožno nič vyčítať. Ako prvej sa pri pohľade na motorku potešíme trojici umelohmotných elegantných aerodynamických kufrov vo farbe motocykla, samozrejme na jeden spoločný kľúč a s extrémne komfortným systémom otvárania/demontáže. Ak chcem kufor otvoriť, zatiahnem za kľučku, ak chcem kufor odňať, tak zatiahnem za rukoväť a kufor mi rovno ostane v ruke. Príjemným prekvapením po otvorení bočných kufrov sú tesnenia proti vniknutiu vody/prachu, a najnáročnejších zákazníkov potešia tvarované brašne. Kufre sami o sebe nie sú širšie ako riadidlá, teda nijako nebránia prípadnej potrebe predierať sa v zápche pomedzi autá.
Ďalšou z drobností, ktoré potešia, je 4,5 litrový magnetický tankvak s horným vreckom pre smartfón. Nakoľko sa však už dnes takmer všetky smartfóny odomykajú odtlačkom prsta, a navyše sa telefón v tankvaku rýchlo prehreje od slnka, systém zrkadlenia displeja Apple CarPlay alebo Android Auto a jeho zobrazenie na 6,5 palcovom dotykovom TFT displeji určite neostane na ocot, a navyše všetky potrebné údaje o jazde sú neustále k dispozícii na záložnom monochromatickom displeji. Telefón je možné prepojiť s motocyklom cez vstavaný USB konektor a taktiež cez Bluetooth. Pokiaľ sa nechcem vzdať externej navigácie alebo mi treba počas jazdy dobíjať viac telefónov, je po ruke aj klasická 12V zásuvka.
Pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia najmä za nepriaznivých poveternostných podmienok ponúka Honda NT1100 DCT aj prídavné hmlové svetlomety a vyhrievané rukoväte. Ich nastavenie je však možné iba cez palubný počítač a je nutné spomenúť, že ovládanie nie je veľmi intuitívne. Namiesto skúšania a tápania za jazdy je v tomto prípade lepšie si všetky funkcionality motocykla vopred naštudovať v manuáli, ktorý je napísaný výborne.
Kde je tá spojka?!
Aj napriek vedomosti, že sa jedná o automat, som pri prvom nasadnutí na motorku podvedome hľadal ľavú páčku, ktorá by namiesto spojky slúžila ako zadná brzda. NT1100 DCT je však plnohodnotný motocykel a zadnú brzdu má klasickú, nožnú. Pri ľavom rajde teda okrem ovládania palubného počítača, hands-free, samovypínacích smeroviek a osvetlenia nájdem už len manuálne volenie rýchlostných stupňov.
Na pravej strane sa okrem zapaľovania nachádza volič jazdného režimu N/D-S, prepínač automat/manuál, tempomat a (samozrejme) akcelerátor na princípe Ride-By-Wire. Pozornému oku neujde ani páka zadnej parkovacej brzdy, ktorá je pri motocykli s pohotovostnou hmotnosťou 248 kilogramov nutnosťou.
Jazda a komfort
Na motorku sa vysadá pomerne dobre, nakoľko má príjemnú výšku posedu 820 mm, a je z nej pohodlne dočiahnuť na zem. Sedačka je komfortná a kvalitne spracovaná, a pochvalu si zaslúži aj zadná opierka spolujazdca. Prvý dojem po rozbehu sú tiché pneumatiky a fakt, že vyššiu hmotnosť motorky pri manévrovaní vôbec nie je cítiť.
Veľmi podarený je predný, manuálne nastaviteľný štít, ktorý je veľkorysý a poskytuje dobrú ochranu už aj pri najnižšej polohe. Jediná škoda je, že je nastaviteľný iba manuálne, a do budúcna by som sa obával, že vodiace koľajnice štítu sa znečistia hmyzom a prachom, a štít už nebude možné ľahko prestavovať.
Počas jazdy som sa veľmi tešil z nenápadných priehľadných deflektorov, ktoré sa síce za jazdy trepocú ako tykadlá, ale svoju funkciu chrániť ruky pred vetrom a hmyzom plnia fantasticky. Navyše ako malý benefit vnímam fakt, že je v ich odraze vidieť blikanie smeroviek, čo mi počas odbáčania podvedome pridávalo istý pocit bezpečia.
