TEST: Opel Insignia GSi [veľký užívateľský test] – je Insignia GSi stále analógová?
Písal sa rok 2008, kedy nemecká automobilka Opel predstavila nástupcu populárneho modelu Opel Vectra. Pod modelovým označením Insignia tak prichádza nová podoba vlajkovej lode nemeckej automobilky. Do ponuky sa v roku 2009 dostáva vrcholná motorizácia OPC s objemom 2,8 litra typu V6. S príchodom druhej generácie sa žiaľ kvôli downsizingu 3,6 litrový šesťvalec do Európy nedostal. Pre európsky trh bol určený iba štvorvalec GSi, ktorého facelift sa nám dostal do redakcie na spotrebiteľský test. Dokázala si Insignia GSi zachovať noblesu a športový charakter?
Dizajnové črty Insignie GSi
V prednej časti sa spotrebiteľ stretne s klasickou tvárou značky Opel. Opel Insignia GSi však dostala novú grafiku predných svetlometov tzv. IntelliLux LED Pixel so skvelou svietivosťou a inteligentnou funkciou vypínania jednotlivých segmentov na základe svetelných podmienok, v ktorých sa vozidlo nachádza. Po predfacelifte zdedila Insignia GSi aerodynamickú líniu pozdĺž prednej kapoty.
Bočná elegantná línia vozidla ostáva nezmenená až na špecifické 20-palcové disky GSi so skvelými brzdami značky Brembo. V zadnej časti sa vyníma aerodynamická odtrhová hrana modelu Opel Insignia GSi. Po stranách veka batožinového priestoru nesmú chýbať zadné LED svetlomety. Veko batožinového priestoru absentuje automatické otváranie a tak pri otváraní pomocou spínača v logu, musíte byť opatrní, aby ste sa nezašpinili. Tento fakt však vynahradí praktické otváranie i so zadným oknom, na štýl liftbacku ako napr. u Škoda Superb (test nájdete TU), čo uľahší nakladanie batožiny.
Jednoduchý a funkčný interiér
V interiéri modelu Opel Insignia GSi netreba hľadať prelomové technológie a luxusné prvky ako u konkurencie. Insignia GSi sa totižto orientuje na praktickosť, priestrannosť a pocit z jazdy. Pred vodičom badať polodigitálny prístrojový štít a vyhrievaný, perforovaný volant s radením prevodovky za pomoci pádiel. Potešil ma mechanický volič automatu, ktorý v športovo ladenom vozidle osobne preferujem. Palubnú dosku vypĺňa displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay. Potešením je i dostatok odkladacích priestorov.
Hlavným lákadlom Opel Insignia GSi sú však príplatkové integrované sedadlá s pamäťovou a masážnou funkciou. Vďaka ním máte oveľa športovejší pocit z jazdy a perfektný posed za volantom. Sedadlá sa pýšia i podporou kampane s názvom AGR, orientujúcu sa na zdravú podporu sedenia a chrbtice.
Slabší, no stále obstojný motor
V úvode ospevovaný agregát V6 nahradil 2-litrový štvorvalcový motor. Agregát modelu Opel Insignia GSi je prepĺňaný technológiou TwinScroll Turbo a pýši sa schopnosťou odpájania dvoch valcov počas nízkej záťaže. Výkon agregátu sa vyšplhal na hodnotu 169 kW teda 230 konských síl a 350 Nm krútiaceho momentu. Spolu s 9-stupňovým automatom atakuje podľa výrobcu spotrebu paliva 8,6 litra na 100 km. Naše diaľničné tempo dosiahlo hodnotu 7,6 litra a kombinácie okresky/mesto si vypýtali 8,5 litra. Vo finále sa dostávame na priemernú spotrebu 8-9 litrov na 100 km.
Transformácia jedným tlačidlom
Viacerí kolegovia budú so mnou súhlasiť, keď poviem, že Opel Insignia GSi je viac analógovým (sústredená na pocit z jazdy) než moderným, digitálnym autom. Opel Insignia GSi totižto disponuje skvelým pohonom AWD, ktorý primárne posiela výkon čisto na prednú nápravu až do bodu, kedy ho aktivujete jediným tlačidlom na stredovej konzole. Touto aktiváciou si kompletne zmeníte charakter a správanie sa Insignie GSi.
Zatiaľ čo v štandardnom režime sa javí GSi ako značne nedotáčavé, v režime AWD s vypnutou stabilizáciou sa doslova viete voziť dverami napred. Pretáčavý šmyk je však veľmi predvídateľný a kontrolovateľný, nemusíte sa teda báť, že by sa vám odtrhol zadok na suchej vozovke.
Toto všetko je možné vďaka skvelému pohonu všetkých kolies a inteligentnému Torque Vectoringu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Peugeot 508 GT Line
Ďaľším faktom, ktorý dodáva k pravej športovosti vozidla je nepreradenie prevodového stupňa v športovom režime pri dosiahnutí maximálnych otáčiek. Prevodovka radí veľmi pekne keď je správne zahriata. Ak tomu tak nie je, badať jemnú odozvu od impulzu na pádle pod volantom. Malým mínusom je aj nevýrazný zvukový prejav modelu Opel Insignia GSi.
Cenová relácia a konkurencia
Cena Opel Insignia GSi začína na úrovni 43 230 eur. Nami testovaná konfigurácia sa s príplatkami vyšplhala na 49 000 eur. Tomuto modelu ťažko hľadať priameho konkurenta. Jeden sa však našiel a je ním Peugeot 508 GT s motorizáciou 1,6 PureTech, ktorej výkon predstavuje 165 kW teda 225 konských síl. Peugeot využíva 8-stupňovú automatickú prevodovku a štartuje na cene 42 790 eur.
Technická špecifikácia-klasika
Peugeot 508 GT | ||
Motor/palivo | 2,0 GSi Turbo /benzín | 1,6 PureTech /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 998/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 169/230 | 165/225 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 300 |
Prevodovka | Automatická 9 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,6/8-9 | 5,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 500 | 1 420 |
Objem batožinového priestoru (L) | 490 | 487 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 237 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7 | 7,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 43 230/49 000 | 42 790 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Martin Katler & Matúš Toráč