TEST: Mini Cooper SE – elektrická ikona
Len nedávno sme mali možnosť okúsiť úplne prvé, plne elektrické Mini počas novinárskych predvádzacích jázd, no zapáčilo sa nám natoľko, že sme ho museli vyskúšať v bežnom týždňovom teste. A musíme sa priznať, zaľúbili sme sa. Mini to jednoducho vie. Poďte sa spolu s nami pozrieť na to, ako to dopadne, keď sa spojí ikonický dizajn s moderným, elektrickým pohonom.
Dizajn
Po dizajnovej stránke nemám Miničku absolútne čo vyčítať. Teší ma, že Mini ako jedna z mála automobiliek pochopila, že elektrické auto neznamená automaticky ,,elektrický” dizajn plný nie až tak oku lahodiacich krkolomných tvarov. V tomto prípade ho od bežnej spaľovacej verzie odlišuje len pár detailov ako napríklad zelená lišta v prednej maske, ktorá neobsahuje otvory z dôvodu lepšej aerodynamiky, zelené spätné zrkadlá, aerodynamicky efektívne 17-palcové disky kolies a malé zelené logo na piatych dverách. Toto sú jediné prvky, ktoré kričia do sveta ,,ja som elektromobil”. A aby som nezabudol. Další zelený dizajnový prvok dostanete od štátu v podobe zelenej ŠPZ, ktorej význam je napríklad upozorniť hasičov s akým typom pohonu majú dočinenia pri hasení.
Až na týchto pár zmien je Cooper SE po dizajnovej stránke pravé Mini so všetkým čo k tomu patrí. V predu nájdeme typické, okrúhle LED svetlomety. Do prednej časti auta sú zasadené takým spôsobom, že zasahujú až do priestoru prednej kapoty, ktorú keď otvoríte, tak v nej zostanú dva okrúhle otvory. Takéto riešenie ponúkalo kedysi aj Porsche Cayenne a išlo o najnáročnejšiu časť karosérie na výrobu.
V zadnej časti auta nájdeme taktiež LED technológiu koncových svetiel, ktoré svojim tvarom znázorňujú britskú vlajku Union Jack a odkazujú tak na pôvod automobilky.
Pohon
Dizajnová zmena je v tomto prípade ako som spomínal vyššie len nepatrná, no pohonná jednotka, s ktorou máme tu dočinenia je v rámci portfólia Mini použitá po prvýkrát. Predná kapota totiž ukrýva elektromotor s výkonom 184 koní a krútiacim momentom 270 Nm. Výkon motora je posielaný na prednú nápravu prostredníctvom jednostupňovej prevodovky.
Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zaberie 7.5 sekundy, čo je vzhľadom k výkonu slušný parameter. Čo je však pri mestských elektromobiloch najzaujímavejšie? No predsa zrýchlenie zo semafóru na 50 km/h. Tu nemusíte čakať na nástup krútiaceho momentu ako v bežnom, spaľovacom aute. Tu kedykoľvek stlačíte pedál akcelerátoru, okamžite máte k dispozícii všetok krútiaci moment, čo vďaka jednostupňovej prevodovke znamená podľa výrobcu zrýchlenie z pokoja na 60 km/h len 3.9 sekundy.
Jazda + Nabíjanie
Jeho revírom je mesto a tempo nabíjania je vražedné. Áno. Cooper SE je auto, ktoré budete primárne stretať v meste, ktoré je jeho prirodzeným prostredím. Napovedá to aj dojazd. V tomto prípade bola použitá batéria s kapacitou 32.6 kWh, ktorá by podľa výrobcu mala vystačiť na prejdenie 232 kilometrov (metodika WLTP). Nám sa počas testu na jedno nabitie podarilo prejsť 178 kilometov, no bez použitia klimatizácie a pri maximálnej rýchlosti 90 km/h.
Nabíjanie z 0-80% kapacity batérie trvá len 35 minút pri použití 50 kW rýchlonabíjačky. Počas testu som však ani raz nevybil batériu úplne a väčšinou som na nabíjačku prichádzal s cca 20%, čo znamenalo, že som na nabíjačke strávil len príjemných 18-20 minút. Pri 80% v režime Green+ (najúspornejší jazdný režim) bol dojazd 150 kilometrov. V prípade plného nabitia bola maximálna hodnota dojazdu spomínaných 178 kilometrov.
Jazdnými vlastnosťami Mini nezostalo svojej povesti absolútne nič dlžné. Podvozok je tuhší, ako by ste čakali od auta do mesta, no je presne taký, ako by ste čakali od Mini. Samozrejme nie je prehnane tvrdý, takže sa nemusíte obávať zníženého komfortu.
Riadenie je mimoriadne presné a náklony karosérie vďaka nízko uloženej batérií sú minimálne, čo vo výsledku znamená, že z Minička nebudete chcieť vystúpiť. Umocňuje to aj fakt, že systém DSC bol nakalibrovaný presne pre účely elektromotoru a okamžitého nástupu krútiaceho momentu a tak dokáže presnejšie obmedzovať krútiaci moment, čo prispieva k neutrálnemu prejazdu zákrut.
Čo sa mi pri jazde s Mini páčilo a čo nie
+ okamžitá odozva pedálu akcelerátoru
+ presné riadenie a tuhý podvozok
+ rekuperácia nastaviteľná v dvoch úrovniach
– pri prejazde väčších nerovností búchajúce otvorené strešné okno
Interiér
Prvá vec, ktorú musím hneď na začiatok pochváliť sú kožené sedadlá s výraznejším bočným vedením. Sú manuálne nastaviteľné, čo pomohlo ušetriť hmotnosť, ale aj umožňuje nastaviť sedadlo naozaj nízko.
Pred vodičom nájdeme multifunkčný kožený volant, ktorý mne osobne vyhovoval ako hrúbkou, tak aj rozložením ovládacích prvkov. Jediným nedostatkom bolo umiestnenie ovládania hlasitosti blízko ideálneho úchopu volantu a tak sa občas stalo, že som si v zákrute pridal hlas na maximum.
Novinkou je digitálny prístrojový panel informujúci o rýchlosti, nabití batérie, aktuálnom využití elektromotoru či zvolenom jazdnom režime. Ďalším displejom bol displej infotainmentu umiestnený v kruhu na palubnej doske. Ten informoval napríklad o spotrebe a dojazde, alebo mohol slúžiť na zrkadlenie smartfónu pomocou Apple CarPlay.
Čo ma v interiéri zaujalo najviac
- ambientné osvetlenie
- audiosystém Harman Kardon
- sedadlá a ich rozsah nastavenia
- multifunčný kožený volant
Záver
Ak hľadáte štýlové, ekologické mestské auto s jazdnými vlastnosťami motokáry, dostatočným dojazdom na dochádzanie do práce a nízkymi prevádzkovými nákladmi, v tom prípade sa vaše hľadanie práve skončilo.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 135/184 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 |
Prevodovka | Automatická jednostupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 13.2/14 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 365 |
Objem batožinového priestoru (L) | 211 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 32 950/41 458 |
Foto: Lukáš Kubica, Samuel Zaťko