TEST: Kia Sportage Edition 30 – bohatá výbava za rozumnú cenu
Ideálne rodinné SUV zo Slovenska, Kia Sportage, oslavuje 30. výročie svojej výroby. Preto kórejská automobilka do portfólia výbav zaradila výbavový balík – Edition 30, ktorý ponúka bohatú výbavu v kombinácii so štýlovým vizuálnym balíkom.
Lacnejší GT-Line
Exteriérovo si vás jednoducho chytí za srdce. Veď predsa, čierne 19-palcové disky kolies, čierne spätné zrkadlá, zatmavené lemy okien či strešné lyžiny. V tejto konfigurácii sa ku Kii Sportage bude hodiť akýkoľvek exteriérový lak karosérie, no najviac unikátna farba Wolf Grey. Prečo? Nie len že vyzerá výborne, v celosvetovom slangu ju poznáme aj pod označením „Nardo Grey“, no na druhú stranu tento lak je vyhradený výlučne pre túto edíciu, aj keď si zaň treba priplácať.
Treba však hneď na úvod spomenúť, že edícia je veľmi zúžená čo sa týka príplatkovej výbavy, keďže ponúka značné cenové zvýhodnenie. O tom však neskôr. O dosvit sa stará plne LED-ková technika vpredu i vzadu s funkciou automatických diaľkových svetiel. Funguje bezchybne, včas rozsvecuje diaľkový segment a taktiež aj v dostatočnom predstihu ich vypína, aby neoslňovala protiidúce vozidlá. K matrixovým svetlometom, ktoré sú k dispozícii od výbavy Platinum, ich prirovnávať nebudem, pretože tie patria v rámci segmentu k jedným z najlepších.
Unikátny interiér
Ako prvé si po nasadnutí do interiéru všimnete práve farbu. Edícia obohatila Sportage o zelený interiér Midnight Green v kombinácii umelej kože a alcantary. Vyzerá naozaj nesmierne dobre a decentne dodáva interiéru jedinečnosť. Zelená farba kože sa s alcantarou veľmi pekne dopĺňa a nenachádza sa len na sedadlách, ale aj vo výplňach dverí.
Sedadlá sú príjemne tvarované s dostatočným bočným vedením, vyhrievané a plne elektrické. Po týždni používania im nemám čo vytknúť. Priamo pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca a taktiež aj displej infotainmentu s rovnakými rozmermi. Práca s nimi je veľmi jednoduchá a intuitívna, toto jednoducho Kia vie. Infotainment podporuje funkciu Apple CarPlay či Android Auto, avšak len prostredníctvom kábla, čo je trošku škoda.
Pri čom sa však musím zastaviť je dotykový panel klimatizácie, ktorý sa po stlačení jedného tlačidla zmení na panel s funkciami infotainmentu. Dokonca má aj dvojicu otočných ovládačov a matnou povrchovou úpravou, prostredníctvom ktorej sa jednak menej odráža svetlo, no hlavne nevidno na nej odtlačky prstov. Klobúk dole! Rovnako chválim aj celkové spracovanie a výber použitých materiálov. V tomto smere Kia rovno útočí na prémiový segment. Jediný príplatok, ktorý si môžete dopriať okrem laku karosérie je panoramatické strešné okno.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia KIA EV9 – dôkaz, že aj KIA vie robiť luxusné 7-miestne SUV
Paleta motorov edície
Ak rozmýšľate, že by ste vzali edíciu s naftovou 1.6-tkou, sklamem vás. Okrem tejto motorizácie je k dispozícii kompletná paleta motorizácii. Základ ponuky tvorí benzínová 1.6-tka s výkonom 110 kW (150 k) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Rovnakú 1.6-tku môže dopĺňať aj mild-hybridná technológia s automatickou prevodovkou a pohon prednej či oboch náprav. Vrchol benzínovej ponuky tvorí totožný motor s výkonovým naladením na 132 kW (180 k) a pohonom oboch náprav skrz DCT prevodovku. Ak vám je blízka vyššie forma elektrifikácie, tá je v ponuke tiež. Samodobíjateľný hybrid s výkonom 169 kW (230 k) alebo tá najvýkonnejšia verzia – PHEV s výkonom 195 kW (265 k).
Nami testovaný kúsok poháňa slabšia alternatíva benzínovej 1.6-tky o výkone 110 kW, ktorej však pomáha mild-hybridná technika spolu s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Dosahuje maximálny krútiaci moment 250 Nm a stovku zvládne za 9,7 sekundy.
