TEST: Kia ProCeed GT – všestranný ideál?
Modelová rodina Ceed kórejskej automobilky je veľmi populárna. Štandardom sú verzie hatchback a sportswagon. Medzi ďalšie iterácie patrí model XCeed, ktorý oslovuje zákazníkov s potrebami vyššieho podvozka. Poslednou a pre mňa najobľúbenejšou verziu je ProCeed, ktorý stelesňuje praktickosť v športovo ladenom dizajne a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.
Elegán
Rovnako, ako v prípade nových modelov značky Kia, či už EV6 alebo Sportage, aj ProCeed po facelifte útočí skvelo vyzerajúcim dizajnom. V prednej časti dominujú full LED svetlomety so zatmavením a prepracovanou maskou. Z bočného profilu jednoznačne vynikne krásna línia karosérie typu shooting brake, ktorá spája verziu kombi s elegantne klesajúcou strechou. Vo verzii GT vynikajú aj 18-palcové disky kolies. V zadnej časti prešiel zmenou difúzor, ktorý červenou linkou prepája dvojicu koncoviek výfuku, ktoré ladia s prepojenými zadnými svetlometmi.
Vylepšená klasika
To, že nejde o úplne obyčajné kombi zistíte už pri nastupovaní. Veď predsa výškou 1422 mm je nižšia než klasická Ceed-ka o 25 mm. Práve preto sa treba pri nastupovaní mierne prikloniť. Následne vkĺznete do nízko ukotvených sedadiel, ktoré sú mimochodom perfektné. Výrazné bočné vedenie či už v chrbtovej alebo sedacej časti sa prejavia pri akomkoľvek ostrejšom prejazde zákrut. Na druhú stranu, ani pri hodinovom trávení v nich som nepocítil diskomfort.
V interiéri ostal takmer kameň na kameni. Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový displej s peknou grafikou, ktorú zdieľa aj so Sorentom. Displej infotainmentu je už klasika, prehľadný a inutitívny softvér s logickým ovládaním. Veľmi sa mi páči, že nemá problém s prispôsobením a roztiahnutím pripojenia CarPlay na celú obrazovku, pretože niektoré automobilky s tým očividne majú problém.
Myslel som si, že v druhom rade sedadiel bude miesta nedostatok, najmä kvôli zvažujúcej sa streche. Opak bol pravdou, pretože ak by som si sadol sám za seba so svojimi 180 cm, tak na chodidlá, kolená či hlavu je priestoru dostatok.
➡️ NEPREHLIADNITE: Porovnali sme 3 Mercedesy triedy S❗️
Vrchol ponuky
Pre model ProCeed si automobilka zvolila len dvojicu výbav. Vyššia výbava GT má naviac zopár optický doplnkov, lakované zrkadlá na čierno či 18-palcové disky kolies, zatiaľ čo GT-Line má 17-tky. Najväčším rozdielom je práve pohonná jednotka, pretože verzia GT kombinuje to naj, čo môže ponúknuť.
To znamená, že pod kapotou sa ukrýva benzínová 1,6-tka, ktorá je nafúknutá na 150 kW (204 konských síl) a krútiaci moment 265 Nm. Poháňa výhradne prednú nápravu skrz sedemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku.
Z výbavy GT-Line už po novom vypadol naftový agregát, jedinou možnosťou je benzínová 1,5-ka o výkone 118 kW (160 konských síl), ktorá je spriahnutá buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo sedemstupňovým automatom.
A čo jazda?
Najsilnejšou stránkou ProCeedu sú jeho jazdné vlastnosti. Oproti klasickej Ceed-ke má nižšiu svetlosť podvozka, tuhšie naladenie a samozrejme aj ťažisko položené čo najnižšie. Podvozkovo ho hodnotím na výbornú, absolútne stabilné v každom prejazde zákrut, aj vďaka 18-tkam krásne sedí na ceste. Veľkú úlohu na tom má aj dobré obutie Michelin Pilot Sport 4, s ktorým sa jazdný pôžitok len a len násobí. Podvozkovo je ProCeed neskutočne rýchly, veľakrát som zacítil absenciu samosvoru, no s ním by to už nebol len rodinný kombík, ale šoférsky a priestorovo dokonalé auto. Ak však natrafíte na rozbitý úsek ciest, auto nie je vyslovene tvrdé, len vďaka tuhšie naladenému podvozku sa nerovnosti viac prenášajú do interiéru ako pri klasickom Ceede.
