TEST: Mercedes-Benz C 220d – trieda S v malom balení
To, že C-éčko patrí medzi jeden z najobľúbenejších modelov portfólia trojcípej hviezdy dokazujú čísla. Len ak sa pozrieme do minulého desaťročia, tak predchodca sa mohol pýšiť až 2,5 miliónom predaných kusov. Ak sa však pozrieme na všetky generácie modelu C, tak od počiatku sa predalo viac než 10,5 milióna kusov.
Mercedes-Benz triedy C môžeme kľudne nazvať „malé esko“, pretože od svojho veľkého brata, triedy S preberá množstvo luxusných a dizajnových prvkov, ako aj moderných technológii.
Skutočne podrástlo
Ku dizajnu nemám slov. Krásne elegantné a atletické línie sa dokonalo dopĺňajú s uhladeným dizajnom. Síce je trio modelov C, E a S veľmi podobné, Céčko mi najviac inklinuje k športovosti, no o tom však neskôr. Oproti predchodcovi do dĺžky narástlo o 65 mm, na šírku o 10 mm a rázvor náprav sa natiahol o úctyhodných 25 mm, z čoho vyťažia najmä pasažieri v druhom rade sedadiel. Naživo pôsobí nízko a natiahnuto do šírky. Už na prvý pohľad je doslova pricapené k zemi, čo len pridáva na jeho atraktivite.
➡️NEPREHLIADNITE: Nové S-ko od Brabusu!
Stále bližšie k S-ku
Po nasadnutí do interiéru som ostal v nemom úžase. Elegantne tvarovaná palubná doska s kruhovými podsvietenými výduchmi klimatizácie tvoria dokonalý celok. Po prvýkrát má športovo strihnutý sedan natočenú stredovú konzolu na vodiča, práve kvôli športovému podtónu.
Dizajnovo jednoznačne vychádza z vlajkovej lode značky. Stredový panel tvorí 11,9-palcový displej infotainmentu s druhou generáciou systému MBUX a intuitívnym ovládaním. Disponuje nespočetnou škálou funkcii a možnosťami individualizácie, až som si myslel, že sa v tom strácam. No je to tak neskutočne intuitívne, že po pár minútach som vedel dokonalo ovládať všetky potrebné funkcie. V spodnej časti displeja sa nachádza prehľadný dotykový panel klimatizácie s jednoduchým ovládaním.
Priamo pred vodičom sa nachádza už dobre známy 12,3-palcový digitálny panel s úžasnou grafikou a možnosťou individualizácie či už prostredníctvom zmeny tém, zobrazení alebo navolenými funkciami.
Ovládanie oboch displejov je možné skrz dotykové plochy na volante. Ľavá strana volantu pre displej pred vodičom a pravá strana volantu pre displej infotainmentu. Je to intuitívne, ľahko sa to ovláda, avšak sem tam prišlo zaváhanie, kedy som musel na viackrát zopakovať pohyb na dotykovej ploche, aby ma systém poslúchol. Volant pre verziu Avantgarde (naša verzia) nevyzerá na fotkách ohurujúco, no naživo sa mi nesmierne páčil a vyhovoval mi.
Materiály
Celkové spracovanie palubnej dosky bolo skvelé, dopĺňal ju príplatkový obklad lipy s otvorenými pórmi. Stredový tunel skrášľoval klavírový lak, ktorý sa dá po novom zmeniť za iný druh obkladu. Sem tam sa stalo, že pri skúšaní kvality materiálov niektoré celky jemne vŕzgali, no všetko to zakryje celkový dojem z nádhernej kabíny.
Techonológie
Digital Light. Samotná kapitola extrémne výkonných svetiel. Každý svetlomet obsahuje svetelný modul s tromi diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Celkové rozlíšenie dosahuje neuveriteľných 2,3 milióna pixelov. Čo to znamená v praxi? V noci robia doslova šou, či už ide o dosvit, prácu svetiel a vyrezávanie pri protiidúcich vozidlách, patria medzi to najlepšie, čo dokáže automobilový svet ponúknuť. Modely vyrobené od augusta 2021 disponujú aj premietaním na vozovku pred vami, či už zvýraznením vodiacich čiar, zúžením, zvýrazňovaním chodcov, zvierat alebo kreslenie značiek na vozovku.