Pripravená na všetko
Pokiaľ ťa počas jazdy prekvapí dážď, alebo naopak dostaneš chuť vybehnúť na nespevnené cesty, k dispozícii sú tri továrenské jazdné režimy URBAN, RAIN a TOUR, alebo dva dodatočné nastaviteľné režimy USER. Ich použitie je priamo naviazané na nám už známy systém kontroly trakcie HSTC, a teda jednoducho povedané sa jedná o kombináciu nastavení výkonu motora (P), intenzity brzdného účinku motora (EB) a samotnej ochrany pred preklzom (T). Terénne ambície navyše podporí pevný oceľový rám prevzatý z modelu Honda Africa Twin, 150 mm zdvihy pruženia vpredu aj vzadu a hydraulicky nastaviteľné predpätie zadnej pružiny. O spoľahlivý brzdný účinok sa postará systém ABS doplnený o systém ESS (z angl. Emergency Stop Signal), teda signalizáciu núdzového brzdenia spustením výstražných smeroviek.
Spoľahlivý motor s mocným zvukom
NT1100 prebrala od svojej sestry Africa Twin aj motor. Na rozdiel od predošlých generácií NT s vidlicovými motormi, tentokrát sa jedná o radový dvojvalec s ôsmimi ventilmi a rozvodom uni-cam. Tento typ rozvodu je pravdepodobne aj dôvodom trochu nižšieho výkonu oproti konkurencii, hoci má od nej väčší objem. Motor je však ladený skôr na krútiaci moment (104 Nm) ako na vysoké otáčky a výkon. Výkon motora 102 koní však úplne dostačuje a dopraje nám maximálnu rýchlosť 200 km/h.
Motor má sám o sebe pekný, mohutný zvuk, pri voľnobežných otáčkach je dobre odtlmený a netrasie. Motor však aj napriek prijateľnej písanej spotrebe 5,0 l/100 km nie je obzvlášť úsporný. Po naštartovaní sa teplota motora ustálila na predpísanej hodnote doslova po pár sto metroch jazdy, a často som sa počas jazdy sústredil na spotené chodidlá, nakoľko od motora sála nepríjemné teplo na členky. Dokonca sa mi stalo, že motorka bola odstavená na stojane s vypnutým motorom (ale zapnutým zapaľovaním) a po chvíli sa spustil ventilátor motora.
Výsledná vypočítaná spotreba počas nášho testu dosiahla priemerných 5,4 litrov na sto kilometrov, pri diaľničnom tempe spolu s kuframi a zdvihnutým plexi treba však rátať aj so 6-7 litrami. Indikátor dojazdu na palubnom počítači síce počíta v jednotkách kilometrov, no na diaľnici pri svižnom tempe na jeden prejdený kilometer zmizli z dojazdu dva až tri kilometre, takže sa naň nie je dobré vždy spoliehať.
Šesťdesiatkou na šestke
Pôvodný zámer konštruktérov dvojspojkovej prevodovky DCT (z angl. Dual Clutch Transmission) bol spríjemniť mestské predieranie sa medzi autami resp. časté rozbiehanie sa a brzdenie v zápche aj s plne naloženou motorkou. Táto prevodovka v motocykli Honda NT1100 je však kapitola sama o sebe, a preto sa všetkým dojmom a skúsenostiam s ňou v našom článku povenujeme detailnejšie.
Prevodovka v režime D radí priveľmi do ekologicka, teda motor dusí na veľmi nízkych otáčkach a podradí iba neochotne. Do strmého 12% kopca som vošiel na štvorke a keď mi rýchlosť klesla na 40 km/h, otáčky predstavovali iba okolo 1 600 za minútu. Motor sám o sebe vládze aj pri takýchto nízkych otáčkach, jazda je však sprevádzaná silnými rázmi, ktoré nie sú príjemné ani pre jazdca ani pre reťaz a rozvody. Pri mestskej jazde okolo 60 km/h je bežne zaradený 6. prevodový stupeň. Akonáhle však potrebujem prudko zrýchliť (napr. predbehnúť), prevodovka začne podraďovať po jednom zo 6 až po 3, kým začne zmysluplne zrýchľovať.
