TEST: Kia Stonic 1.0 T-GDI – bojovník v mestskej džungli
Na test sa nám dostal do rúk najmenší crossover značky Kia. Výnimočný je tým, že nejde o plnú výbavu s najsilnejším motorom, ale o „zlatú strednú cestu.“ Tým myslím strednú výbavu s najslabším turbo-motorom.
Dizajn
Keďže model Stonic je na trhu už nejaký ten piatok, tak dizajn sme si opozerali. Pôsobí veľmi príjemným dojmom, dokonca s dvojfarebným lakovaním karosérie až oku lahodiacim. Musím doplniť, že farebných kombinácií lakov karosérie je až 23, avšak na výber sú len 2 druhy diskov kolies, a to 15-palcové a 17-palcové. Stonic sa vyznačuje vyššou karosériou s oplastovaním, ktorá láka objavovať svet aj po poľných cestách. Čakal som, že predné svetlomety budú s LED technológiou, no naša testovacia verzia obsahovala klasické žiarovky.
Interiér
Ihneď po nasadnutí som si neuvedomil, že palubná doska je potiahnutá klasickým tvrdým plastom, pretože pôsobila vizuálne mäkkým dojmom. Veľmi mi vadil lesklý klavírový lak spolu s hliníkovými doplnkami, pretože zakaždým sa mi do očí odrážal slnečný lúč. Akonáhle som uchopil volant, prestali mi vadiť lacnejšie riešenia. Má príjemne hrubý veniec, ktorý sa drží lahodne a na ovládanie na volante som si ihneď zvykol. Druhý rad sedadiel je skôr núdzový, pretože je tam naozaj veľmi málo miesta.
Displej infotainmentu dostal rovných 7 palcov, avšak trošku som bol sklamaný z grafického vyhotovenia. Ovládanie je rovnaké, ako to poznáme z iných modelov značky. Prekvapila ma funkcia Apple Car Play a vstavaná navigácia, ktorú som v takej cenovej kategórií nečakal. Priamo pred vodičom sa nachádzajú klasické analógové budíky, ktoré svojou čitateľnosťou a tvarom pripomínali prémiovú automobilku z Ingolstadtu. To hodnotím samozrejme veľmi pozitívne. Nevadil mi ani displej medzi budíkmi, ktorý nebol farebný, pretože obsahoval všetky funkcie, ktoré som potreboval.
Motor a prevodovka
Pod kapotou nám bilo 1-litrové 3-valcové srdce s turbom, ktoré dostalo výkon 73,6 kW / 100 koní a 172 Nm krútiaceho momentu. Od trojvalca som toho moc neočakával ale myslím si, že veľmi vydarený. Nebol to síce žiaden trhač asfaltu, no na 1 liter objemu toho zvládal dosť. Mal príjemný záťah počas veľmi širokého spektra otáčok a nemal som pocit, že pri vyšších otáčkach strácal dych. Motor by si viac rozumel so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, pretože nami testovaný 5-stupňový manuál mu moc nesadol. Dráhy prevodovky boli natiahnuté kvôli absencií 6. prevodového stupňa. Pri radení vydávala zvláštne zvuky, ktoré ja osobne poznám zo starších modelov značky Kia.
Jazda
Podvozok bol nastavený tvrdšie a nebol určený na hltanie diaľničných kilometrov. Cez volant som cítil všetko to, čo sa dialo na vozovke. Ani posilovač riadenia nebol zbytočne preposilovaný, za čo dávam palec hore. Potešilo ma riadenie, ktoré dokázalo maximálne eliminovať nedotáčanie. Pri rýchlejších prejazdoch zákrut na mokrej vozovke predná náprava na slovo poslúchala a postrehol som len minimálne nedotáčanie. Samozrejme tento výsledok má na svedomí aj ľahký motor, ktorý zbytočne neťaží prednú nápravu. Ak budete tlačiť na trojvalec a jazdiť diaľnice, tak čakajte spotrebu nad 7,5 l/100 km, pri testovacom kruhu dosiahol Stonic spotrebu 6,6 l/100 km a pri ľahkej nohe nie je problém atakovať hranicu 6 l /100 km.
Záver
Kia Stonic je príjemným spoločníkom do mestskej džungle. Svojím zvýšeným podvozkom a oplastovaním láka objavovať nové miesta. Nie je to plnohnodnotné rodinné auto, no pre mladých ľudí, ktorí chcú objavovať nový svet je to tá pravá voľba. Zo širokej škály odtieňov farieb karosérie si dokáže vybrať naozaj každý. Avšak pri výbere prevodoviek by som jednoznačne volil automat.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 1.0 T-GDI/benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 998/3 |
Výkon motora (kW/k) | 73,6/100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 172 |
Prevodovka | Manuálna 5-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,1/6,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 242 |
Objem batožinového priestoru (L) | 432 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 179 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 12 790/17 370 |
Foto: Samuel Zaťko