Ďalším významným prvkom je jednoznačne 360-stupňová kamera. Graficky je tak perfektne zvládnutá, až ju kľudne môžem prirovnať ku kamere na smarfónoch. Cúvacia kamera sa vysúva z loga trojcípej hviezdy, takže za každého počasia bude čistá. Dokonca, pri zatočení volantu sa kamera natáča, čo jednoznačne uľahčí parkovanie a manévrovanie.
Pohon
Zásadnou novinkou je, že motory využívajú mild-hybridnú techniku zloženú zo 48 V siete a štartér-generátora. Výsledkom je doping spaľovacích motorov o 15 kW / 20 koní a až 200 Nm. Označenie 220d napovedá, že pod kapotou sa ukrýva naftový dvojliter o výkone 147 kW / 200 koní a 440 Nm. Poháňa zadnú nápravu (4MATIC pre konkrétnu verziu za príplatok 2400 eur) za pomoci 9-stupňovej automatickej prevodovky G-TRONIC.
Jazda
Spolupráca prevodovky a naftového dvojlitra je excelentná. Prevodovka dokáže tak lahodne a jemne prehadzovať rýchlostné stupne, že bez zvukovej kulisy motora je to takmer nepostrehnuteľné. Čo sa týka odhlučnenia motora tak hlavne pri rozbehoch dáva o sebe vedieť svojim typickým klepotom. Potom? Naftový agregát mu neskutočne pasuje a už mi je jasné, prečo 220d patrí medzi najžiadanejšie. Je mrštný a úžasne reaguje na pokyny akcelerátora. Veľkú úlohu na tom má aj mild-hybridná technológia s prídavnými 200 Nm. Aj pri vyšších rýchlostiach nestráca dych a kontinuálne naberá tempá. Výkonu má dostatok, a to aj pri plne naloženej posádke. Myslel som si, že sa hodí zásadne len na dlhé diaľničné presuny.
Na okreskách nám dáva na zreteľ svoj pravý športový charakter. Komfortné nastavenie podvozka si vie dobre poradiť aj s väčšími nerovnosťami so zachovaním smerovej stability. Riadenie je presné, akurát by som rád dostával viac šoférskych informácii z volantu. Okamžité reakcie, minimálne náklony a perfektné držanie stopy. Inak sa vie krásne preštrikovať zákrutami, je stabilné a nemal som pocit, že by Céčko zaváhalo. To isté platí aj o motore s prevodovkou, aj pri prudšom brzdení sa 9-stupeň nebojí podradiť o 2-3 rýchlostné stupne tak, aby na výjazde zo zákruty dokázala prevodovka ponúknuť čo najväčší potenciál.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na hodnote 6,4 l/100 km. Na našom testovacom okruhu sme dosiahli kombinovanú spotrebu úžasných 5,3 l/100 km. No a pozor, pri diaľničnej 130-ke spotreba klesla pod 5 litrov! Malý detail, pri plnej nádrži ukazoval palubný počítač dojazd 1200 km, čo pri 66 litrovej nádrži je bezproblémové.
Záver a cena
Mercedes-Benz C štartuje na 47 052 eur za verziu 180, teda benzínovú 1,5-ku s výkonom 125 kW. Verzia 220 d štartuje na 58 838 a náš kúsok sa vyšplhal na 63 510 eur.
Obľúbený sedan trojcípej hviezdy je výborným kompromisom medzi luxusnou plavnou jazdou a športovou DNA. Dizajn je bravúrne zvládnutý, v interiéri je cítiť nemeckú dôslednosť a cit pre detail. O benzínovej motorizácii by som ani neuvažoval, pretože náš dvojliter dokáže premeniť kvapku nafty na slušnú dráhu a dynamiku luxusného sedanu. Dynamiky má až až a na to, akú spotrebu dosahuje je to doslova klenot, po ktorom treba siahnuť.
Technická špecifikácia
Mercedes-Benz C 220 d | BMW 320 d | Audi A4 40 TDI | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1992 / 4 | 1995 / 4 | 1968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 147 / 200 | 140 / 190 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 440 | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 9-st. | Automatická 8-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5 / 5,3 | 4,5 – 5 | 5,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1755 | 1615 | 1618 |
Objem batožinového priestoru (L) | 455 | 480 | 460 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 242 | 240 | 246 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,4 | 6,8 | 7,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 47 052 / 63 510 | 44 900 | 44 100 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Mercedes-Benz C 220d – trieda S v malom balení […]