Motoricky je viac než 200 koní v kompaktnom kombi balení viac než dosť. Dokonca pod batožinovým priestorom sa ukrýva reproduktor, ktorý zvýrazňuje zvukový prejav 1,6-tky. V komfortnom režime je krásne utlmený a ticho naladený, s prevodovkou si veľmi dobre rozumie a hladučko radí medzi jednotlivými stupňami. Po prepnutí do režimu Sport sa klapka vo výfuku otvorí, reproduktor zvýši decibely a motor zostrí reakcie na plynový pedál. Podraďovanie jednotlivých prevodov bolo perfektne rýchle, kedy sa prevodovka nebála prekročiť 5000 ut/min. v podradenom prevode. Po pravde, po väčšine som mával prevodovku v manuálnom režime, pretože v automatickom režime vedela niekedy zaváhať. Dokonca pri otáčkach okolo 3000 ot/min vedel motor pekne pľuvnúť do výfuku, čo každý petrolhead ocení.
Spotreba
Každá minca má dve strany, inak tomu nie je ani v tomto prípade. Pri ľahučkej nohe a okresných cestách je možné s viac než 200-koňovým benzínom ľahko cez 6 l / 100 km. Pri nepatrne ťažšej nohe, no stále v rámci noriem spotreba stúpne na 8 l / 100 km. V mestskej prevádzke by som rátal spotrebu okolo 9 litrov. Prekvapený som bol aj z diaľničnej spotreby, ktorá sa pri diaľničnom maxime pohybuje na 8,4 l / 100 km. Všetko to znie pekne, no pokiaľ odhliadneme od nameraných údajov a ideme si ProCeeda užiť, kombinovane mi spotreba vyskočí aj cez 12 litrov.
Záver a cena
Kia ProCeed GT je elegantný a dobre jazdiaci shooting brake, ktorý je vo svojej kategórii bezkonkurenčný. Je rýchly, tuhý a hlavne dokáže plniť rodinné požiadavky priestranným batožinovým priestorom a dostatočným množstvom miesta v druhom rade sedadiel.
Počiatočná cenovka s 1,5-kou a manuálom začína na 23 990 eur. Za automatickú prevodovku sa pripláca 1 800 eur. No a náš testovaný ProCeed s 1,6-tkou štartuje na cenovke 28 890 eur.
Kia ProCeed 1.6 T-Gdi | Mercedes-Benz CLA 200 | Volkswagen Arteon 2.0 TSI | |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1 591 cm3 | 1 332 cm3 | 1 984 cm3 |
Prevodovka | 7-st. DCT | 7-st. DCT | 7-st. DSG |
Max. výkon | 150 kW/ 104 k | 120 kW/ 163 k | 140 kW/ 190 k |
Max. krútiaci moment | 265 Nm | 240 Nm | 320 Nm |
Pohotovostvá hmotnosť | 1 469 kg | 1 465 kg | 1 589 kg |
Max. rýchlosť | 225 km/h | 226 km/h | 233 km/h |
0-100 km/h | 7,5 s | 8,4 s | 7,9 s |
Nameraná/uvádzaná spotreba | 8 l/100 km / 6,8 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Palivo | benzín | benzín | benzín |
Typ pohonu | predná náprava | predná náprava | predná náprava |
Priemer otočenia | 10,6 m | 11,1 m | 11,9 m |
Objem kufra – základ/maximum | 594 l/1 545 l | 505 l / 1 550l | 565 l/1 632 l |
Cena – cena od / testovaný model | 23 990 € / 28 890 € | 34 602 € | 39 490 € |