TEST: Kia Sportage HEV – ambiciózny rodák
Už ide o piatu generáciu auta, ktoré sa za posledné roky stalo obľúbeným na našom trhu. Reč nie je o ničom inom, ako o novej Kii Sportage, ktorá priťahuje pohľady.
Smerovanie značky je jasné
Rovnako ako v prípade modelu EV6, aj nová Sportage vsadila na odvážny dizajn, ktorý podľa môjho názoru definuje to, čo sa mladým ľuďom páči. Ostré línie spolu s Matrix LED svetlometmi v tvare V a čiernymi doplnkami zaujmú nejedného z nás. Zadná časť je viac konzervatívna, odtrhová hrana na veku batožinového priestoru opticky spája svetlomety a oproti predchodcovi sa smerové svetlá presunuli vyššie k stretávacím svetlám. Aby výrazné črty čo najviac vynikli, v lakovni sa miešalo „ostošesť“ a výsledkom je napríklad ako aj v našom prípade žltá farba Splash Lemon, ktorá vyzerá výborne.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Mercedes-Benz S580 e – luxusná limuzína za vyše 170 000 € s 510 koňmi a 100 km elektrickým dojazdom
Baby Sorento
Porovnávať interiér novinky s predchodcom je azda nemožné, pretože je tu všetko nové. Palubná doska nesie gény z väčšieho brata Sorenta, po ktorom dedí dvojicu obrazoviek s veľkosťou 12,3 palca, ktoré sú po novom pekne zaoblené a zaliaté jednou vrstvou skla. Infotainment je známa klasika, prehľadný, graficky veľmi pekne spracovaný a modernizovaný.
Pri čom sa však musím zastaviť je nový dotykový panel klimatizácie, ktorý sa po stlačení jedného tlačidla zmení na panel s funkciami infotainmentu. Dokonca má aj dvojicu otočných ovládačov a matnou povrchovou úpravou, prostredníctvom ktorej sa jednak menej odráža svetlo, no hlavne nevidno na nej odtlačky prstov. Klobúk dole!
Polokožené sedadlá výbavy GT-Line sú príjemnou voľbou na dlhé trasy, ale aj na svižnejšiu jazdu. Celkové spracovanie je na veľmi dobrej úrovni, množstvo mäkčených plastov a kvalitne vypracované výplne dverí. Celkový dojem z kokpitu je hodný prémiovky.
Paleta motorov
Paleta motorov je nasledovná, buď benzínová alebo naftová 1.6-tka. Naftový motor je naladený buď na 85 kW / 116 koní alebo na 100 kW / 136 koní.
Benzínová „jedna šestka“ disponuje výkonom 110 kW / 150 koní alebo 132 kW / 180 koní. Vrcholmi ponuky sú hybrid a plug-in hybrid. Samonabíjateľný hybrid je naladený na úcyhodných 169 kW / 230 koní, zatiaľ čo plug-in hybrid až na 195 kW / 265 koní.
Benzín s naftovou spotrebou? Nie vždy!
Pod našou kapotou pracuje plne hybridná verzia, ktorej základom je 1,6-litrový benzínový motor o výkone 132 kW / 180 koní, ktorému pomáha trakčný elektromotor s výkonom 44 kW / 60 koní a batéria s kapacitou 1,49 kWh. Výkon sústavy je naladený na 169 kW / 230 koní a 350 Nm, ktorý poháňa všetky štyri kolesá skrz 6-stupňovú hydromeničovú prevodovku.
V rámci mesta a mimomesta je hybrid ideálnou voľbou. Značnú časť trasy vie jazdiť na čisto elektrickú energiu, ktorú si po vybití následne sám dobije. Výsledkom toho je spotreba v mestskej časti za 5,8 l / 100 km. Pri okreskách nemá problém atakovať 5-litrovú hranicu. Kameňom úrazu je jedine diaľnica, kedy elektromotor výkonovo nestíha a Sportage ťaží len z benzínového motora. Výsledkom je spotreba presahujúca 9 l / 100 km. Ak by som to mal zhodnotiť kombinovane, tak na našom testovacom okruhu zloženého z mestskej prevádzky, okresiek a diaľnice si Sportage vypýtal 6,6 l / 100 km.
Jazda
Na čo však nesmiem zabudnúť je samotné odhlučnenie. Ani pri diaľničných tempách, kedy je motor najhlučnejší, je v kabíne veľmi príjemne. Inak tomu nieje ani v prípade odhlučnenia podvozka. V tomto smere je to adekvátne porovnanie s Fordom Kuga, ktorý mal perfektne odhlučnený motorový priestor, podvozok a k tomu ešte aj dvojité sklá.
Aj napriek tomu, že naša verzia nemala príplatkový adaptívny podvozok, bol komfort na akomkoľvek type ciest príkladný. Veľkú úlohu na tom mali aj menšie 18-palcové disky kolies s vyšším profilom pneumatiky. Na neadaptívny podvozok v danej triede ide o jeden z tých najkomfortnejších. V prípade väčších 19-palcových diskoch kolies by som už siahol po adaptívnom, ktorý vie ešte lepšie odfiltrovať nerovnosti.
Výkon 230 konských síl je naladených veľmi jemne a utlmene. Jednoznačne viac do komfortu ako do športovosti. Po stlačení akcelerátora zaberie elektromotor a k nemu sa následne pridá spaľovací motor. Zrýchľovanie je lineárne a príjemné, ani pri plnom zrýchľovaní motor s prevodovkou nezmenia svoj jemný charakter a nezačnú trhať. V skratke povedané, pri akejkoľvek akcelerácií je Kia neustále jemná a pohodlná.
Záver a cena
Do danej kategórie SUV modelov sa na vrchol šplhá rodák zo Žiliny. Je veľmi pohodlný, pri správnom využívaní aj úsporný, no jeho najväčšou prednosťou je dizajn a spracovanie, ktoré je jedinečné.
Počiatočná cenovka Kie Sportage je na úrovni 23 190 eur. Hybridná verzia začína na 32 390 eurách a nami testovaný kúsok vo výbave GT-Line je na úrovni 39 890 eur.
Technická špecifikácia
Kia Sportage | Hyundai Tucson | Toyota RAV4 | |
Motor/palivo | 1,6 T-GDI HEV / benzín | 1,6 T-GDI HEV / benzín | 2,5 Hybrid /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 598/4 | 2 487 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 169 / 230 | 169 / 230 | 160 / 218 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 350 | 221 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,2/6,6 | 6,2 | 6,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 682 | 1 634 | 1 665 |
Objem batožinového priestoru (L) | 587 | 616 | 580 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 193 | 280 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,2 | 8,3 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 32 390 / 39 890 | 29 090 | 33 990 |
Foto: Samuel Zaťko