TEST: Opel Zafira-e Life – Výlet? Áno prosím, len nie ďaleko
Pamätáte si Zafiru, ako stredne veľké MPV značky Opel? Tak na to rýchlo zabudnite. Nový Opel Zafira-e Life je niečo úplne iné a v plnej výbave sa cenovka môže vyšplhať až cez 60 tisíc eur ako je tomu v prípade nášho testovacieho kúsku. Bude si vedieť obhájiť svoju prémiovú cenu u tejto značky? To všetko sa dozviete v článku nižšie.
Zafira? Áno, ale v novom a väčšom balení
Dnešná Zafira je už úplne iných rozmerov oproti tým na aké sme boli zvyknutí. A to rovno z kategórie tých najdlhších a najväčších akých medzi MPV poznáme. Totiž v koncerne PSA a FCA dali hlavy dokopy a vytvorili sériu takmer totožných osobných a úžitkových dodávok. Mená im pridelili také, na ktoré už ľudia boli zvyknutí a to u mena ako „Zafira“ rozhodne v pamäti loviť nemusíme. Takže už asi máte predstavu, ako pracovno rodinné auto vyzerá, tak sa mu poďme pozrieť na zúbok hlbšie čo sa v ňom skrýva a aká bude elektrická verzia u takéhoto rozmernejšieho auta.
Pojazdná kancelária
Ani pri elektrickej verzií s batériami v podlahe sa našťastie vnútorný priestor o nič nezmenšil a nájdeme tu naozaj luxusné vybavenie a variabilitu. Veľké kožené kreslá, výsuvný stolík, plno odkladacích priestorov a dokonca dve neotvárateľné strešné okná nad hlavami sedadiel druhej a tretej rady.
Hlavne druhá rada ponúka najväčšiu variabilitu, dve luxusné kožené sedadlá si môžete otáčať, posúvať či dokonca vybrať či zameniť s treťou radou a to už je naozaj slušná dávka variability.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Opel Insignia GSi
Pracovisko vodiča pôsobí funkčne a jednoducho. Otáčkomer v budíkoch nahradil ukazovateľ výkonu a ukazovateľ teploty vody vymenili za celkom zaujímavý ukazovateľ, ktorý ukazuje vplyv kúrenia či chladenia na teplotu auta. Elektrická Zafira totiž nedisponuje tepelným čerpadlom, ale kabínu vyhrieva prostredníctvom odporových telies, ktoré dokážu zobrať z baterky pomerne do šťavy.
Čo sa týka techniky a asistentov tak je to tu trošku skromnejšie. Napríklad už len také svetlá v dobe LED-kovej. Auto má xenóny a diaľkové halogény. To už je v dnes len veľmi zriedkavé. V aute nájdeme sledovanie mŕtvého uhla, upozornenie na opustenie jazdného pruhu a obyčajný tempomat, ale napríklad taká parkovacia kamera s dokresľovaním je veľmi príjemná pomôcka.
Do veľkého auta patria aj veľké batérie
Auto s batériami váži cez 2,3 tony a jeho dĺžka vo väčšej verzii L je viac ako 5,3 m. Elektromotor je naladený na skromných 100 kW a 260 Nm, ktorý napríklad dávajú aj do malej elektrickej Corsy takže si môžete predstaviť, že to asi trhač asfaltu nebude. Motor napriek tomu zrýchľuje, síce skôr pozvolnejšie, ale plynulo ako sa na elektro auto patrí. To je jeho najväčšia devízia oproti spaľovacím súrodencom.
Vďaka výbornému odhlučneniu, ktoré ma prekvapilo aj vo vyšších rýchlostiach, som sa cítil ako v limuzíne len s tým rozdielom, že tu odveziete 7 až 9 pasažierov podľa zvolenej verzie. No a poďme k batériám a dojazdu. Opel sľubuje až 330 km dojazdu na jedno nabitie, ale realita až tak optimistická bohužiaľ nie je. Samozrejme do veľkej miery to ovplyvňujú podmienky ako vonkajšia teplota tak aj cesty, ako pri všetkých elektroautách. Už len kúrenie v aute môže stiahnuť v chladnejších podmienkach kľudne štvrtinu batérie a ak s autom vyjdete na diaľnicu tak tak si dokáže vypýtať ďaleko viac ako 24 kWh/ 100 km a to spolu s kúrením môže váš dojazd naozaj skresať na 160-180 km.
Nabíjanie a rekuperácia
Naša verzia bola vybavená 75 kWh batériou čo znamená nabíjanie na rýchlonabíjačke z 0 na 80 % za 48 min, pri domácom nabíjaní cez wallbox doma nabijete batériu za ca. 7 hodín. Maximálna rýchlosť nabíjania je 100 kW. Ako takmer každé elektroauto aj Zafira ponúka možnosť rekuperácie, ktorú si viete vypínať a zapínať za jazdy. Ja ju osobne veľmi rád využívam. Dáva to ešte vyšší komfort jazdy kde v meste viete jazdiť takmer len s jedným pedálom plynu s ktorým si viete pekne regulovať ako moc má auto spomalovať.
Akonáhle vezmete Zafira-e Life do mesta a blízkeho okolia, načo je aj prioritne určená, tak sa dá priblížiť k dojazdu až 300 km. Auto tam samozrejme využíva častejšie rekuperáciu a nebojuje s takým aerodynamickým odporom. Slušnú prácu odvádza aj podvozok, ktorý je naladený príjemne komfortne. Avšak s prázdnym autom a nízkym ťažiskom vďaka batériám sa auto na priečnych nerovnostiach hlavne v meste pri nižších rýchlostiach tak zvláštne niekedy až nepríjemne pohupuje. Po zaťažení je to oveľa lepšie a podvozku nie je čo vytknúť.
Pre koho Opel Zafire-e Life je naozaj a akú má konkurenciu?
Medzi elektrickými dodávkami aktuálne nie je až tak veľa konkurentov, ako by sa mohlo zdať. Ak nerátame jeho troch totožných koncernových súrodencov z koncernu Stellantis tak tu je len Mercedes s označením EQV, ktorý je s cenovkou zase trochu vyššie. Napriek tomu sa obávam, že elektrická Zafira je naozaj len pre úzku skupinu zákazníkov. Pre koho?
Auto si viem predstaviť ako ideálne hotelové taxi, ktoré odvezie naozaj veľmi ticho, komfortne a pohodlne. Taktiež preprava osôb v rámci mesta a okolia, na letiská a podobne. Jednoducho pre tých, ktorí nepotrebujú cestovať ďaleko, ale potrebujú veľa miest na sedenie či batožinového priestoru. V opačnom prípade to bude o veľkom obmedzovaní sa a veľmi častých zastávkach na nabíjanie. Problém však pre väčšinu zákazníkov môže predstavovať cena, ktorá proti bežnej spaľovacej verzií je vyššia o minimálne 15 tisíc eur.
Technická špecifikácia
Opel Zafira-e Life | Mercedes EQV 300 | ||
Motor/batéria | elektromotor/ 75 kWh | elektromotor/ 100 kWh | |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 48 | 45 (10-80 %) | |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 110 | |
Dojazd výrobca/test | 330 / 240 | 357 / | |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 150 / 204 | |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 362 | |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 24,4 / 27 | 26,3 | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2710 | 2635 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 4900 | 610-5010 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 130 | 160 | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,3 | 10,2 | |
Cena verzie od (€) | 39576 | 75 307 |