TEST: Kia Sorento PHEV – robí mu zima problém?
Ak sa vám zdá, že plug-in hybridné Sorento ste u nás na webe už videli, máte pravdu. Testovali sme ho v letných podmienkach. Avšak nie vždy je tá možnosť otestovať rovnaké vozidlo v inom ročnom období, najmä to “baterkové“. V tomto prípade ide o totožný testovaný kus, ktorý porovnáme so zimnou prevádzkou, aby bolo porovnanie čo najobjektívnejšie.
Mastodont
Čím častejšie vidím Kia Sorento na našich cestách, tým sa viac utvrdzujem, že vyzerá bravúrne. Hranaté tvary, ostré línie a do toho proporcionálne rozmery. Prednú časť dopĺňajú Full LED svetlomety s automatickými diaľkovými svetlami. Azda najväčšou slabinou Sorenta sú práve svetlá. Stretávací režim je veľmi fajn, no diaľkové svetlá sú podpriemerné. Keďže sme nedávno testovali menší Sportage s matrixovými svetlami, ktoré sú mimochodom bravúrne, už je len otázkou času, kedy príde faceliftovaná verzia s matrixovými kanónmi. Zadná časť nadväzuje na ostré črty masívnymi koncovými svetlami, ktoré len zvýrazňujú dominantný charakter Kie.
Nositeľ trendu
Ako iste viete, Kia prišla s ergonómiou palubnej dosky, ktorá je zložená z dvoch obrazoviek a ako prvý model si práve vybrala najväčšie Sorento. Toto riešenie bolo nesmierne úspešné, keďže ho používa už od menšieho Nira až po model EV6. Graficky sú pekne spracované, prehľadné a intuitívne sa ovládajú. Trošku je škoda, že zrkadlenie telefónu Apple CarPlay je len prostredníctvom USB kábla. Po usadnutí do interiéru ihneď pochopíte majestátne vonkajšie rozmery. Kabína je krásne vzdušná a priestranná.
Nami testovaný kus je zabalený do výbavy Platinum, čo predstavuje vrchol ponuky. Výbava Silver a Gold ponúka len 6 reproduktorov pre audiosústavu, no s výbavou Platinum prichádza audiosústva Bose, ktorá doslova markantne zlepšuje akustiku v interiéri. Za spomenutie určite stojí aj Head-up displej, ktorý je veľký, prehľadný, dá sa jednoducho konfigurovať, ale hlavne je premietaný priamo na čelné sklo. Nie sedadlá, ale kreslá sú zabalené do kože Nappa a sú dostatočne tvarované a skvelo komfortné. Koža je dostatočne hrubá, takže je výborne odolná, no na druhú stranu vyhrievanie sedadla potrvá dlhšie, čo nie je príjemnou správou na zimu. Aby som nezabudol, sú aj ventilované.
Tlačidlá na stredovom tuneli sú ergonomicky dobre rozmiestnené, no hlavne sú hardvérové, takže sa vám nemôže stať ako v prípade modelu EV6, že si nechtiac spustíte výhrev sedadla, keďže tlačidlá má dotykové. Panel klimatizácie sme už mnohokrát chválili, je dotykový a má otočné ovládače na zmenu tepla, ba dokonca po zmene zobrazenia panelu slúžia na ovládanie hlasitosti audia.
Priestrannosť a pohodlie Kia Sorento PHEV
Sorento je z môjho pohľadu dokonalé cestovateľské vozidlo či v prvom alebo druhom rade sedadiel. Ak si náhodou sadnete do druhého radu za spolujazdca a spolujazdcove sedadlo posuniete úplne vpred, dokážete cestovať s vystretými nohami. Zadné sedadlá sú posúvateľné s nastavovaním sklonu operadla. Zaujímavosťou je, že aj tretí rad ponúka výduchy klimatizácie s ovládaním intenzity. Obe krajné sedadlá v druhom rade disponujú kotvením pre autosedačku, to isté sa deje aj v treťom rade. Na palube sa nachádza až 8 USB portov a veľmi som ocenil držiaky na nápoje v madlách dverí.
Útla 1.6-tka pod kapotou
Cenový základ tvorí 2.2-litrový naftový štvorvalec o výkone 142 kW (193 k) spriahnutý s 8-stupňovoým DCT. Následnou voľbou je už len benzínová 1.6-tka doplnená buď o hybrid alebo plug-in hybrid. Hybrid dosahuje výkon 169 kW (230 k) a najvýkonnejší PHEV dosahuje až 195 kW (265 k). Oba sú spriahnuté so 6-stupňovým automatom a všetky motorizácie poháňajú výhradne obe nápravy.
