TEST: Kia Sportage PHEV – aj s vybitou batériou plnohodnotný hybrid
Slovenského obľúbenca a zároveň aj rodáka Kia Sportage, ktorého výroba siaha do závodu v Žiline, vidíme na cestách čoraz častejšie. O tom ani niet pochýb, veď predsa dizajnom a aj svojimi proporciami trafil ideálnu predstavu o rodinnom SUV. Keďže sme na test mali plne hybridnú verziu, porovnáme ju s dobíjateľným hybridom. Aká je verzia PHEV?
Dizajnová topka
Ako sme si už poslednú dobu všimli, automobilka Kia preráža na trh úplne novým a odlišným dizajnovým jazykom, vďaka ktorému poráža konkurenciu, čoho dôkazom sú aj predajné čísla. Nie len že sa totálne odlišuje od uhladených dizajnov, pod povrch balí skvelé technológie. Naša verzia je vo výbave GT-line, teda to najlepšie, čo Kia ponúka. Biela metalíza Deluxe White spolu s čiernymi doplnkami vyzerá naozaj skvelo. Totižto najvyššia výbava balí zrkadlá, disky kolies, orámovanie okien či strešné lišty do čiernej farby. Na výber je aj možnosť čiernej strechy, no v našom prípade ju nahradila panoramatická strecha. O svietivosť sa starajú naozaj špičkové matrixové svetlomety, ktorých funkcia vyrezávania a takisto aj šírka či výška svetelného lúča patria medzi to najlepšie v segmente.
Známy interiér
Koncepcia dvoch obrazoviek je úspešná, keďže ju kórejská automobilka pretlačila do väčšiny modelov svojho portfólia. Výnimkou nie je ani model Sportage. Infotainment je prehľadný s pekným grafickým zobrazením. Narážam na grafické zobrazenie, pretože GT-line ponúka aj 360-stupňové zobrazenie vozidla s 3D zobrazením, ktoré poznáme z prémiového segmentu a výrazným spôsobom uľahčuje manévrovateľnosť v úzkych priestoroch. Infotainment podporuje funkciu Apple CarPlay či Android Auto, avšak len prostredníctvom kábla, čo je trošku škoda, keďže vo výbave nechýba ani bezdrôtové nabíjanie smartfónu.
Akonáhle sa však usadíte do sedadiel, ktoré majú skvelé tvarovanie, príjemné materiály, výhrev či ventiláciu a elektrické nastavenie s pamäťou, akékoľvek dlhé trasy nebudú problém. Na môj vkus je na palube až príliš klavírneho laku, ktorý zanecháva odtlačky a časom sa objavia aj škrabance. Celkovo je pocit na palube výborný, či už z hľadiska použitých materiálov alebo ergonómie.
Čo sa nachádza pod kapotou?
O pohon sa stará rovnaký technický základ, ako v prípade verzie HEV. Ide o prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1.6 litra, ktorý je naladený na 132 kW (180 k) a 265 Nm krútiaceho momentu. Keďže ide o plug-in hybrid, doplnok oproti hybridnej verzii je akumulátor umiestnený v podlahe s kapacitou 13,8 kW. Vďaka elektromotoru sa systémový výkon vyšplhal na 195 kW (265 k) a 350 Nm krútiaceho momentu a poháňa všetky štyri kolesá skrz 6-stupňovú hydromeničovú prevodovku. Na stovku vyšprintuje za 8,2 sekundy s maximálnou rýchlosťou 191 km/h.
Jazdné vlastnosti
O komfort pruženia sa stará adaptívny podvozok, ktorý si aj s 19-palcovým obutím dal rady. Jazda je komfortná a príjemná. V režime Sport takmer neciteľne stuhne, no stále je ladený do komfortného nastavenia. Hybridná verzia obúvala 18-palcové obutie, no pre porovnanie ide o minimálny rozdiel. Práve preto by som sa väčších diskov vôbec nebál, dokonca ďaleko lepšie vyzerajú. Počas prejazdov zákrut sa Sportage mierne nakláňa, veď predsa nejde s športovo ladený variant. Vďaka skvelému obutiu Winter Contact TS 870 pekne podrží v zákrutách, aj napriek tomu sa neeliminuje prirodzený nedotáčavý prejav.
Spojenie motora a prevodovky mi nesmierne sadlo rovnako ako v prípade hybridnej verzie. Šesť-stupňový automat radí pekne a zbytočne nepodtáča motor. Áno, keďže má len 6 stupňov, pri vyšších tempách točí aj vyššie otáčky, ktoré sú však utlmené skvelým odhlučnením kabíny. Pri plnej akcelerácii najskôr zatiahne motor a až následné príde kopanec vpred, kedy sa pripojí aj elektromotor. Systémový výkon 265 koní je s prehľadom dostačujúci aj pri plne naloženom vozidle.
