TEST: Kia Niro EV – k dokonalosti mu chýba jediná vec!
Nová generácia Kia Niro je dostupná ako hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrická verzia. Nami testovaný kúsok Kia Niro EV je najvýkonnejší, najdrahší a čisto elektrický.
Dizajn
Elektrická Kia Niro stojí nie na novo vyvinutej EV platforme v rámci portfólia, ale na modifikovanom základe predchádzajúcej generácie. Oproti predchodcovi je vyšší, dlhší a aj širší. Dokonca aj rázvor náprav sa mierne natiahol. Ak by sme chceli porovnať dizajn s predchádzajúcou generáciou, v prípade novinky ide iný svet. Netypické predné svetlomety sú od strednej výbavy Gold plne LED-kové, základ tvoria halogény. Ich svetelný výkon mi bez problémov postačoval a aj s funkciou automatických diaľkových svetiel pracujú príkladne.
Ako už jednotlivé prvky naznačujú extravaganciu, môžete siahnuť po výrazných farebných odtieňoch, ktoré sa dajú kombinovať až so 6 farbami C-éčkového stĺpika. Zadná časť používa taktiež od výbavy Gold plne LED-kovú techniku. Zadné svetlá tvarom pripomínajú Volvo, či Hyundai Bayon a dopĺňajú ich smerové svetlá v spodnej časti nárazníka.
Interiér
Ako už iste viete, koncepcia dvoch displejov je už akýmsi štandardom automobilky Kia. Výnimkou nie je ani model Niro, ktorý túto koncepciu preberá. Veľmi sa mi páči, že displeje nevytŕčajú z palubnej dosky, a tým pádom neznemožňujú výhľad z miesta vodiča. Pod displejom infotainmentu sa nachádza povestný panel klimatizácie s otočnými ovládačmi, dotykovými tlačidlami a dvojakou funkciou. Buď zobrazuje dáta o klimatizácie alebo po prepnutí skratky infotainmentu.
Z čoho som však ešte viac nadšený je ovládanie výhrevu sedadiel či volantu. Model EV6 ich má dotykové na trošku nešťastnom mieste, kedy som si viackrát nechcene doprial vyhrievanie. Avšak nové Niro ich má v strede stredového tunelu s hardvérovými tlačidlami. Celkovo som mal veľmi dobrý dojem z pozície vodiča, vzdušný interiér a vyšší posed sú atribúty, ktoré by mal mať každý crossover.
Pohon
O pohon elektrického Nira sa stará výhradne jedna motorizácia. Jeden elektromotor na prednej náprave disponuje výkonom 150 kW (204 k) a 255 Nm krútiaceho momentu. Nabitá energia sa ukladá do 64 kWh batérie, ktorá je umiestnená v podlahe. Z pokoja na 100 km/h akceleruje len za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 167 km/h. Podľa metodiky merania WLTP by malo Niro zvládnuť až 460 km. Aká je pravda?
➡️NEPREHLIADNITE: Test Peugeot e-2008 – aká je zimná prevádzka?
Dojazd a spotreba
Po prvých skúsenostiach s elektrickým Nirom som bol milo prekvapený, za aké spotreby dokáže jazdiť. Pri čisto okreskovej jazde bez defenzívneho štýlu jazdy sa mi podarilo pokoriť hranicu 15 kWh / 100 km, čo je naozaj skvelé, keďže nízke teploty zamestnávali tepelné čerpadlo. Už keď sme pri tepelnom čerpadle, od výbavy Gold je štandardom, v základnej výbave sa pripláca 1 100 eur. Osobne ho odporúčam, pretože bez neho by sa o vykurovanie starala batéria, ktorú by to výrazne poznačilo na dojazde.