Apetít a chuť do nabíjania
Benzínová 1.6-tka z dielne Kia/Hyundai má sama o sebe vyššiu chuť do benzínu. V prípade Sorenta o to viac, keďže prekračuje pohotovostnú hmotnosť 2 ton. Osobne som mal po celotýždňovom teste spotrebu na úrovni 4 litrov na 100 km. Háčik je v tom, že som pravidelne nabíjal z 220 V zásuvky. Pri diaľničných tempách treba počítať s 10 litrami, keďže batéria nestíha poháňať kolesá a celá diaľničná trasa je dopovaná len spaľovacím motorom. Milo som bol prekvapený spotrebou na okresných cestách s vybitým akumulátorom, ktorá dosahovala 6,5 – 7 l / 100 km. Mestskú spotrebu v špičke s vybitou baterkou zvládne za 9 litrov.
Akonáhle sa batéria nabíja, spotreby výrazne klesnú. Pri vonkajšej teplote okolo mrazu som zvládol prejsť na čisto elektrickú energiu 53 kilometrov pri členitom profile cesty s dostatočnými stúpaniami. Ak som absolvoval rovinatú trasu, prešiel som až 65 kilometrov.
Keď som v lete absolvoval obe trasy na čisto elektrickú energiu, dosiahol som dojazd 60 kilometrov pri členitom profile cesty a až 74 kilometrov pri rovinatom charaktere. To znamená, že batéria je minimálne náchylná na zmeny tepla a svoj thermomanagement má na vysokej úrovni, čoho dôkazom sú aj plne elektrické vozidlá značky Kia.
Počas zimy batéria nevie vykurovať kabínu, preto sa aj pri čisto elektrickom režime zapája aj spaľovací motor, ktorý slúži ako generátor tepla. Priamo sa nepripája ku kolesám ale na voľnobehu kúri. Preto pri oboch trasách na čisto elektrický pohon som dosiahol spotrebu benzínu 1,8 l / 100 km. V mestskej prevádzke som prešiel na elektrinu 48 kilometrov so spotrebou benzínu 4,0 l / 100 km. Ak by ste chceli dosahovať nulovú spotrebu benzínu, stačí vypnúť klimatizáciu.
Nabíjanie je totožné s letnými podmienkami, na AC nabíjačke si vypýta 3,3 kW výkon a nabije sa za 3 hodiny. Väčší zmysel dáva nabíjanie z klasickej 220 V zásuvky, kedy mu to potrvá 5 hodín a 45 minút. Len pre porovnanie, AC nabíjanie z 20 % batérie na 100 % ma stálo 5,50 eur a z domácej zásuvky 2,20 eura, respektíve 1,1 eura podľa dennej alebo nočnej tarify.
Komfort a ticho
So Sorentom chcete brázdiť dlhé trasy, pretože nie len interiérovým komfortom je na vysokej úrovni, ale aj tým jazdným. Prvým dôležitým bodom je odhlučnenie. Aj pri vyšších tempách je kabína perfektne odhlučnená od aerodynmického šumu. Takisto aj odhlučnenie motora hodnotím pozitívne, keďže 1.6-tka prenikala do interiéru len pri vystrelených otáčkach. Tichosť na palube s audiosystémom Bose tvoria dokonalú kombináciu, ktorú ocení každý spolupasažier.
Druhým bodom je odladenie podvozka. Ten s prehľadom filtruje nerovnosti. Vďaka svojim väčším rozmerom a vyššej hmotnosti je stabilné nie len na diaľnici ale aj na okresných cestách. Síce sa mierne nakláňa v zákrutách, no pekne drží stopu. Čo sa týka plug-in hybridného výkonu, nie je to žiaden trhač asfaltu, no keď zatiahne elektromotor a k nemu sa následne pridá spaľovací motor, pekne sa zbiera vpred.
Záver a cena
Kia Sorento je dokonalé, komfortné a reprezentatívne SUV. Je nesmierne pohodlné, priestranné, no hlavne všestranné SUV. Z pohľadu výberu motorizácie mi stále dáva najväčší zmysel naftová 2.2-ka, ktorá má dostatočnú dynamiku a taktiež aj priaznivú spotrebu. Do mestského prostredia sa mi hodí verzia HEV, ktorá funguje skvelo a je bez starostí s nabíjaním. Verzia PHEV má o 20 litrov menšiu palivovú nádrž, čo znamená, že ak nebudete nabíjať, budete častejšie stáť na čerpacej stanici. Osobne, ak doma máte 220 V zásuvku, vrelo odporúčam.
Sorento štartuje na cenovke 46 990 eur s naftovým agregátom, verzia HEV začína na 47 490 eurách a PHEV na 55 790 eur. Ak by ste volili výbavu Platinum, cena prekoná hranicu 62 000 eur.
Technická špecifikácia
Kia Sorento PHEV | Kia Sorento Hybrid | Kia Sorento diesel | |
Motor/palivo | 1.6 T-GDI / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 2.2 CRDi / diesel |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1598 / 4 | 2151 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 195 / 265 | 169 / 230 | 148 / 202 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 350 | 440 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. | 8-st. DCT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6 / 4,0 | 7,2 / 9,0 | 5,7 / 8,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1982 | 1847 | 1819 |
Objem batožinového priestoru (L) | 693 | 697 | 705 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 193 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 9,0 | 9,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 55 790 / 62 790 | 47 490 | 46 990 |
Foto: Samuel Zaťko