Podvozok
Na Kii Sportage ma najviac oslovil práve podvozok. Aj na 19-palcových diskoch kolies je komfort na veľmi dobrej úrovni. Okrem priečnych nerovností zvláda odfiltrovať takmer každú nerovnosť. Aj pri rozbitých cestách je odhlučnenie na veľmi vysokej úrovni, dokonca nemáte pocit, že idete po tak rozbitej ceste.
Pri ostrejších prejazdoch sa Sportage mierne nakloní, no sebaisto podrží v zákrute. Na dávke istoty v zákrutách má zásluhu aj pohon oboch náprav, ktorý nie len dobre vyvažuje zadnú nápravu ale aj prispôsobuje hnaciu silu na jednotlivé kolesá tak, aby mali čo najlepšiu trakciu. Aj napriek privretiu medzinápravovej spojky funkciou „Lock“ z neho off-road nerobí, ľahšieho terénu sa nebojí. Skôr je pohon oboch náprav stavaný na zníženú adhéziu vozovky, kedy funguje príkladne. Celkovo prácu podvozka hodnotím veľmi dobre. Jedinou výčitkou v mojich očiach je riadenie. Je presné aj s príjemnou tuhosťou, no ako keby necítim skrz volant, čo sa deje pod prednou nápravou.
Motor
Motoricky je 110 kW tak akurát. Nie je to žiaden trhač asfaltu, skôr je zameraný na komfort. So 7-stupňovou prevodovkou si perfektne rozumie, preto by som o manuálnej prevodovke ani nerozmýšľal. Prevodovka drží motor v optimálnych otáčkach a aj za studena radí jemne. Ak potrebujete od motora výraznejší záťah, jednoducho ho treba točiť do vyšších otáčok aby sa prejavila jeho sila s pomocou mild-hybridu.
S elektrifikáciou prichádza aj funkcia plachtenia s vypnutým motorom. Systém si to manažuje sám, či bude pri pustení plynového pedálu energiu rekuperovať alebo či vypne motor a nechá vozidlo plachtiť. Vozidlá VW Group vedia plachtiť pri každom pustení plynového pedálu, preto som sa sem-tam so systémom hádal. Dole kopcom keď som chcel využiť zotrvačnosť a plachtiť, motor rekuperoval energiu. Preto sa netreba vyrušovať prácou mild-hybridu, ale nechať ho pracovať podľa seba. Vo výsledku by to malo mať pozitívny vplyv aj na spotrebu.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na kombinovaných 8,2 litra / 100 km. Hovoríte si veľa? Ak rátame s tým, že stredne veľké SUV s pohonom oboch náprav poháňa 1,6-litrový benzínový agregát, je to adekvátny údaj. Na diaľnici treba počítať ľahko nad 8 litrov, na okreskách 6,2 litra a v meste pri ranných krátkych trasách 10 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Kia Ceed 1.5 T-GDI Sport – skvelý pomer ceny a hodnoty
Záver a cena
Kia Sportage je vo svojej triede veľmi žiadúca. Plne tomu rozumiem, pretože je v každom ohľade skvelá. Či už z hľadiska priestrannosti, použitými materiálmi, technológiami alebo celkovým dizajnom a každodennou použiteľnosťou. Treba si však správne vedieť vybrať motorizáciu pre svoju potrebu. Osobne by som sa rozhodoval buď medzi naftovou 1.6-tkou kvôli dlhým trasám alebo samodobíjateľným hybridom pre čisto mestské a prímestské používanie. A aká je cena? Edícia 30 začína na 30 890 eurách s 1.6-tkou a manuálom, s automatom 33 890 eur a s pohonom oboch náprav 35 690 eur. Výkonnejšia 132 kW (180 k) verzia stojí 37 090 s pohonom oboch náprav a automatom. Počiatočná cena Kie Sportage začína na 25 490 eur.
Technické údaje a konkurencia
Kia Sportage 1,6 T-GDI 4×4 7DCT | VW Tiguan 2,0 TSI R-Line 4Motion 7DSG | Škoda Karoq 2.0 TSI 4×4 7DSG | |
Motor/palivo | 1,6 T-GDI / benzín | 2,0 TSI / benzín | 2,0 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1984/4 | 1984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 150 / 204 | 140/190 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 340 | 320 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,8 / 8,2 | 7,5 | 7,6 / 8,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1573 | 1707 | 1583 |
Objem batožinového priestoru (L) | 562 | 662 | 500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 189 | 213 | 221 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 7,7 | 7,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 790/ 35 690 | 29 790 | 39 900 |
Foto: Filip Beňadik