Spotreba
Spotreba pri plug-in hybridných vozidlách je nerelevantný údaj. Vždy záleží od stavu nabitia akumulátora a taktiež aj od počasia. Počas nášho testu siahali teploty k bode mrazu. Počas celého testu sa kombinovaný priemer vyšplhal na 4,3 l / 100 km. Musím však spomenúť, že počas testu sme niekoľkokrát nabíjali akumulátor. Ak by som však jazdil s vybitým akumulátorom, spotreby sa pohybovali v podobných číslach, ako v prípade verzie HEV práve kvôli tomu, že po vybití pracuje ako plnohodnotný hybrid. Diaľničné tempá atakovali 9-litrovú hranicu, okresné cesty 5,2 litra a v meste ľahko nad 6 litrov.
Dojazd
Kia deklaruje papierový dojazd na čisto elektrickú energiu 70 km, v meste 78 km. Pri teste Kie Sorento s rovnakou technikou sa nám v letných podmienkach a ľahkou nohou podarilo 72 kilometrov na čisto elektrickú energiu bez nutnosti kúrenia, čo je z môjho pohľadu najdlhšia vzdialenosť, akú je možné v reálnych podmienkach absolvovať. Sorento je ťažšie o viac ako 120 kg s výraznejšou čelnou plochou. Preto by som povedal, že v letných podmienkach by Sportage zvládlo túto hodnotu pokoriť. O vykurovanie kabíny sa stará výhradne spaľovací motor, ktorý aj počas režimu EV, s ktorým by malo vozidlo jazdiť výhradne na elektrickú energiu je zapnutý, aby stíhal ohrievať interiér. Nie je priamo spojený s poháňanou nápravou, len dobíja batériu a vyhrieva kabínu, vďaka čomu rastie spotreba benzínu.
Konkrétne som jazdil krátke ranné trasy v mestskej špičke, ktorých dĺžka predstavovala 8 km. Tento proces som každé ráno opakoval s výsledkom spotreby 4,6 litra na 100 km v čisto elektrickom režime. Ak by som na jednu jazdu minul celú kapacitu batérie, po 60 km v EV režime motor spálil aj 1,7 litra na 100 km kvôli výhrevu pri teplotách pod nulou.
Ako som zistil, že motor je zapnutý len kvôli vyhrievaniu? Počas jednej z trás som úplne vypol kúrenie, kedy sa za celú dobu jazdy motor zapol len pri štarte a po vybitom akumulátore svietila spotreba 0,1 litra na 100 km. Zima je najväčším nepriateľom elektromobility. Nie len že predlžuje nabíjanie, dokonca uberá aj z dojazdu.
Nabíjanie
Ak by ste využívali AC nabíjanie na verejných nabíjačkách, počas letnej prevádzky si nachystajte necelé dve hodiny na plné nabitie, v zime o hodinu viac. Preto považujem za efektívnejšie nabíjanie z 230 V zásuvky, vďaka ktorej sa akumulátor nabije za 5 hodín a 45 minút počas zimy aj leta.
Záver a cena
Kia Sportage je vo výsledku skvelé auto. Dizajnovo vytŕča z radu konkurencie a vďaka technológiám sa približuje prémii. Plug-in hybridná verzia je skvelou možnosťou, ak ju budete nabíjať. Najviac oceňujem to, že aj po vybití akumulátora verzia PHEV pracuje ako plnohodnotný hybrid, kedy si dobíja batériu z ktorej následne využíva čisto elektrickú jazdu, čo pri plug-in hybridoch nie je pravidlom.
Osobne by som volil verziu HEV, ktorá je v prípade výbavy GT-line takmer o 5 000 eur lacnejšia a netreba ju dobíjať. Plug-in hybrid štartuje na cenovke 41 990 eur a vo verzii GT-line 47 690 eur.
Technická špecifikácia
Kia Sportage PHEV | Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Peugeot 3008 Hybrid4 | |
Motor/palivo | 1.6 T-GDI / benzín | 2.4 MIVEC / benzín | 1,6 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 2360 / 4 | 1598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 195 / 265 | 138 / 188 | 165 / 225 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 193 | 300 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | CVT | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1,1 / 4,3 | 2,0 / 5,5 | 6,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1982 | 1975 | 1835 |
Objem batožinového priestoru (L) | 540 | 359 | 395 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 162 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,2 | 10,9 | 8,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 41 999 / 47 690 | 36 490 / 50 958 | 43 490 |
Foto: Samuel Zaťko