Späť k dojazdom. Diaľničné tempá zvláda za 23 kWh a mestskú prevádzku, v ktorej sa cíti absolútne najlepšie za 12 kWh. Čo to znamená v dojazdoch? Pri rýchlosti 130 km/h prejde najviac 280 km, na okreskách 400 km a v meste takmer 580 km. Všetko záleží od vonkajšej teploty, poprípade či je vozidlo pred jazdou predhriate.
Kameň úrazu
Najväčšou slabinou je práve nabíjanie. Akumulátor vie prijať pri DC nabíjaní najviac 80 kW a 11 kW pri jednosmernom AC prúde. Ak by sme to porovnali s konkurenciou, Peugeot e-2008 vie prijať až 100 kW nabíjací výkon a Megane E-Tech taktiež 100 kW. Druhý spomenutý má k dispozícii až 22 kW palubnú nabíjačku.
Po praktických skúsenostiach som zistil nasledovné. Ak si pred nabíjaním do navigácie zvolíte nabíjací bod, kde chcete nabíjať, automaticky sa spustí výhrev batérie tak, aby po príchode k nabíjacej stanici bola batéria pripravená na najvyšší nabíjací výkon. Ihneď po spustení nabíjania sa nabíjací výkon zastavil na deklarovaných 80 kW, ale len krátkodobo. Po chvíli nabíjací výkon klesol na 60 kW. Následne sa držal až do nabitia batérie na 60 %. Potom postupne klesol na 40 kW, s ktorým sa držal až po 80 % nabitie akumulátora.
Zvyšných 20 % sa na DC nabíjačke neoplatí, keďže doba nabíjania potrvá rovnaký čas, ako nabíjanie z 20 na 80 %. Časovo mu nabíjanie z 20 na 80 % potrvá 44 minút, čo je na dnešnú dobu s dostupnými 350 kW nabíjačkami slabá hodnota.
Jazda
Kia Niro EV je podvozkovo bravúrne naladené na mestskú prevádzku. V rámci elektromobilov danej kategórie som mal pocit, že podvozkovo je najkomfortnejšie. Podvozok je mäkký a vyšší zdvih tlmičov krásne odfiltruje nerovnosti. Mal som podobný pocit ako v prípade Ioniqu 5, ktorého podvozok bol rovnako komfortne uplávaný ako v tomto prípade.
Na pohon nemôžem taktiež povedať krivého slova. Okamžitá reakcia na plynový pedál a neustály plný výkon, ktorý v prípade elektromobilov Hyundai / Kia nie je závislý od stavu nabitia akumulátora. Výkon 150 kW je zďaleka dostačujúci a umožní naozaj mrštnú a svižnú jazdu. Celkovo mi spojenie podvozka a pohonu nesmierne sedí, je naladený veľmi jemne a komfortne, čo na našich rozbitých cestách určite oceníte.
Záver a cena
Kia Niro EV sa radí k najúspornejším a najefektívnejším elektromobilom v danom segmente. Je nesmierne pohodlné a s okamžitou reakciou na plynový pedál aj svižné. Ak hľadáte elektromobil s nízkou spotrebou energie, zároveň pohodlne naladený podvozok a priestranný interiér, Kia Niro je vhodnou alternatívou.
Cenovka elektrického Nira začína na 45 390 eur, stredná výbava štartuje na 49 490 eur a vrchol ponuky, výbava Platinum začína na 54 790 eur.
Technická špecifikácia
Kia Niro EV | Peugeot e-2008 | VW ID.3 | |
Kapacita batérie (kWh) | 64 | 50 | 58 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 43 | 30 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 80 | 100 | 100 |
Dojazd výrobca (km) | 460 | 305 | 415 |
Výkon motora (kW/k) | 150 / 204 | 100 / 136 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 255 | 260 | 310 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 16,2 | 17,3 | 15,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1739 | 1702 | 1805 |
Objem batožinového priestoru (L) | 475 | 405 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 167 | 150 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 8,5 | 7,3 |
Cena verzie od (€) | 45 390 | 35 590 | 44 490 |
Foto: Samuel Zaťko