Našťastie je tu vždy možnosť si podradiť manuálne (ako v režime D, tak aj v režime M), alebo sa prepnúť do športového režimu S. Nakoľko tento režim má možnosť individualizácie (tri úrovne), každý jazdec si nájde svoju vyvolenú intenzitu. Preraďovanie samo o sebe (o jeden stupeň) je veľmi svižné tak, ako sa od „dvojspojky“ očakáva, pri preraďovaní „z a do“ dvojky je to však prirýchlo. Napríklad pri jazde v kruhovom objazde počas klopenia som sa vždy zľakol, nakoľko celá motorka pri kvaltovaní na okamih zneistela.
Pod sukňu jej nepozeraj
Asi ako pri každej značke, aj v prípade Hondy je možné po dôkladnom skúmaní objaviť aj nedostatky, ktoré môžu buď znepríjemniť jazdu, alebo znížiť atraktivitu vozidla. V prípade „honďáckych“ skútrov sú to napríklad klepotajúce kufre (viac v našich testoch), pri modeli NT1100 DCT mi nedá nepoukázať na hadičky odvetrávania (kľukovej skrine atď.), ktoré vyzerajú naozaj odpudivo.
Šokovaný som navyše ostal pri pohľade na ľavé krytovanie hnacieho agregátu, na ktorom je znázornená logika radenia rýchlostí (1N23456). Tento nápis však v prípade automatu nemá opodstatnenie, nakoľko evidentne chýba páka radiča rýchlostí, a ani tá postupnosť prevodov nedáva pri dvojhriadeľovej prevodovke zmysel. Jedná sa preto asi o detail, ktorý ušiel pozornosti konštruktérov. Aby sme ich však iba nekritizovali, veľmi kladne hodnotíme napríklad úložný priestor na lekárničku pod sedadlom, čo sa nevidí úplne často.
Zhrnutie
Honda NT1100 DCT je podarená motorka, ktorá poskytne veľa radosti a výbavy za rozumnú cenu. Nakoľko má prevzatý motor a rám z modelu Africa Twin 1100, jedná sa o spoľahlivý stroj s vysokými zdvihmi a teda ambíciami vyraziť aj do ľahšieho terénu. Medzi najväčšie highlighty výbavy patrí možnosť zrkadlenia displeja mobilu, ktorá vie spríjemniť jazdu a ušetriť nejaké tie pokuty za rýchlosť, sadu vydarených kufrov, predný štít výborne chrániaci pred vetrom a dažďom a komfortný posed pre oboch pasažierov. Kufre sa odnímajú síce ľahko, ale nakoľko takmer vôbec neprekážajú v jazde, predpokladám že budú na motorke osadené na stálo. Automatická dvojspojková prevodovka DCT je však v tomto prípade skôr prežitok a radšej by som siahol po manuálnej prevodovke s quick-shifterom.
Technické údaje a konkurencia
Honda NT1100 DCT | BMW F 900 XR | Suzuki V-Strom 1050XT | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec, 8V | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec, 8V | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec, 8V, 90° |
Zdvihový objem (cm³)/počet valcov | 1 084/2 | 895/2 | 1 037/2 |
Výkon motora (kW/k) | 75/102 pri 7 500 ot. | 77/105 pri 8 500 ot. | 79/106 pri 8 500 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 104 pri 6 250 ot. | 92 pri 6 500 ot. | 101 pri 4 000 ot. |
Kombinovaná spotreba (l/100 km), test/výrobca | 5,4/5,0 | -/4,2 | -/4,9 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická, dvojspojková | 6-stupňová manuálna | 6-stupňová manuálna |
Výška sedadla (mm) | 820 | 825 (viac možností nastavenia) | 850 |
Suchá/prevádzková hmotnosť (kg) | 248/442 | 219/438 | 247/? |
Objem palivovej nádrže (l) | 20,4 | 15,5 | 20,0 |
Cena verzie od (€) | 14 290 | 12 806 | 13 290 |